استفاده از انرژی‌های خورشیدی چند سالی است در دستور کار مدیران اداره برق استان‌های کشور قرار گرفته و از این رو بسترهای چنین فناوری‌ای در این شهرستان‌ها در حال آماده‌سازی است.
کد خبر: ۸۱۲۸۸۲
بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در خراسان شمالی

در استان خراسان شمالی نیز به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و وجود آفتاب و انرژی خورشیدی فراوان، امکان استفاده از این انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم است، به‌طوری که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی، هم‌اکنون عشایر این استان از پنل‌های کوچک خورشیدی که امکان جابه‌جایی دارد برای تولید نیروی برق استفاده می‌کنند.

عزت‌الله فیاض در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار می‌کند: به منظور توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، شرکت توزیع نیروی برق با مشارکت اداره کل فنی و حرفه‌ای استان درصدد است دوره‌های آموزش تخصصی نصب و تعمیر پنل‌های خورشیدی را با حضور کارشناسان مجرب برگزار کند تا پس از طی این دوره‌ها زمینه اشتغال برای افراد مختلف فراهم شود.

وی گسترش استفاده از این انرژی پاک را در گرو آماده‌سازی بسترها برای توسعه این فناوری و فرهنگسازی عمومی می‌داند و با اشاره به این که تجهیز ادارات برق شهرستانی به انرژی خورشید از سال‌های قبل آغاز شده و امسال کامل خواهد شد، می‌افزاید: شرکت توزیع نیروی برق استان با تقبل 50 درصد هزینه‌ها، پنل‌های خورشیدی را در اداره کل آب و فاضلاب استان اجرا کرده است و اکنون نصب این پنل‌ها در دستور کار بخش‌هایی نظیر دیوان محاسبات، شهرداری، اداره آب و فاضلاب روستایی و اداره فنی و حرفه‌ای قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی در این استان گسترش پیدا کرده و خراسان شمالی به‌عنوان منطقه‌ای عاری از هر گونه آلودگی به کشور معرفی شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به این که اکنون با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی دو هکتار زمین برای احداث نیروگاه انرژی خورشیدی در روستای حمزانلوی بجنورد در نظر گرفته شده است، می‌گوید: در صورت تمایل سرمایه‌گذاران علاقه‌‌مند به تولید انرژی پاک، زمین برای احداث پنل‌های خورشیدی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و شرکت توزیع برق نیز انرژی تولیدی را برای توزیع در شبکه خواهد خرید.

وی خاطرنشان می‌کند: قرار است در مناطق سنخواست و جاجرم ـ که فاقد پوشش گیاهی و درختی است ـ نیروگاه خورشیدی احداث شود.

به گفته فیاض، طبق مطالعات انجام شده، منطقه داشلی قلعه واقع در بخش غلامان شهرستان راز و جرگلان، به عنوان نقطه بکر از نظر وزش باد تشخیص داده شده است؛ در حالی که شهرستان‌های گرمه و جاجرم به علت قرار گرفتن در منطقه کویری از بادهای فصلی برخوردار است و باد در تمام فصول آنجا وجود ندارد.

فیاض با اشاره به این ‌که شرکت توزیع نیروی برق استان از هرگونه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر استقبال می‌کند، می‌گوید: تحقق این امر برای حفظ محیط زیست و ایجاد اشتغال برای نیروهای متخصص دور از انتظار نیست.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی با اشاره به این ‌که مطابق با سند چشم‌انداز 1404 باید 10 درصد برق موردنیاز کشور از منابع تجدیدپذیر تامین شود، می‌گوید: بومی‌سازی فناوری، توسعه دانش فنی و کاربردی و ارتقای آگاهی عمومی از انواع سیستم‌های تولید انرژی باید مورد توجه مراکز علمی و صنعتی قرار گیرد.

وی می‌افزاید: انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل ظرفیت‌های بالا باعث رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال می‌شود، به طوری که فقط در سال 2012 با استفاده از فناوری انرژی تجدیدپذیر بیش از پنج میلیون شغل در کشورهای مختلف ایجاد شده که در این میان، کشورهای چین، هند و برزیل نزدیک به 60 درصد این اشتغال‌زایی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های با سوخت فسیلی نیاز به سرمایه در گردش دارد، در حالی که نیروگاه‌های خورشیدی بجز نصب پنل نیاز به سرمایه و هزینه دیگری ندارد.

وی با اشاره به آمارها و مطالعات انجام شده، میانگین تابش انرژی خورشیدی نسبت به سطح را در ایران بین 4.5 تا 5.5 ساعت و در دنیا 3.5 ساعت بر مترمربع دانسته و می‌افزاید: بر همین اساس میانگین روزهای آفتابی در ایران 300 روز و در اروپا120 روز است.

گروه ایران - بهنام وحیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها