گزارش جام جم آنلاین از تاثیرات رفراندوم یونان

حالا سیپراس جوان خط و نشان می کشد

شکست مذاکرات دولت یونان با وام دهندگان و اعلام آتن مبنی بر برگزاری رفراندوم پذیرش یا نپذیرفتن پیشنهادهای ریاضتی تروئیکای وام دهنده که به معنای ماندن یا نماندن در منطقه یورو نیز هست، بیش از آن چیزی که پیش بینی می شد، اتحادیه اروپا و اقتصاد جهانی را درگیر چالشی اقتصادی کرده است.
کد خبر: ۸۱۲۶۸۵
تب و لرز بازارهای جهان با بن بست در بحران یونان

به گزارش جام جم آنلاین در روزهای گذشته اولین تاثیرهای بن بست در راه حل های خروج از بحران بدهی های یونان در بازارهای اروپایی و جهانی خودنمایی کرد؛ تاثیراتی که دامنه ای وسیع از بخش های اقتصادی جهان از بورس های شرق دور تا بهای یورو و سهام اروپا، قیمت طلا و نفت در برگرفت.

شامگاه دیروز همچنین، یک مسئول یونانی اعلام کرد که آتن بانک های این کشور را به مدت یک هفته تا ششم جولای (دوشنبه، 15 تیرماه) تعطیل و کمترین حد را برای دریافت پول نقد از دستگاه های عابربانک وضع کرده است.

بازار بورس یونان نیز تا بعد از برگزاری رفراندوم تعطیل می ماند؛ رفراندومی که قرار است روز یکشنبه آینده (5 جولای) درباره پیشنهادهای اخیر مبتنی بر سیاست های ریاضت اقتصادی از سوی اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا برگزار شود و مردم یونان تکلیف دولت خود را در باره ماندن یا نماندن در حوزه یورو تعیین کنند؛ هرچند هدف اعلامی از این رفراندوم تعیین تکلیف دموکراتیک پیشنهادهای ریاضتی وام دهندگان است.

به گزارش رویترز، این تصمیم مقام های یونانی برای تعطیلی بانک و بورس در وضعیت بحران مالی این کشور برای حمایت سیستم پولی و جلوگیری از خروج یکباره نقدینگی و سرمایه ها اتخاذ می شود.

این مسئول یونانی که خواست نامش فاش نشود گفت: دستگاه های عابربانک از ابتدای روز دوشنبه (امروز) تعطیل و ظهر روز جاری فعالیت خود را از سر می گیرند.

بیشترین حد برداشت از دستگاه های عابربانک در روز 60 یورو خواهد بود.

دولت چپگرای رادیکال یونان به نخست وزیری «الکسیس چیپراس» در روزهای گذشته با تروئیکای وام دهنده شامل صندوق بین المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا بر سر بحران بدهی های این کشور به نتیجه نرسید و مذاکرات با شکست روبرو شد.

وام دهندگان از آتن می خواهند که برای برون رفت از بحران مالی، سیاست های اقتصاد ریاضتی را در دستور کار قرار دهد اما دولت چیپراس می گوید تا پیش از روی کار آمدن چپگراها، یونان سال ها این سیاست را آزموده اما نه تنها اوضاع اقتصادی آن بهتر نشده بلکه شاخص های اقتصادی نظیر بیکاری 30 درصدی در این کشور نشان دهنده بدتر شدن اوضاع در سایه ریاضت اقتصادی تجویزی از سوی این تروئیکا است.

روز سه شنبه (فردا) سررسید قسط 1.6 میلیارد دلاری وام صندوق بین المللی پول نیز سر می رسد و در صورت عدم پرداخت آن از سوی یونان، این کشور عملا ورشکسته تلقی و به باور ناظران اقتصادی با توجه به حمایت مردم این کشور در رفراندوم پیش رو، یونان از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

امروز در اولین تاثیرهای بارز و جدی بحران یونان بر اقتصاد جهانی و به طور مشخص قید و بندهای جدید وضع شده از سوی آتن بر سرمایه های بورس و بانکی این کشور، بهای نفت در معاملات آسیایی به دنبال کاهش قیمت نفت خام آمریکا به پایین تر از 59 دلار رسید.

همچنین نفت برنت تحویل در ماه آگوست 81 سنت ارزان شد و به 62 دلار و 45 سنت قناعت کرد این در حالی است که روز جمعه در اخرین جلسه معاملات هفته گذشته رقم 63 دلار و 26 سنت را ثبت کرده بود.

نفت خام آمریکا تحویل در ماه آگوست هم 87 سنت افتاد و 58 دلار و 76 سنت معامله شد.

هزاران کیلومتر آن سوتر در اروپا شاخص های سهام اروپایی با کند شدن گردش مالی و پولی در اقتصاد یونان و البته تضعیف روحیه سرمایه داران در نتیجه ناامنی بازار، تب و لرز شدیدی کرد و بیشترین خسارت روزانه را از سال 2011 تاکنون به خود دید.

شاخص اصلی پرتغال 5 درصد سقوط را تجربه کرد و شاخص یوروفرست 300 ویژه سهام شرکت های بزرگ اروپایی سه درصد افت کرد و سرمایه گذاران را انگشت به دهان و حسرت زده گذاشت.

شاخص های داکس آلمان و کاک فرانسه هر کدام حدود 4 درصد افت ارزش داشتند و شاخص یورواستاکس 50 ویژه سهام اصلی منطقه یورو هم 4 درصد کاهش را تجربه کرد تا این خسارت ها بزرگترین زیان بورس های اروپایی از اواخر سال 2011 تا کنون باشد.

اما ارزش واحد پول اروپایی (یورو) امروز تحت تاثیر بحران یونان و تدابیر آتن به زیر 1 دلار و 10 سنت در ابتدای معاملات آسیایی رسید؛ گویی سرمایه گذاران قصد داشتند هر چه سریع تر مانع از ضرر بیشتر از ناحیه یورو شوند.

همچنین یورو در برابر ین ژاپن کمرنگ تر از همیشه ظاهر شد و هر یورو 133.8 ین مبادله شد این در حالی است که در معاملات روز جمعه هر یورو با بیش از 138 ین ژاپن برابری می کرد.

فلز گرانبها که همیشه فرصت طلبانه مترصد بحران های اینچنینی برای افزایش قیمت بوده و هست با آشفتگی بازارها فرصت رشد دوباره پیدا کرد و طلا امروز دوشنبه در بازارهای جهانی با استفاتده از نگرانی های سرمایه گذاران از بحران یونان و تاثیرات آن رو به افزایش گذاشت

طلا باز هم از وضعیت غبارآلود بازارهای جهانی استفاده کرد و در ابتدای معاملات بالاترین حد قیمتی طی یک هفته را آزمود تا با قیمت یک هزار و 186 دلار و 91 سنت در هر اونس معامله شود اگرچه چند ساعت بعد کمی افت قیمت را به نسبت رشد یکباره ابتدای روز به خودش دید. طلا با میانگین رشد 2 دهم درصدی نهایتا با یک هزار و 176 دلار و 52 سنت در هر اونس معامله شد. در معاملات آمریکایی مدت دار تحویل در ماه آگوست طلا در هر اونس 3 دلار و 40 سنت رشد داشت و یک هزار و 176 دلار و 60 سنت مبادله شد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها