نایب رئیس خانه کشاورز با بیان این که ارزش هر سرزمینی به حاصلخیزی خاک آن مربوط می شود، گفت: تخریب عرصه های کشاورزی و زراعی و تغییر کاربری غیر اقتصادی آن داستانی غم انگیز در ایران است.
کد خبر: ۸۰۹۹۶۳
تخریب خاک حاصلخیز داستان غم انگیز کشاورزی ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رادیو اقتصاد، عنایت الله بیابانی در مصاحبه با این رادیو گفت: شاید برخی در کوتاه مدت با حذف کاربری کشاورزی زمین های حاصلخیز به ویژه در شمال کشور به منافع کوتاه مدتی برسند اما این زمین ارزش ذاتی خود را از دست می دهد و خاک حاصلخیزی که هر گرم آن ارزش تجاری دارد و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس خاک حاصلخیز وارد می کنند، از بین می رود.

نایب رئیس خانه کشاورز افزود: قانون ارث هم در تغییر کاربری زمین های زراعی تأثیر منفی دارد و هنوز اصلاح نشده است.باید مالکیت زمین های زراعی صاحب سند شود که هنوز کار زیادی باقی مانده است.

وی تاکید کرد: هرگونه تغییر کاربری زمین های کشاورزی در واقع حیثیت زمین را تخریب می کند و متأسفانه وسعت اراضی کشاورزی 6.2 درصد کاهش یافته است.

بیابانی افزود: برخی آمارها نشان می دهد در طرح های توسعه شهری و روستایی یک میلیون هکتار تغییر کاربری یافته و 3 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در شهرها و روستاها در معرض نابودی است.

نایب رئیس خانه کشاورز گفت: به برنامه‌ریزی مناسب و مدریت بهینه منابع آب و خاک نیاز داریم تا این میراث گران‌بها را به آیندگان بسپاریم و امنیت غذایی کشور را هم به خوبی تامین کنیم.

بیابانی افزود: از بین بردن زمین‌های حاصلخیز و مستعد، آینده نسل بعدی را هم به مخاطره انداخته‌ است و با گسترش شهرها و روستاها در 50 سال گذشته یک میلیون هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی حذف شده است و بخشی از توفان گرد و غبار شهرهای ما نتیجه همین مدیریت نادرست است.

وی همچنین بر ضرورت تصویب قوانین سخت گیرانه برای مقابله با زمین خواری و تغییر کاربری زمین تاکید کرد و گفت: خاک مهم ترین عنصر در منابع طبیعی است و باید از تخریب و آلودگی آن جلوگیری کنیم و اصلاح قوانین و مقررات در این حوزه مهم است و خرد شدن اراضی از این مشکلات است البته باید برای توسعه پایدار اقتصاد کشاورزی برنامه هوشمندی تهیه و اجرایی شود تا همراهی صاحبان زمین های زراعی را همراه داشته باشد.

نایب رئیس خانه کشاورز افزود: در برخی مناطق کشور تولید محصولات کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد و بهره وری منابع را به شدت کاهش می دهد و باید بحران آب و چالش‌های پیش روی آن را جدی بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها