مجلس با تصویب کلیات طرح هسته‌ای به غرب پیام داد

زیاده‌ خواهی ممنوع

طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای که در جلسه چهارشنبه گذشته با رای بالای نمایندگان در اولویت دستورکار مجلس قرار گرفت و قرار بود در جلسه دیروز به آن رسیدگی شود، گرچه به دلیل برخی ملاحظات، جزئیات آن تصویب نشد، اما نمایندگان، کلیات این طرح را تصویب کردند.
کد خبر: ۸۱۰۵۷۴
زیاده‌ خواهی ممنوع

به گزارش جام‌جم آنلاین، پس از قرائت متن ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای که از سوی رئیس مجلس صورت گرفت، علی لاریجانی کلیات این طرح را به رای گذاشت که نمایندگان با 199 رای موافق و سه رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر به کلیات این طرح رای دادند البته در ابتدای جلسه دیروز که دستورکار مجلس منتشر شد، نام این طرح در دستور کار نبود که همین مساله با انتقاد و تذکر برخی نمایندگان روبه‌رو شد.

در همین زمینه و در شرایطی که بررسی طرح استانی شدن انتخابات در دستورکار مجلس قرار گرفته بود، محمدحسن آصفری در تذکری اعلام کرد که نمایندگان طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای را با رای بالایی به تصویب رساندند و این طرح باید در دستورکار مجلس قرار می‌گرفت، اما متاسفانه از دستور حذف شده است.

وی با اشاره به حساسیت ابعاد پرونده هسته‌ای کشور از نظر ائمه جمعه، مسئولان کشور و همه ملت که در مراسم تشییع جنازه شهدای غواص حضور داشتند گفت اگر پشت پرده مساله‌ای است تا این طرح بررسی نشود به نمایندگان گفته شود در غیر این صورت اجازه دهید طرح در دستورکار قرار گیرد؛ همزمان تعدادی از نمایندگان با گفتن کلمه چهار به معنای موافقت با این نظر، سخنان وی را تائید کردند.

محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را به‌عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: با تقاضای همکاران و رای 92 درصد مجلس طرح مذکور در دستور رسیدگی قرار گرفت، اما از نظر آیین‌نامه باید دستور جاری تعیین تکلیف شود و طرح اولویت‌دار الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای رسیدگی شود.

وی تاکید کرد: طرح استانی شدن انتخابات با تغییر دستور در دستور کار قرار گرفته، بنابراین پس از پایان رسیدگی به آن طرح، الزام دولت به حفظ

مورد رسیدگی مجلس قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر نیز در اعتراض به در دستور قرار نگرفتن طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران، هیات رئیسه مجلس را تهدید به شکایت کرد.

وی تاکید کرد، اگر گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دستور هفتگی مجلس ثبت شده باشد، که شده است، دیگر کسی نمی‌تواند آن دستور را تغییر دهد.

ابوترابی‌فرد در واکنش به این تذکر نماینده شاهین‌شهر با تاکید بر ادامه رسیدگی به طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: براساس تغییر دستوری که هفته گذشته رای‌گیری شد بعد از اتمام رسیدگی به طرحی که در دستور جاری مجلس قرار دارد، نوبت رسیدگی به طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای می‌رسد ما نیز همین طور عمل می‌کنیم.

موضوع هسته‌ای، بحث فروش سیب‌زمینی نیست

در ادامه جلسه علنی مجلس، احمد توکلی، نماینده تهران هم به قرار نگرفتن طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای در دستورکار مجلس، اعتراض کرد که علی لاریجانی، رئیس مجلس که اداره جلسه علنی را بعد از ابوترابی‌فرد به‌عهده داشت در پاسخ گفت: طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای باید پس از مشورت با شورای‌عالی امنیت ملی تصویب شود که متأسفانه برخی ملاحظات شورای‌عالی امنیت ملی در طرح هسته‌ای مجلس رعایت نشده است.

علی لاریجانی با بیان این‌که ما می‌خواهیم در کشور به یکدیگر کمک کنیم نه این‌که مساله جدیدی برای کشور بسازیم، یادآور شد که شورای‌عالی امنیت ملی چارچوب‌های مشخصی دارد که باید در این زمینه هماهنگی لازم را داشته باشیم. رئیس مجلس به کنایه گفت که موضوع هسته‌ای، چون بحث فروش سیب‌زمینی نیست و اهمیت بالایی دارد.

رئیس مجلس تاکید کرد، این موضوع در هیأت رئیسه مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بنا شده درباره طرح هسته‌ای مجلس چارچوب‌های موردنظر رهبر معظم انقلاب حتما رعایت شود بنابراین، این طرح باید پس از مشورت با شورای‌عالی امنیت ملی به تصویب برسد.

وی افزود: شورای‌عالی امنیت ملی ملاحظاتی درباره طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان دارد که ما این ملاحظات را به نمایندگان مجلس منتقل کردیم، اما متأسفانه برخی از این ملاحظات در مجلس رعایت نشده است و می‌خواهیم با رأی بالایی طرح مذکور را در صحن علنی تصویب کنیم، بنابراین باید به یکدیگر در این زمینه کمک کنیم.

رئیس مجلس تاکید کرد، شورای عالی امنیت ملی زیر نظر رهبری است و مجالس‌ نباید دست رهبری را در این قضیه ببندند.

لاریجانی گفت: هر تصمیمی که رهبری در این قضیه گرفتند، ما باید در مجلس اطاعت کنیم و شورای عالی امنیت ملی هم مربوط به دولت نیست.

در ماده واحده این طرح که قرار است روز سه‌شنبه، جزئیات آن مورد بررسی قرار گیرد، آمده است: در جهت صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1ـ لغو تحریم‌ها به طور کامل و جامع باید در متن توافق‌نامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2ـ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق‌نامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

3ـ هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1ـ براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2ـ وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافق‌نامه را هر شش ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند.

کمیسیون امنیت ملی مجلس هر شش ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافق‌نامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها