رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در اتاق های دربسته نباید برای مردم تصمیم گیری کرد و باید حرف های مردمی را که می خواهیم برای آنها تصمیم گیری کنیم، شنید.
کد خبر: ۸۱۰۶۸۱
لاریجانی: در اتاق های دربسته نباید برای مردم تصمیم گیری کرد

علی لاریجانی روز دوشنبه در همایش بزرگداشت روز ملی اصناف افزود: مسوولان اجرایی و مجلس باید از نظرات کارشناسی مردم و اتاق های بازرگانی استفاده کنند، اگر می خواهیم اقتصاد کشور به سامان برسد باید اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف با هم نگاه مشترکی داشته باشند.

وی ادامه داد: همه مسوولان اجرایی کشور و بخش های مرتبط با صنوف باید اساس کار خود را بر اعتماد بر اصناف بگذارند.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: قلوب اصناف منعطف به حرکت اسلامی است لذا اعتماد به اصناف باید اساس حرکت دولتمردان باشد.

لاریجانی با بیان این که باید بسیاری از امور نظارتی در بخش اقتصاد را به تشکل های صنفی واگذار کرد، اظهارداشت: اگر تخلفی هم پس از واگذاری امور به اصناف صورت گرفت باید جرایم سنگینی برای آنها در نظر گرفت اما باید اصل بر اعتماد باشد.

نماینده مردم قم در مجلس با یادآوری این که در 20 سال گذشته جریان فکری چپ گرایی در کشور به وجود آمد که به دنبال تضاد بین بازار، ملت و دولت بود، خاطرنشان کرد: اساس فکر این افراد مارکسیستی بود در حالی که بازاریان همواره پشتیبان روحانیت، ملت و دولت بودند.

لاریجانی ادامه داد: ولی جریان های چپ این تضاد را دامن می زدند و به خاطر داریم که شعارهای بدی به بازاریان می دادند که کار درستی نبود و همین باعث شد که افرد بی ریشه وارد بازار شوند.

وی تصریح کرد: ما از اعتماد به صنوف مختلف ضرر نمی کنیم به خصوص در تصمیم سازی که باید از آنها استفاده شود. حتی آیین نامه مجلس را تغییر دادیم که در کنار دولت، بخش خصوصی نیز بتواند در تنظیم مقررات و قوانین اظهارنظر کند.

رییس مجلس با بیان این که در بعد نظارتی نیز باید از صنوف استفاده کرد، گفت: استفاده از صنوف باعث کاهش هزینه و دقیق تر شدن کار می شود اما باید فرمول بندی درستی درباره آن صورت گیرد.

لاریجانی با تاکید بر این که با قوانینی از جنس تعزیرات موافق نیست، خاطرنشان کرد: اگر تخلفی در کشور وجود دارد باید با نظامات روشنی بتوانیم با آن برخورد کنیم اما مسیر کشور در جهتی است که زمینه های فعالیت صنوف را هموارتر می کند

وی یادآور شد: صنوف باید براساس شرایط روز سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری خود را ارتقا دهند و براساس اصل جدید کارهای خود را به پیش ببرند.

رییس مجلس با تاکید بر این که نباید در قوانین مادر دستکاری شود، اظهار داشت: اگر بنا بر تغییر قانون تجارت است باید این تغییرات حداقل باشد اما می توانیم نظرات صنوف را نیز در آن لحاظ کنیم.

لاریجانی خطاب به اصناف بازار گفت: شما در بازار اصالت دارید پس باید جای خود را قوی تر کنید تا دیگرانی که اصالت ندارند، نتوانند جای شما را بگیرند.

وی درباره مالیات نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه فرهنگ مالیات در کشور ما وضعیت خوبی ندارد و باید این فرهنگ اصلاح شود چون می خواهیم کشور را بدون نفت اداره کنیم.

رییس مجلس ادامه داد: پس پایه و اساس درآمدهای کشور باید مالیات باشد و اگر این فرهنگ در صنوف جا بیفتد باید به آنها اعتماد کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: اتحادیه ها و اتاق های صنفی باید بگویند که چگونه می توان در درآمدهای آنها شفافیت ایجاد کرد و وقتی شفافیت ایجاد شد نظارت را باید به خود افراد بسپاریم.

وی همچنین از آمادگی مجلس برای کمک به صنوف در بعد قانونگذاری خبر داد و گفت: پیشنهاد می کنم با توجه به این که در سال تدوین برنامه ششم توسعه قرار داریم و روز گذشته نیز در جلسه مشترک هیات دولت و مجلس گفتم که دولت باید هر چه سریع تر این قانون را به دلیل کوتاهی زمان به مجلس تحویل دهد نظرات خود را ارایه دهند تا در لایحه تقدیمی گنجانده شود.

همایش روز ملی اصناف امروز با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهوری، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ، رییس اصناف کشور و رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نمایندگانی از صنوف در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها