این نخستین بار نیست که وزارت امور خارجه آمریکا درباره برخی چالش‌های بین‌المللی نظیر تروریسم، مواد مخدر و حقوق بشر در جهان گزارش سالانه منتشر می‌کند و حتما آخرین بار نیز نخواهد بود. چراکه واشنگتن با انتشار گزارش‌های سالانه می‌کوشد به جهانیان القا کند در مقام پلیس جهانی و پرچمدار امنیت و آزادی به فکر مردمان دنیاست. در تازه‌ترین این گونه سیاست‌های مبتنی بر تحولات بین‌المللی، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه 29 خرداد گزارش سالانه خود را درباره تروریسم در جهان منتشر کرد.
کد خبر: ۸۱۰۵۷۰
گزارشی شرم‌آور با آدرس غلط

دستگاه دیپلماسی آمریکا در این گزارش بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم در خاورمیانه متهم کرد. محور اتهام تروریستی آمریکا به ایران حمایت‌های تهران از حزب‌الله لبنان، گروه‌های شبه نظامی شیعه در عراق و همین طور گروه‌های فلسطینی و حمایت از بشار اسد عنوان شده است.

طرح این اتهامات از سوی آمریکا به ایران ـ که البته تازگی ندارد و همواره در سه دهه گذشته به بهانه‌های مختلف تکرار شده است ـ در حالی است که وزارت خارجه آمریکا با طرح آدرس غلط سعی می‌کند بر کارنامه تروریست‌پروری خود در نقاط مختلف جهان سرپوش گذارد. هرچند در خاطرات برخی ماموران سیا که معمولا پس از بازنشستگی یا با ریسک بالا در حین خدمت دست به قلم می‌برند و افشاگری می‌کنند،

بصراحت به اقدامات تروریستی آمریکا و حمایت واشنگتن از گروه‌های تروریستی اشاره شده است که خاطرات دوران آر کلاریچ، مامور بلندپایه و کارکشته سازمان سیا با عنوان «زندگی من در سیا» نمونه‌ای از آن به شمار می‌رود.

وی در این کتاب بصراحت به اقدامات تروریستی و مغایر با اصول انسانی سیا در نیکاراگوئه، گرانادا و برخی مناطق در خاورمیانه و آسیا اشاره دارد، اما در سال‌های اخیر و در سایه انفجار اطلاعات از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، اینترنت و فضای مجازی بر همگان آشکار شده است که اژدهای تروریسم بیش از همه دست‌پرورده آمریکاست.

حمایت‌های آمریکا از القاعده، داعش، النصره و سایر گروه‌های تروریستی و مهم‌تر از همه حمایت آشکار آمریکا از تروریسم دولتی اسرائیل اکنون چنان آشکار شده است که واشنگتن با فرافکنی و انتشار گزارش‌های سالانه و دادن آدرس‌های غلط نمی‌تواند آنها را لاپوشانی کند.

آمریکا با جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای پس از 11 سپتامبر 2001 سعی کرد با قربانی تروریسم معرفی کردن خود و امنیتی ساختن فضای بین‌المللی، خود را پرچمدار مبارزه با تروریسم در جهان معرفی کند.

لشکرکشی به افغانستان و سپس عراق با هدف ریشه‌کن ساختن تروریسم با گذشت یک دهه عملا نتیجه معکوس داشته است؛ چراکه این دو کشور به اضافه پاکستان، یمن، سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه به عرصه تاخت و تاز گروه‌های تروریستی تبدیل شده است که سرشاخه‌های اصلی آنها به آمریکا و سرویس‌های امنیتی برخی کشورهای منطقه بازمی‌گردد.

اکنون افکار عمومی منطقه بیش از هر زمان دیگری آگاه است که آمریکا به رغم انتشار گزارش‌های سالانه و تبلیغات پرطمطراق در راه‌اندازی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم، عملا اراده‌ای برای مقابله با تروریست‌ها ندارد.

چراکه ادامه حیات داعش و فربه‌تر شدن آن در عراق و سوریه و حتی دست‌درازی به یمن و افغانستان و قتل‌عام مردم بی‌گناه این کشورها نشان می‌دهد یا راهبرد نظامی آمریکا در مبارزه با داعش شکست خورده است یا این که آمریکا به رغم جنگ ظاهری، در پس پرده از آنها حمایت می‌کند. با توجه به اظهارات مقامات عراقی و افشاگری‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد آمریکا هرچند در بمباران‌ها کور عمل می‌کند، اما در ارسال بسته‌های حمایتی که به دست گروه‌های تروریستی می‌افتد کاملا دقیق عمل می‌کند.

به این ترتیب می‌توان انتشار گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در زمینه تروریسم در جهان را گزارشی شرم‌آور نامید که با توجه به سوابق موجود ازجمله اعتراف هیلاری کلینتون در کتاب خاطراتش درباره چگونگی حمایت از داعش از درجه اعتبار ساقط شده و افکار عمومی منطقه و جهان آن را جدی نمی‌گیرند.

دکتر مراد عنادی - مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها