جام جم گزارش می دهد

رنگ قرآن بر بوم هنر

هرساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مردم روزه‌دار تهران و برخی شهرستان‌ها چشم‌انتظار برگزاری نمایشگاه قرآن کریم بودند. این نمایشگاه چندسالی در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب برگزار می‌شد.
کد خبر: ۸۱۰۹۰۳
«رستاخیز» در نمایشگاه قرآن

پس از آن مصلای امام خمینی تهران که به نظر می‌رسید بهترین مکان برای برگزاری این نمایشگاه باشد، چندسالی میزبان نمایشگاه قرآن بود تا این‌که به‌دلیل پاره‌ای مشکلات، این نمایشگاه به باغ‌موزه دفاع مقدس کوچ کرد و امسال نیز قرار است در همین مکان و همچنین در بخشی از فضای باغ کتاب برگزار شود.

به گزارش جام‌جم، سال گذشته بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پیش از ماه مبارک رمضان برپا شد، اما حالا با گذشت پنج روز از این ماه خبری از نمایشگاه نیست. این تاخیر سبب شد تا زمان برگزاری نمایشگاه بیست و سوم با ابهام همراه باشد. درنهایت روز گذشته دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در نشستی با اهالی رسانه درباره این نمایشگاه و پرسش‌های خبرنگاران توضیحاتی داد.

برزین ضرغامی در این نشست با اعلام این‌که بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ساعت 18 و 30 دقیقه فردا همزمان با هفتمین روز ماه مبارک رمضان با حضور جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی در باغ‌موزه دفاع مقدس افتتاح می‌شود، گفت: سال گذشته این نمایشگاه تنها در باغ‌‌موزه دفاع مقدس برپا شد که امسال بخشی از فضای باغ کتاب نیز از مجموعه فرهنگی عباس‌آباد در اختیار این نمایشگاه قرار گرفته تا 8000 متر بر فضای مسقف آن افزوده شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران به بخش‌های مختلف این نمایشگاه اشاره کرد و جزئیات هریک از بخش‌ها را برشمرد. به گفته او، امسال بخش حوزوی نمایشگاه میزبان 80 موسسه حوزوی در قالب 23 غرفه نمایشگاهی است. همچنین 70 مشاور حوزه در بخش‌های مختلف نمایشگاه امسال حضور دارند و بازدیدکنندگان می‌توانند مشکلات خود در زمینه‌های مختلف از جمله خانوادگی، ازدواج و اجتماعی را با مشاوران حوزه در میان بگذارند و به پاسخ برسند.

همچنین 45 نهاد دولتی و موسسه برتر قرآنی در نمایشگاه قرآن کریم حضور خواهند داشت و اجرای برنامه‌هایی نظیر برگزاری روزانه سه کارگاه آموزشی در مباحث مختلف، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی و حمایت از تولیدات قرآنی، برگزاری «سرای اهل نظر» برای فعالیت‌های استادان قرآنی و... را به‌عهده دارند.

ضرغامی همچنین از بخش هنری و میراث فرهنگی، به عنوان یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه یاد کرد و گفت: نمایش 114 اثر هنری در رشته‌های نقاشی، نقاشیخط، خوشنویسی، آثار حجمی، سفال و سرامیک، عکاسی و هنر مفهومی از هنرمندان پیشکسوت کشور از برنامه‌های این بخش است.

به گفته او، در بخش مکتوب و فروش محصولات قرآنی 222 ناشر داخلی و 21 ناشر از کشورهای عربی شرکت می‌کنند: ناشران داخلی 16 هزار و 243 عنوان کتاب و ناشران خارجی نیز 3574 عنوان کتاب عرضه می‌کنند. همه این عناوین در دو سالن و در 210 غرفه جانمایی شده‌اند. در بخش محصولات قرآنی نیز 58 غرفه برای نمایش و فروش تابلوفرش، معرق و منبت در نظر گرفته شده‌ است.

او به بخش رسانه‌های دیجیتال اشاره کرد و گفت: 50 شرکت،3000 نرم‌افزار قرآنی را در حوزه‌های قرآن و عترت و حدیث در معرض نمایش می‌گذارند.

بخش عفاف و حجاب از بخش‌هایی بود که در نمایشگاه سال گذشته کمرنگ شده بود.

ضرغامی دلیل این امر را به محدودیت فضا در نمایشگاه بیست و دوم نسبت داد وگفت: با افزایش فضا، در بخش عفاف و حجاب 117 شرکت‌کننده برنامه‌هایشان را در نمایشگاه امسال ارائه خواهند کرد.

او با بیان این‌که در بخش بین‌الملل 12 هنرمند از کشورهای عراق، سوریه، بوسنی، فرانسه، پاکستان، اندونزی، ترکیه و افغانستان حضور دارند، عنوان کرد: بخش بین‌الملل در نیمه ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شود و پس از یک هفته به کارش خاتمه می‌دهد. 20 مهمان بخش بین‌الملل 9 تیر وارد ایران می‌شوند و از دهم تیر برنامه‌هایشان را در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم اجرا خواهند کرد. همچنین در بخش پژوهش‌های قرآنی هشت مهمان از کشورهای هلند، نیوزیلند، ترکیه، اندونزی و مالزی دعوت شده‌اند.

خیمه سینما از دیگر بخش‌های نمایشگاه امسال است. ضرغامی برگزاری افتتاحیه فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش را از مهم‌ترین رویدادهای این بخش برشمرد و گفت: برپایی کارگاه‌های سینمای دینی با مضمون‌های قرآنی در فیلم‌های سینمایی از دیگر برنامه‌های خیمه سینماست.

به گفته او، برای تسهیل در آمد و شد بازدیدکنندگان در چهار نقطه تهران اتوبوس‌هایی در نظر گرفته شده که علاقه‌مندان را به باغ موزه دفاع مقدس می‌آورد. همچنین ون‌هایی به منظور تردد هر چه آسان‌تر آنها در محل باغ‌موزه تعبیه شده است.

ضرغامی شعار نمایشگاه امسال را با توجه به نام سال 94، «همدلی و همزبانی در پرتو قرآن» خواند و در پاسخ یکی از خبرنگاران که از بودجه نمایشگاه پرسیده بود، گفت: بودجه‌ای که در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران گذاشته شده 3.5 میلیارد تومان است که شاید یک چهارم بودجه نمایشگاه سال‌های گذشته نباشد.

آن‌طور که ضرغامی می‌گوید، بیست ‌و سومین نمایشگاه قرآن کریم، 23 تیر به کارش خاتمه می‌دهد، اما در بنرهای تبلیغاتی این نمایشگاه که در سطح شهر به چشم می‌خورد پایان نمایشگاه 26 تیرماه ذکر شده است.

به هر ترتیب، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که با مشارکت شهرداری تهران برگزار می‌شود از فردا، هر روز از ساعت 19 تا 24 میزبان علاقه‌مندان به قرآن است.

کمیل انتظاری - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها