واقعیت این است که فضای حاکم بر مذاکرات هسته‌ای، فضای بی خبری است و خبرهای مهم و حیاتی به دلایل مختلف منتشر نمی‌شوند و مذاکره‌کنندگان بار‌ها و بارها در سال‌های اخیر این حرف‌های کلیشه‌ای را تکرار کرده‌اند «روند رو به جلوست، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، اما پرانتزها همچنان باز است و...).»
کد خبر: ۸۱۴۳۰۰
مدیریت اخبار هسته‌ای

در این شرایط هم برخی رسانه‌ها بدون داشتن اطلاعات با شیفتگی تمام، همه چیز را خوب می‌بینند و رویاهای شیرینی را برای مردم ترسیم می‌کنند و برخی نیز رویکرد انتقادی دارند اما چگونه می‌توان در شرایطی که خبر‌های رسمی از این مذاکرات نمی‌رسد یا کمتر منتشر می‌شوند، نیاز مخاطبان را تامین و مسئولیت تاریخی رسانه‌ها را ایفا کرد؟

بی‌تردید اتخاذ راهبرد سکوت و یا دادن اطلاعات به صورت قطره‌ای ممکن است از نظر مدیریت سیاسی خوب باشد، اما از نظر رسانه‌ها و افکار عمومی پسندیده نیست.

به نظر می‌رسد رسانه‌ها باید در هر شرایطی به مسئولیت تاریخی خود در این زمینه عمل کنند؛ مبنای این اقدام خبرهای محدود رسمی دریافتی، برداشت و تجربه راهبردی موجود و مهم‌تر از همه مفروض‌های مستخرج از بیانات مقام معظم رهبری بویژه در دیدار مسئولان نظام با ایشان است. سه مفروض مهم از سخنان مقام معظم رهبری عبارتند از: حمایت از «‌مذاکره و توافق خوب، منصفانه، عزتمند و منطبق با منافع و مصالح ایران»و «داشتن عقب‌گرد‌هایی براساس عقل و محاسبه (نرمش قهرمانانه).

حمایت از تیم هسته‌ای با استفاده از واژه‌هایی مثل «متدین، شجاع، امین و غیور». به نظر می‌رسد مخاطبان این سخنان صریح و مدبرانه مقام معظم رهبری در دوم تیر ماه 1394 چهار دسته هستند: الف) تیم هسته‌ای و دادن قوت قلب به آنها ب) خارجی‌ها و خنثی‌سازی شبهه بی‌اساس تقابل رهبری و تیم هسته‌ای ج) منتقدان که جلوتر از ایشان گام بر ندارند د) و مردم ایران و رسانه‌ها.

با این مفروضات رسانه‌ها و مخاطبان سخنان رهبری به نظر می‌رسد به لحاظ راهبرد رسانه‌ای و تکنیک‌های خبری رسانه‌ها می‌توانند در این روز‌های درحال انتظار برای اخبار مهم، موارد زیر را مبنای کار قرار دهند:

1ـ تبیین خطوط قرمز تعیین شده و ویژگی‌های توافق خوب، منصفانه، عزتمند و منطبق با منافع و مصالح ایران به صورت مستند و منصفانه و سوءگیری جناحی

2ـ حمایت از تیم هسته‌ای با توجه به توصیفات دقیق و صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی

3ـ ابراز نگرانی و داشتن نگاه شک‌آلود ایران به طرف آمریکایی و هشدار درخصوص بدعهدی‌ها، زیاده‌خواهی و برخوردهای دوگانه آمریکا به جای داشتن سوءظن به افسران کارزار دیپلماتیک

4ـ مراقبت و نظارت درخصوص تلاش‌های حزب، گروه، جریان یا هر شخصیت حقوقی و حقیقی از مصادره مقاومت مردم ایران و نتایج احتمالی بویژه در آستانه انتخابات پیش‌رو؛ بی‌تردید پرونده هسته‌ای پرونده ملی است و نباید به هیچ کس اجازه داد آن را مصادره کند.

5ـ هوشیاری بیش از پیش در مورد جنگ روانی رسانه‌های بیگانه و شایعات احتمالی در فضای مجازی با آگاهی بخشی مستمر و مصاحبه با نخبگان و استفاده از همه ظرفیت بویژه در آستانه لیالی قدر و تعطیلی برخی رسانه‌های داخلی.

6ـ تاکید بر وحدت و همدلی و همگرایی ملی و توجه همیشگی به آن تحت هر شرایطی.

7ـ تبیین پیامدهای مثبت، چالش‌ها و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی حتی در صورت توافق.

8ـ مدیریت مطالبات مردم در فردای توافق احتمالی. همان‌طور که همه مشکلات کشور به تحریم‌ها ربطی ندارد، حل آنها نیز با لغو آنها ممکن نیست بنابراین باید باید مراقب توقع‌های فزاینده و سونامی‌وار بود.

9ـ و امیدبخشی و انصاف و پذیرش حق انتقاد. احساس پیروزی مثل احساس امنیت با خود پیروزی و امنیت تفاوت دارد. رسانه‌ها می‌بایست در بمباران خبرهای منفی و نامید کننده بویژه فرافکنی‌های رسانه‌های غربی، «امیدبخشی» را همیشه بویژه در این روزها مدنظر داشته باشند.

دکتر اکبر نصراللهی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها