سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود گفت: ما دیدگاه‌های خود را به صورت کتبی و شفاهی خدمت مجلس ارائه کردیم و فکر می‌کنیم در عین احترامی که برای جایگاه مجلس قائلیم خوب بود که ملاحضات تیم مذاکره کننده هم در نظر گرفته می‌شد.
کد خبر: ۸۱۱۲۱۵
خوب بود مجلس ملاحظات تیم مذاکره کننده را می کرد

"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: همه ملزم به تبعیت از قانون و طرح الزام هستیم در صورت قانونی شدن این مسئله همه باید ان را ملاک کار قرار دهند و در اینکه همه نهادها در تلاشند که بهترین نتیجه برای مذاکرات ایجاد شود شکی نیست و قطعا این طرح با همین نیت تنظیم شده و امیدواریم یک توافق عزتمندانه حاصل شود.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در روز گذشته و تاکید ایشان بر لغو تحریم‌ها در همان لحظه امضای توافق بفرمایید با توجه به کارشکنی‌های طرف غربی پیرامون این مسئله، لغو تحریم‌ها در صورت حصول توافق نهایی در مذاکرات پیش رو چگونه خواهد بود، گفت: از حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده و اعتمادی که ایشان به کاری که صورت می‌گیرد دارند تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: پشتوانه سیاست خارجه ایران رهنمودهایی است که ایشان تعیین می‌کنند و این موضوعات اشاره شده همه در حال مذاکره است و باید دید در روند مذاکراتی که بسیار فشرده در حال برگزاری است کار چگونه پیش خواهد رفت.

افخم تصریح کرد: بر روی همه موضوعات گفتگو می‌شود و باید اجازه داد که گفتگوها ادامه پیدا کند تا نتیجه نهایی به دست آید در عین حال خطوط قرمزی که مقام معظم رهبری تشریح کردند بسیار کمک کننده است و مذاکرات بر همین چارچوب موضوعات را دنبال می‌کنند.

مذاکرات تحویل سامانه اس 300 به ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به تحویل سامانه اس 300 به ایران از سوی روسیه، گفت: این مذاکرات در جریان است و در همه ابعادی چون شکایت کار دنبال می‌شود.

افخم اضافه کرد: گفتگوهای بین ایران و عراق سوریه از گذشته وجود داشته و نشست مشترک ایران و عراق و سوریه در بحث مبارزه با گروه‌های تروریستی برگزار خواهد شد و این نشست در بغداد خواهد بود و این همکاری‌های سه جانبه را معتقدیم که باید سازوکارهای آن فراهم شود و الگویی برای همکاری میان کشورهای منطقه شود

تا قبل از ضرب‌الاجل وزرا در وین خواهند بود

وی ادامه داد: کار کارشناسان و معاونین در وین ادامه دارد و مذاکرات برای نهایی کردن متونی که در دست است و کار بر روی نقاط اختلافی در حال انجام است و تا کنون زمان قطعی برای حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این مذاکرات تعیین نشده است اما تا قبل از ضرب‌الاجل وزرا در وین خواهند بود.

افخم تصریح کرد: توافق خوب خواست ماست و حتی تا قبل از 10 تیر امکان دسترسی به توافق وجود دارد اما نباید کار را با گمانه زنی دنبال کرد و اگر صحبت از تمدید می‌شود به دلیل پیچیدگی بحث‌ها است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: پرانتزها موضوع های اختلافی و سخت مذاکرات است و ما هرگز نخواستیم از این تریبون جزییات مذاکرات را اعلام کنیم و با توجه به روند مذاکرات ساعات گفتگوها در حال افزایش است

حکم نهایی دو مامور خاطی جده اعلام نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه دو جلسه برای رسیدگی به حکم خاطیان جده برگزار شد گفت: هنوز رای نهایی صادر نشده و ایران خواهان مجازات خاطیان است و حکم نهایی بایستی از مرجع رسمی اعلام شود و گمانه زنی‌ها و مطالب رسانه‌ای ملاک نظر ما نیست.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه توافقی برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی از استرالیا صورت نگرفته است، گفت: باید گفت گفتگوهای کنسولی ایران و استرالیا آغاز شده و هیئتی از استرالیا به ایران سفر کرد و ما رسیدگی مطابق با قوانین خواهد بود و بازگرداندن اجباری پناهجویان در دستور کار ما نیست.

افخم تصریح کرذ: قرار است به زودی هیئتی از استرالیا به ایران سفر کند تا گفتگوها در روندی که قرار دارد پیگیری شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره حملات عربستان به یمن در ماه رمضان گفت: راه حل موضوع یمن سیاسی است و راه حل دیگری ندارد و علی رغم اینکه شست اخیر ژنو نتیجه‌ای نداشت باید گفتگوها بایستی در مسیر سیاسی تقویت شود و به کارهای دیپلماتیک خود با نهادهای بین‌الملل ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: از بی توجهی ها به ادامه جنایت در ماه رمضان متاسفیم و انتظار می‌رفت در آغاز این ماه آتش بس صورت می‌گرفت، امیدوار هستیم در این ماه آتش بس برقرار شود و موضوع یمن به کانال محکم سیاسی از طریق گفتگو هدایت شود.

روند نگارش پیش نویس توافق هسته ای

افخم با اشاره به روند نگارش پیش نویس توافق گفت: در این رابطه از ما عدد و رقم نخواهید اما گام ‌های اخر بسیار تعیین کننده و سخت است و مذاکرات در سطح حرفه‌ای و سطح بالا صورت می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: صحبت از یک توافق احتمالی است و امیدواریم در گرو یک توافق خوب بتوانیم با جهان همکاری کنیم و آنها به این توافق احتمالی احترام بگذارند.

افخم با اشاره به نقش "لوران فابیوس" وزیرامورخارجه کشورمان و روابط با اسرائیل پیرامون مذاکرات گفت: این مسئله که فابیوس گزارش لحظه به لحظه به اسرتئیل می‌دهد امر جدیدی نیست و می دانیم که هیات‌ها چنین روابطی داشته‌اند، اما امیدواریم که کشورها کاملا مستقل عمل کنند و تاثیر پذیری از طرف های ثالث برای خدشه دار کردن مذاکرات نداشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری تجمعات گفت: ما حتی به گروه‌هایی که برای حمایت از تیم مذاکره کننده می‌خواستند تجمع کنند ضمن تشکر گفتیم چنین افدامی نیاز نیست و ملاحظاتی داشتیم تا این مسئله مهم معطوف به جناح بندی های سیاسی نشود و این فرصت بسیار طلایی غواصان کشور عده‌ای از آن فضا استفاده کردند.

افخم گفت: موضوع هسته‌ای یک موضوع ملی است و هرچه نگاه ملی به آن بیشتر شود دستاوردها بیشتر خواهد شد و اینها تمرینی است که یاد بگیری در منافع حزبی و گروهی در بخش‌هایی باید فدای منافع ملی شود.

گفتگو با گروهای تروریستی اصلا مطرح نیست

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: مواضع ما همواره این بوده که گروه‌های تروریستی را محکوم کردیم و گفتگو با گروهای تروریستی اصلا مطرح نیست و طرح اینگونه مسائل صحت ندارد و دولت افغانستان توان عبور از موانع را دارد و راه صلح و توسعه را در پیش گیرد.

وی ادامه داد: ایران همواره اعلام کرده که آماده است تا به افغانستان برای خروج از این بحران کمک کند.

افخم افزود: حمله رزین صهیونیستی به غزه جنایتی بود که حتی رسانه های این رزیم هم نتوانستند ان را کتمان کنندو اقدام کمیته حقیقت یاب حقوق بشر سازمان ملل اقدامی ابتدایی در جهت شناسایی جنایات رژیم صهیونیستی بود و این انتظار مردم فلسطین است و امیدواریم رسیدگی به این مسئله مورد توجه قرار گیرد و این اقدام رگه هایی از واقع بینی در مجامع بین الملل را نشان میدهد.

سخنگوی وزارامورخارجه کشورمان با اشاره به گزارش اتحادیه اروپا و گزارش سالانه حقوق بشر، گفت: ما این گزارش را رد میکنیم چرا که یک طرفه و جهت دار و حاوی داده های نادرست است و حقوق بشر موضوعی جهانی و باید عادلانه برسی شود همچنین خود کشورهای مدعی دارای موارد نقض حقوق بشر هستند بنابراین باید منطقی تر به وضعیت تحولات در ایران نگاه شود.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها