خبرگزاری آمریکایی 'بلومبرگ' در گزارشی با تشریح روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در سناریویی از پیش طراحی شده، جنگ روانی و فضاسازی رسانه ای خود را پیش از پایان ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تیر) شدت بخشید و نوشت: در صورت شکست مذاکرات، باید ایران مقصر نشان داده شود.
کد خبر: ۸۱۲۶۴۱
تلاش رسانه های غربی برای مقصر جلوه دادن ایران

به گزارش ایرنا،پیش از این، پایگاه خبری 'پولیتیکو' خبر داده بود که در آستانه رسیدن ضرب الاجل توافق هسته ای جامع، موافقان و مخالفان این توافق در آمریکا از امروز میلیون ها دلار بابت تبلیغات هزینه می کنند و کمپین مخالفان بسیار گسترده و فعال تر است.

به نوشته پایگاه خبری پولیتیکو، 29 ژوئن، یک صفحه کامل در روزنامه نیویورک تایمز در اختیار آنان قرار خواهد گرفت و میلیون ها دلار تبلیغات در روزهای آتی با هدف تحت فشار قرار دادن سناتورها برای اتخاذ موضعی سرسختانه علیه توافق هسته ای نوپا احتمالی اوباما با ایران هزینه می شود.

این پایگاه خبری همچنین خبر داده بود که 'ابتکارعمل امنیتی آمریکا' یک گروه دو حزبی به ریاست سناتورهای سابق یک برنامه سازماندهی شده از تبلیغات را رونمایی کرده اند که در آن از هشت سناتور دو حزب آمریکا خواسته شده است تا با هر گونه توافق هسته ای که اجازه 'بازرسی های بی قید و شرط' از تاسیسات هسته ای ایران را نمی دهد، مخالفت کنند.

پایگاه خبری پولیتیکو نوشته بود که کمپین مخالفان توافق حدود 1.4 میلیون دلار در خرید تبلیغات هزینه خواهند کرد که اقداماتشان در این راستا از اواخر ژوئن آغاز می شود و قرار است در تبلیغاتی تمام صفحه در نیویورک تایمز، این درخواست مطرح شود که هرگونه توافق با ایران باید شامل بازرسی ها در هز زمان و هر مکانی باشد.

این خواسته تندروها در آمریکا درحالی مطرح می شود که 'محمد سعیدی' مذاکره کننده پیشین هسته ای ایران که 12 سال معاونت امور بین الملل سازمان انرژی اتمی را برعهده داشته و یکی از مسوولان این سازمان در زمان اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بود، در گفت و گویی با یکی از رسانه های داخلی تاکید کرده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند هر جایی را که اراده کرد، مورد بازرسی قرار دهد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز امروز در راستای کمپین تبلیغاتی مخالفان توافق نوشت که طرح دوم آمریکا در صورت شکست مذاکرات، باید مقصر نشان دادن ایران باشد تا بتواند تحریم ها را علیه این کشور تشدید کند.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا باید مطمئن شود که توافق با ایران توانایی این کشور را برای برنامه غیرصلح آمیزهسته ای در آینده ای قابل پیش بینی کاهش می دهد.

بلومبرگ نوشت: در حالیکه بسیاری از دیپلماتها از جمله مقامات دولت اوباما به رسیدن به توافق امیدوارند، مدعی شد: اکنون دست یافتن به این موفقیت دشوار به نظر می رسد و بعد از دو روز مذاکره محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته برای رایزنی به تهران بازگشت و دیپلمات ها براورد کردند ضرب الاجل رسیدن به توافق باید تمدید شود.

اکنون همچنان که پیش بینی می شد مذاکرات پس از تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) صرفا برای چند روز به دلیل دشواری آن و نیز لزوم مشورت با پایتخت ها تمدید شده است.

بلومبرگ نوشت که (آیت الله) علی خامنه ای رهبر عالی ایران گفت که بازدید از تاسیسات نظامی به کلی منتفی است. ایران پیش از این نیز بازبینی از این تاسیسات را ممنوع کرده بود.

این رسانه آمریکایی افزود:'رهبر عالی ایران همچنین خواستار لغو تحریم ها همزمان با امضای توافق شده است نه اینکه تحریم ها مرحله ای حذف شود. وی همچنین می گوید که محدودیت های اعمال شده علیه برنامه هسته ای ایران، باید کمتر از 10 تا 12 سال باشد.'

بلومبرگ مدعی شد: هر یک از این شروط می تواند مانع از رسیدن به توافق شود.

این رسانه آمریکایی در عین حال ادامه داد: بد نیست نگاهی به تاریخ بکنیم. مذاکرات 12 سال قبل آغاز شد و یک دهه بر مبنای اینکه ایران باید به کلی برنامه هسته ای اش را کنار بگذارد؛ ادامه یافت که تلاش بی ثمری بود. طی این دوران، ایران از داشتن چند سانتریفیوژ به سوی برنامه ای گسترده با سوخت کافی برای ساخت چند سلاح هسته ای پیش رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نیكو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
۰
۰
بمب هسته ای میخوایم چیكار كار و رفاه و درامد و اسایش میخوایم

نیازمندی ها