خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی نوشت علیرغم موانع و مشکلات موجود شانس دستیابی به توافق میان ایران و گروه ۱+۵ بسیار بالاست.
کد خبر: ۸۰۹۵۵۱
رویترز: احتمال توافق هسته ای بسیار زیاد است

این خبرگزاری نوشت؛ ایران تلاش می‌کند از تعهدات مفصل خودداری کند، فرانسه همچنان مواضع سفت و سخت خود را حفظ کرده و اوباما برای فروش توافق به کنگره با چالش مواجه است.

علیرغم این موانع و دیگر مشکلات، مذاکره کنندگان به نظر می‌رسد به طور فزاینده در حال حصول توافق تاریخی در زمینه محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به مدت یک دهه در ازای لغو تحریمها هستند.

پیش از این مقامات هر دو طرف از جمله باراک اوباما شانس دستیابی به توافق را ۵۰ درصد اعلام کرده بودند.

دیپلماتهای ایرانی و غربی نزدیک به مذاکرات به رویترز گفته‌اند که شانس توافق آنقدر بالاست که وزرای خارجه ایران و ۱+۵ و دیگر مذاکره کنندگان هفته آینده به وین سفر می‌کنند تا مرحله نهایی این پروسه تقریبا دو دهه‌ای را به پایان برسانند.

یک مقام ارشد غربی گفت: من نمی‌توانم احتمالا شکست مذاکرات را رد کنم ولی به نظر می‌رسد که ما به یک چیزی برسیم. البته نه تا ۳۰ ژوئن بلکه ممکن است چند روز بعدتر به آن دست یابیم.

یک دیپلمات غربی دیگر نیز به رویترز گفته است که من فکر می‌کنم که توافق حاصل شود چرا که هر دو طرف به آن نیاز دارند.

یک مقام ایرانی نیز با بیان اینکه شانس حصول توافق ۷۰ درصد است گفت: توافق بدست خواهد آمد، آمریکائیها بیشتر از ما به این توافق نیاز دارند. این توافق به هردو کشور کمک خواهد کرد.

رویترز همچنین مدعی شد که یک دیپلمات ایرانی به این خبرگزاری گفته است که برای روحانی و اردوگاه وی این توافق بسیار حائز اهمیت است. شکست مذاکرات به معنای شکست روحانی و اصلاحات در ایران است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها