نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی پارلمان جزئیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را در میان فریادهای الله اکبر وشعار مرگ بر آمریکا با رأی بالایی به تصویب رساندند.
کد خبر: ۸۱۱۰۳۲
تصویب قانون صیانت از حقوق هسته ای و واکنشها

به گزارش جام جم آنلاین بهارستان‌نشینان با 213 رای موافق، 10 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در مجلس به جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران رای مثبت دادند تا بر این اساس برای صیانت از منافع ملی هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر باشد که الزامات قانونی رعایت شود.

هرچند نمایندگان مجلس قبل از بررسی جزئیات ، درمجلس جلسه ای غیرعلنی که حدود یک ساعت به طول انجامید، توضیحات رئیس مجلس درباره آمریکایی‌ها (کنگره و رئیس‌جمهور) را استماع کردنداما این سخنان و رایزنی ها باعث نشد که نمایندگان دولت مخالفت خود را با طرح مجلس بیان نکنند.

در شرایطی پس از آغاز جلسه علنی، طرح هسته‌ای مجلس به تصویب رسید که پیش از رأی‌گیری ،هنگامی که تعدادی از نمایندگان مجلس در جایگاه هیأت رئیسه حضور داشتند، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اصرار داشت تا نکته‌ای را در مخالفت با طرح بیان کند، در این هنگام علی لاریجانی ضمن واکنش به اقدام انصاری و با بیان اینکه «دولت مخالف است»، گفت: یک ساعت است داریم حرف می‌زنیم تا مشکلات کشور را حل کنیم آقای انصاری آمده‌اند و می‌خواهند نکته‌ شان را بگویند!

البته پس از تصویب این طرح مهم در مجلس نیز سخنگوی دولت در واکنش به طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای، اعلام کرد که موضوع مذاکرات هسته ای طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی در حوزه شورای عالی امنیت ملی است و آنچه که در این حوزه انجام می شود، با رصد مستمر این شورا باید صورت گیرد.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیزدر مصاحبه با خبرنگاران البته طرح نمایندگان را در راستای حمایت از مذاکره کنندگان و تقویت جایگاه آنان در مذاکره با ۱+۵ دانست و تاکید کرد که مسئله مذاکرات نه در حوزه قوه مجریه و نه مقننه ،بلکه در حوزه شورای عالی امنیت ملی است، بنابراین طرح مجلس با اصل ۱۷۶ قانون اساسی مغایرت دارد.

وی در مورد مفادی از جزئیات طرح الزام تیم مذاکره کننده هسته ای به ارائه گزارش به مجلس شورای اسلامی یاد آور شد که تیم مذاکره کننده و دولت ارائه گزارش را نه تنها به مجلس، بلکه به همه نهادها و همچنین مردم وظیفه خود می داند، اما به برخی از سئوالات نمی توانید پاسخ دهد چون قدرت مانور تیم مذاکره کننده ،در مذاکرات کاهش می یابد.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی خانه ملت درباره عصبانیت علی لاریجانی به معاون پارلمانی دولت هنگام رأی‌گیری درباره طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای گفت که بعضی از همکاران در مجلس نظرات و پیشنهاداتی داشتند ولی چون قرار شد که نظر واحدی درباره این طرح داشته باشیم، آنها نیز پذیرفتند و جا داشت که نماینده دولت هم همراهی می‌کرد.

این نماینده یاد آور شد که وقتی رئیس مجلس از مخالفان می‌خواهد که برای حفظ یکپارچگی با اکثریت همراه شوند، بهتر بود که آقای انصاری نیز در این زمینه همراهی می‌کرد.

طرح مجلسی در راستای کمک به دولت است

عباسعلی منصوری آرائی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در گفتگو با جام جم آنلاین با بیان اینکه مجلس وظایف خود را دارد و دولت هم می تواند موضع خود را بگوید گفت: اما نهایتا تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است واگر شورا تشخیص داد که مغایر با قانون اساسی است طبعا برگشت داده خواهد شددر غیر این صورت به مسیر قانونی باز خواهد گشت.

وی با بیان اینکه روند طرح به گونه ای بوده که کمک به دولت باشد چون مجلس و تیم مذاکره کننده در یک کشتی قرار دارند افزود:مجلس دست دولت را باز گذاشته است تا در حین مذاکره دست بالایی در مقابل غرب داشته باشد.

مصوبه مجلس مغایرتی با اصل 176 ندارد

علی اضعر زارعی عضو فراکسیون اصولگرایان در واکنش به نظر دولت در مغایرت قانونی طرح مصوب مجلس گفت:مصوبه مجلس مغایرتی با اصل 176 ندارد چون مصوباتی که شورای امنیت ملی داشته باید به تایید مقام معظم رهبری برسد.

نماینده تهران گفت:در قانون نیامده که مجلس یکباره تمام تصمیمات مهم کشور را برعهده شورای عالی امنیت ملی بگذارد واین حرف سخنگو دولت به این معناست که مجلس نباید در مورد منافع ملی حرف بزند که این سخن به نظر منطقی نمی رسد.

زیاده خواهی آمریکا مصوبه مجلس را به دنبال داشت

ابراهیم کارخانه ای رئیس کمیته هسته ای مجلس با اشاره به اینکه مصوبه مجلس در مقابل وظایف شورا عالی امنیت ملی نیست و در جهت پشتیبانی از تیم مذاکره کننده است گفت:زیاده خواهی های آمریکایی ها دربخش تحریم ها وتحقیق وتوسعه منجر به این شد که مجلس برای اینکه فشار کمتری به تیم مذاکره کننده هسته ای ، وارد شود چارچوب ها را ، بهتر مشخص کند.

وی با بیان اینکه هم رئیس جمهور و هم وزیر امور خارجه بر برداشتن یکباره تحریم ها تاکید دارند افزود:مجلس هم درتایید نظرات دولت و برای کمک به دولت چنین مصوبه ای را تصویب کرد.

متن کامل طرح طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای

جزئیات متن طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای که با رأی مثبت ۲۱۳ نماینده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید به شرح ذیل است:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌آی هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1- لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

3-هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره دو- وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس هر شش ماه یکبار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌نماید.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها