براساس گزارش‌های سازمان ملل، سالانه بین 6500 تا 7000 تن مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود. این مواد مخدر تولید شده از سه طریق وارد اروپا می‌شود؛ یک مسیر از طریق آسیای میانه و از طریق کشورهایی مثل قرقیزستان و قزاقستان است که در نهایت، مواد مخدر وارد کشور روسیه می‌شود. مسیر دوم هم ایران و مسیر سوم نیز نواحی جنوبی و از طریق اقیانوس هند است که مواد مخدر از این راه‌ها به اروپا انتقال پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۱۲۱۷۷
ایران؛ دست تنها در مبارزه با مواد مخدر

با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با ورود مواد مخدر در ایران و کنترل مداوم مرزها، باز هم شاهد هستیم که همچنان جریان ورود مواد مخدر به کشور ما و سپس انتقال آن به کشورهای اروپایی وجود دارد.

در حالی که ایران، نقش مهمی در مسیر مقابله با انتقال مواد مخدر به کشورهای اروپایی دارد، اما شاهد هستیم که هم‌اکنون این کشورها در زمینه مبارزه با مواد مخدر، کمک چندانی به کشور ایران نمی‌کنند.

جالب است که کشورهای اروپایی، سالانه حدود 20 میلیارد دلار خرج درمان معتادانشان می‌کنند، اما حتی حاضر نیستند یک‌صدم همین مبلغ را هم به ایران کمک کنند تا میزان ورود مواد مخدر به کشورشان، کاهش پیدا کند.

ما نمی‌گوییم که این پول را مستقیم به کشور ما پرداخت کنند یا حتی نمی‌خواهیم که به ما پول نقد بدهند، بلکه فقط از آنها می‌خواهیم که در زمینه تجهیز امکانات به ما کمک کنند تا بتوانیم با فناوری پیشرفته‌تر و دقت بالاتری، مرزهای شرقی کشور را کنترل کنیم بنابراین می‌بینید که کمک به تجهیز شدن مرزهای ایران، مستقیم به نفع کشورهای اروپایی خواهد بود، اما آنها به هر دلیلی اعم از تحریم، نمی‌خواهند که در این زمینه به ایران کمک کنند.

شک نکنید که دود این کم‌کاری و همکاری نکردن با ایران، مستقیم به چشم خود غربی‌ها خواهد رفت و آثار منفی این پدیده، دامنگیر آنها خواهد شد.

دکتر سعید صفاتیان - رئیس کارگروه کاهش تقاضای مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها