وضعیت بحرانی آب در کشور

«مرگ زمین» در ایران آغاز شد

این روزها که کمبود منابع آبی به مرز هشدار رسیده و به گفته صاحب نظران جنگ آینده بر سر آب خواهد بود اظهارات زیادی درباره لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب گفته شده است. با این حال همچنان به‌رغم تبلیغات گسترده در رسانه‌ها و رسانه ملی، هنوز مردم آن گونه که باید در رفتارهای عادی، ساده و روزمره خود به صرفه‌جویی در مصرف آب اهتمام ندارند.
کد خبر: ۸۱۱۱۷۹
آب؛ همه در یک کشتی نشسته ایم

شاید دلیل این موضوع این باشد که هنوز ماهیت مشکل را بدرستی لمس ودرک نکرده‌ایم. مثال روشنی در این خصوص وجود دارد. همه ما ماجرای ساکنان یک کشتی را شنیده‌ایم که فردی درگوشه‌ای که نشسته بود، مشغول سوراخ کردن آن بود. وقتی به وی اعتراض کردند که این چه کاری است که می‌کنی، این گونه پاسخ داد که من قسمت خودم را سوراخ می‌کنم و به شما کاری ندارم.

صرفه‌جویی نکردن در مصرف آب نیز همانند مثال سوراخ کردن آن کشتی است.

ما همه در یک کشتی که نامش کشورمان است نشسته‌ایم. لذا وقتی صحبت از صرفه‌جویی در مصرف آب می‌کنیم و برخی افراد به آن بی اعتنا هستند، همان قضیه پیش می‌‌آید که این افراد مشغول سوراخ کردن کشتی ـ در قسمت خودشان‌ـ‌ هستندوروشن است که این سوراخ کردن کل ساکنان کشتی را فنا می‌کند.

لذا تک‌تک ما شهروندان باید لمس کنیم که اگر به‌خاطر کارهایی که قرار است در صرفه‌جویی مصرف آب انجام دهیم و نداده‌ایم، آب در این کشور کم شود، این کم شدن برای همه هست و من و شما ندارد.
در نتیجه کاراصلی دستگاه اجرایی در صرفه‌جویی مصرف آب این است که باید همه را به این درک و احساس وظیفه ملی برسانند که در ماجرای صرفه‌جویی‌ در مصرف آب همه در کشتی ایران نشسته‌ایم البته در این راستا فقط همایش و سخنرانی کافی نیست بلکه باید مردم را به سمت فکرکردن به سوی جزئی‌ترین و خصوصی‌ترین رفتارهای روزمره شان در مصرف آب هدایت کنیم.

اکنون متاسفانه برخی افراد از آب آشامیدنی برای شست‌وشوی خودروی خود استفاده می‌کنند و مصادیق بسیار دیگری در هدر دادن آب در حمام، دستشویی، مکان‌های عمومی، استخرهای شنا، آبیاری باغچه‌های منازل وغیره وجود دارد که اصلاح‌ یکی از این رفتارها می‌تواند به صرفه‌جویی حجم گسترده‌ای آب منجر شود.

مثلا اگر یادبگیریم حین مسواک زدن یا حمام کردن آب را ببندیم و بعد دوباره بازکنیم حجم قابل توجهی آب صرفه‌جویی می‌شود که اگر آن را در ظروف آب معدنی بریزیم تازه به گستردگی حجم آن پی‌خواهیم برد.

البته ما در بخش کشاورزی نیز دارای مشکلاتی هستیم، به‌طوری که همچنان از نظام آبیاری سنتی و غرقابی دراین بخش استفاده می‌شود.

حال آن‌که با استفاده از روش‌های نوین آبیاری قطره‌ای می‌توانیم تا 90 درصد مشکل کم آبی را رفع کنیم اما بااین حال همچنان ما نیازمند همکاری گسترده مردم هستیم و واقعیت این است که وزارت نیرو در فرهنگسازی حرفه‌ای در صرفه‌جویی در مصرف آب ناموفق بوده است.

به این معنی که این وزارتخانه همکاری کامل رسانه ملی را با خود شاهد است اما تغذیه این رسانه با محتوای فرهنگسازی، حرفه‌ای نیست ولذا شاید لازم باشد این وزارتخانه از افراد شایسته و کارآمدی در حوزه فرهنگسازی رسانه‌ای استفاده کند.

دکتر سید راضی ‌نوری - عضو کمیسیون کشاورزی و آب مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها