سفیر پیشین آمریکا در عربستان:

ایران می تواند ابرقدرت اقتصادی شود

فرانس پرس طی گزارشی نوشت: فرانسه سرسختانه ترین مواضع را در مذاکرات هسته ای تخاذ کرده است اما اکنون با نزدیک شدن به زمان توافق، باید خود را برای ورود به تجارت با ایران و بهره بردن از بازار دست نخورده این کشور آماده کند.
کد خبر: ۸۱۴۳۷۶
شرکت‌های فرانسوی برای ورود به بازار ایران آماده می‌شوند

یک دیپلمات ارشد غربی گفت: «اولین نتیجه هر گونه توافقی باز شدن درهای بازار ایران خواهد بود. این همان چیزی است که کشورهای غربی منتظرش هستند... آنها جوری همدیگر را هل می دهند که انگار در نقطه شروع یک ماراتن قرار دارند و به دقت همدیگر را زیر نظر دارند.»

به گفته یک اقتصاد دان فرانسوی، پس از سال ها تحریم سخت، کشورهای مختلف اکنون آماده از سر گیری تجارت با ایران هستند.

ایران با جمعیتی 77 میلیون نفری، چهارمین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را در اختیار دارد.

هرگونه توافقی بین ایران و قدرت های جهانی موجب لغو تدریجی تحریم ها علیه ایران خواهد شد.
علی آهنی سفیر ایران در فرانسه در سال 2013 گفت: «مراقب باشید دیر نکنید. باید خودتان را آماده کنید. بازار منتظر شما نخواهد ماند و رقبای شما قبلا آنجا هستند.»

این وضعیت تنها در مورد فرانسه صادق نیست. روسیه و چین تلاش دارند تا سهم خود از اقتصاد ایران را حفظ کنند و آن را افزایش بدهند. شرکت های آمریکایی نیز که مدت ها از بازار ایران محروم بوده اند تمایل به بازگشت دارند.

فرانسه قبل از تحریم ها حضوری قدرتمند در بازار ایران داشت و دو شرکت خودروسازی این کشور (رنو و پژو) بازیگران اصلی در بازار خودروی این کشور بودند. شرکت توتال فرانسه نیز در بخش نفت ایران فعال بود.

اما بر اساس آمارهای دولت فرانسه، حجم مبادلات تجاری دو طرف از 4 میلیارد یورو در سال 2004، به تنها 500 میلیون دلار در سال 2013 افت کرد.

کارلوس تاوارس، رئیس شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه گفت: «متاسفانه ما به شدت هدف انتقادات جامعه ایرانی قرار داریم. آنها معتقدند ما در دوران سختی تنهایشان گذاشته ایم.»
وی افزود، شرکت های چینی «از قبل در بازار این هستند. آمریکایی ها هم همینطور... بازسازی اعتماد (ایرانی ها) کار دشواری است.»

اعضای فدراسیون کارکنان فرانسوی (ام ای دی ای اف) قرار است در ماه سپتامبر برای از سرگیری روابط اقتصادی به تهران سفر کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
عزت
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
این حرفها برای ملت ما علم هسته ای نمیشود
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
امید واریم در بخش اقتصادی و و و زندگی و آسایش مردم تغییرات اساسی مشاهده بشه نه عده ی خاصی از این جمعیت ۷۷میلیونی منفعت ببرن،و مسولان صد در صد مد نظرشون باشه كشورهایی مثل فرانسه زیاد هستن
رزمنده دوران دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
با سلام ببینیم توافق هم انجام بشه وتحریم ها هم لغومی شه آیا وضعیت رفا مردم هم تغییر خواهد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها