در نشست علنی امروز با رای 213 نماینده مجلس

طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای تصویب شد

جزئیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای امروز با رای قاطع 213 نماینده حاضر در خانه ملت به تصویب رسید؛ اعتراض های مدیر کل پارلمانی دولت نیز راه به جایی نبرد.
کد خبر: ۸۱۰۹۰۸
طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای تصویب شد

به گزارش جام جم آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 213 رای موافق از مجموع 244 نماینده حاضر، 10 رای مخالف و 6 رای ممتنع مهر تاییدشان را پای جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران زدند و به آن رای مثبت دادند.

متن کامل این ماده واحده به شرح ذیل است:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌آی هر گونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1- لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2-آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

3-هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره دو- وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس هر شش ماه یکبار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌نماید.

اما ظاهرا کار به همین جا ختم نشده است. مجلس امروز جلسه غیر علنی نیز برگزار می کند.

نمایندگان ملت می گویند این جلسه غیر علنی مربوط به مسایل منطقه ای است اما با توجه به حساسیت موضوع طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای و طرح برخی زمزمه ها درباره لزوم بررسی های بیشتر درباره این طرح، این جلسه نیز به طرح تایید شده هسته ای و بررسی بیشتر کم و کیف موضوع اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی جام جم آنلاین، جمع بندی اظهارات جسته و گریخته امروز در راهروهای مجلس حاکی از آن است که احتمالا جلسه غیر علنی به موضوع طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران مربوط باشد؛ جلسه ای که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ترجیح داد درباره آن در صحن علنی چیزی نگوید.

حسن سبحانی نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اما تصریح می کند که جلسه غیرعلنی مربوط به بررسی مسایل کلی و منطقه ای است.

هنگام بررسی طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای، برخی از نمایندگان با قرار گرفتن در جایگاه هیات رییسه تلاش می کردند که طرح مذکور را هر چه سریع تر به تصویب برسانند.

مجید انصاری مدیر کل پارلمانی دولت که شاید بتوان گفت در کنار 10 نماینده مخالف یازدهمین مقام رسمی ناراضی از تصویب این طرح در مجلس بود، درخواست صحبت در انتقاد از طرح و مخالفت دولت با آن را داشت که مغضوب رییس مجلس شد و علی لاریجانی با عصبانیت خطاب به مدیر کل پارلمانی دولت گفت: ما یک ساعت است که حرف می زنیم و می خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم اما آقای انصاری می خواهد حرف خود را بزند.

فاطمه امیری- خبرنگار جم جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها