فعالیت مسافربرهای شخصی در سطح شهر یکی از زمینه‌های جرایمی مانند سرقت به عنف و تجاوز است. این خودروها بدون این‌که مشخصات آنها به عنوان مسافربر در جایی ثبت یا صلاحیت راننده آنها بررسی شود در سطح شهر جولان می‌دهند.
کد خبر: ۸۱۲۸۹۰
جولان مجرمان در پوشش مسافربر شخصی

با نگاهی به صفحات حوادث و پرونده‌های پلیس آگاهی با حجم گسترده‌ای از اقدامات مجرمانه در قالب مسافربرهای شخصی روبه رو هستیم و نبود نظارت بر فعالیت این خودروها باعث شده مجرمان از آن به عنوان آلت جرم استفاده کنند.

سال 86 طرح ساماندهی مسافربرهای شخصی برای افزایش امنیت عمومی در شهرهای مختلف اجرا شد که تنها دستاورد آن برچسبی برای خودروها بود و خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد.

در سال‌های اخیر نیز افزایش حجم تردد در شهر، ضعف سیستم حمل و نقل عمومی به خصوص تاکسیرانی در جابه‌جایی مسافران باعث شده تا مسافربرهای شخصی قدرت جولان داشته باشند. برخی تاکسی‌های گردشی نیز تنها به دنبال دربستی هستند و هیچ نظارتی بر فعالیت آنها نمی‌شود. کنار گذاشته شدن این خودروهای حمل و نقل عمومی در کنار کمبود تاکسی در شهر تهران باعث شده شهروندان برای تردد سوار خودروهای شخصی شوند.

تاکسیرانی بیشتر نظارت کند

سرهنگ مراد مرادی، معاون فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران در این باره به جام‌جم می گوید: اعتقاد ما این است که شهروندان در صورت امکان برای تردد در سطح شهر از ناوگان حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنند تا شاهد مشکلات و بروز مسائل غیراخلاقی نباشیم.

وی ادامه داد: پلیس راهور نیز برای برخورد با این معضل با مسافربرهای شخصی برخورد می کند و براساس قانون مسافربری با خودروهای شخصی ممنوع بوده و پلیس براساس جدول تخلفات رانندگی با افرادی که در معابر عمومی با خودروی شخصی مسافرکشی کنند برخورد می‌کند و این افراد 300 هزار ریال جریمه می شوند. همچنین این خودروها اجازه توقف در ایستگاه‌های خودروهای عمومی را ندارند و شهروندان نباید به این دلیل که این خودروها در ایستگاه تاکسی هستند به آنها اعتماد کنند.

مرادی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر ناوگان حمل و نقل عمومی از سوی سازمان تاکسیرانی افزود: انتظار داریم و پیشنهاد می‌دهیم گشت‌های تاکسیرانی برای برخورد با تخلفات رانندگان این ناوگان فعال‌تر شوند. تاکسی‌هایی که از قبول مسافر یا رساندن آنها به مقصد خودداری کنند مرتکب تخلف شده و پلیس براساس قانون با این دسته از رانندگان برخورد می‌کند.

زنان مراقب باشند

سردار عباسعلی محمدیان ، رئیس پلیس آگاهی تهران هم با هشدار به زنان و دختران برای گرفتار نشدن در دام مسافربرنماها به جام‌جم می‌گوید: همیشه اگر حتی چندین دقیقه مجبور شدید بیشتر معطل شوید بازهم تامل کنید تا از تاکسی که وسیله نقلیه ایمنی است استفاده کنید. اگر مجبور به استفاده از مسافربر شخصی هستید به هیچ وجه به سن و سال راننده و این‌که زنی در کنار او نشسته است توجه نکنید چرا که ممکن است حضور یک زن در خودرو پوششی برای ارتکاب سرقت و تجاوز باشد. اگر راننده به هر دلیلی قصد داشت از مسیر اصلی منحرف شود سریع از او بخواهید خودرو را متوقف کرده و پیاده شوید. بسیاری از رانندگان شیطان صفت به بهانه دور زدن به مسیرهای خلوت و حاشیه‌ای می‌روند تا نیت خود را عملی کنند.

وی ادامه داد: اگر مورد سرقت یا آزار و اذیت قرار گرفتید سعی کنید چهره راننده را بخوبی به ذهن بسپارید تا با چهره نگاری درست، پلیس سریع به مجرم برسد.

محمدیان با هشدار به سودجویان تاکید کرد: مجرمانی که به روش مسافربر شخصی قصد سرقت و آزار و اذیت زنان و دختران را دارند باید بدانند پلیس با بهره‌گیری از جدیدترین امکانات در کمترین زمان آنها را شناسایی و دستگیر می‌کند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ خاطرنشان کرد:‌ سازمان تاکسیرانی نیز باید نظارت بیشتری بر فعالیت تاکسی‌ها داشته باشد و اجازه ندهد برخی رانندگان فقط به دنبال دربستی باشند و از سوار کردن مسافران شانه خالی کنند. ضعف سیستم حمل و نقل عمومی یکی از دلایل فعالیت مسافربرهای شخصی در جامعه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها