تولید برق در نیروگاه‌های برقابی به مرز صفر رسید

زنگ صرفه‌ جویی آب برای 547 شهر به صدا درآمد

تبخیر منابع آبی اوج گرفت

فاجعه نابودی ذخایر آب در زیر زمین

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه ذخایر آب تجدیدشونده کشور سالیانه ۲۶ میلیون مترمکعب کاهش یافته است، گفت: ۲۰ سال زمان نیاز است تا منابع زیرزمینی آب کشور احیا شود.
کد خبر: ۸۱۰۴۱۳
فاجعه نابودی ذخایر آب در زیر زمین

رحیم میدانی گفت: کشور ما در مواجهه با تغییرات اقلیم و برداشت بی‌ رویه از منابع آب زیرزمینی دچار مشکلاتی شده و عزم وزارت نیرو و بخش آب کشور برای حل این مسائل بسیار جدی است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر ضرورت اقدام اساسی برای کاهش آثار تغییر اقلیم افزود: بر اساس محاسبه صورت گرفته، برای تامین یک لیتر در ثانیه آب زیرزمینی به ۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌ گذاری نیاز است. باید روی سازگاری و کاهش آثار تغییر اقلیم کار جدی و اقدام اساسی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران از پدیده تغییر اقلیم آسیب‌ پذیر شده است، گفت: منابع آب تجدیدشونده کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال به ۱۰۴ میلیارد مترمکعب کاهش یافته؛ همچنین به دلیل پدیده تغییر اقلیم دمای هوا ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یافت که این موضوع باعث افزایش تبخیر شده است.

میدانی تغییر الگوی بارش را از دیگر اثرات تغییر اقلیم عنوان کرد و افزود: با وجود کاهش ۱۰ درصدی بارش‌ ها، میزان روان‌ آب‌ ها ۲۵ درصد کاهش یافته و این موضوع نشان می‌ دهد که باید روی سازگاری و کاهش آثار تغییر اقلیم کار جدی صورت بگیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه موضوع منابع آب زیرزمینی پیچیده‌ تر از تغییر اقلیم است، گفت: سالانه حدود ۶ میلیارد مترمکعب از ظرفیت سفره‌ های زیرزمینی بیشتر برداشت می‌ شود. اضافه برداشت‌ها از منابع زیرزمینی از زمان طبیعی بودن بارش‌ ها وجود داشت، اما این روند باید در شرایط کنونی تغییر کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به همه جنبه‌ های مدیریت منابع آب خطاب به کارشناسان و مدیران آب کشور، گفت: جنبه‌ های مغفول مانده از الزام‌ های مدیریت منابع آب باید مورد توجه همه قرار گیرد و در این راستا اقدامات اصلاحی انجام شده و نگاه جدیدی به مدیریت منابع آب به ویژه در بخش اطلاع‌ رسانی و آگاهی عمومی داشته باشیم.

میدانی افزود: اگر کماکان نگاه پروژه محور به منابع آب داشته باشیم خدمتی به بخش آب کشور نکرده‌ ایم و در صورت دنبال نکردن احیای منابع زیرزمینی یکی از عظیم‌ ترین ثروت‌ های ملی از دست می‌ رود. ما با اعتقادی عمیق در یک دوره ۲۰ ساله منابع آب زیرزمینی را احیا می‌ کنیم. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها