آتش سوزی سه باره جنگل های غرب یاسوج طی یکماه

پای عسل در میان است! + عکس

جنگل های منطقه «مختار» در غرب شهر یاسوج برای بار سوم طی یک ماه اخیر طعمه حریق شدند تا احتمال عمدی بودن این آتش سوزی ها قوت بگیرد.
کد خبر: ۸۰۹۴۶۹
پای عسل در میان است! + عکس

عصر روز گذشته نمایان شدن دود سفیدی در جنگل های کوه های غرب یاسوج، نگاه مردم این شهر را به خود جلب کرد.

این دود سفید ناشی از سوختن جنگل های حفاظت شده کوه مختار یاسوج بود که از هر نقطه ای از شهر دیده می شد و آسمان آبی انتهای روز را خاکستری می کرد.

با این حال با تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی بویراحمد و نیروهای مردمی، این آتش سوزی در کمترین زمان ممکن اطفا شد تا جلوی فاجعه ای عظیم در این منطقه گرفته شود.

اگرچه در این آتش سوزی هم نیروهای اطفای حریق با دستان خالی و شاخ و برگ درختان اقدام به خاموش کردن آتش کردند تا مظلومیت جنگل های دنا بیش از پیش نمایان شود.

جنگل های مختار یکی از پرپشت ترین جنگل های استان و دارای مراتع غنی است که در غرب یاسوج قرار دارد و مورد حفاظت نیز قرار گرفته است.

با این حال طی سال های اخیر بارها جنگل های این منطقه دچار آتش سوزی شده و تنها در یک ماه اخیر سه بار آتش در کوه مختار به سراغ بلوط ها رفته است.

اگرچه کارشناسان در اغلب موارد علت آتش سوزی ها را گردشگران ناآگاه، چوپانان و کشاورزان سهل انگار و یا معتادان عنوان می کنند اما حریق سه باره جنگل های این منطقه نزدیک به شهر یاسوج احتمال تعمد در حریق را بیشتر می کند.

حریق هشت هکتار از جنگل ها و مراتع کوه مختار

رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد می گوید: به دلیل حجم بالای علف و بوته‌های خشک در این منطقه و همچنین نزدیکی منطقه جنگلی مختار به مناطق مسکونی هرساله جنگل‌های این منطقه دچار حریق می‌شوند.

سعید نظری می افزاید: در سه آتش سوزی گذشته در این منطقه بیش از هشت هکتار از جنگل ها و مراتع دچار حریق سطحی شدند.

رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد می گوید: حضور به موقع نیروهای حفاظت از منابع طبیعی و نیروهای مردمی از گسترش آتش سوزی و خسارت بیشتر به منطقه جلوگیری کرد.

وی عمدی بودن این آتش سوزی ها را دور از ذهن نمی داند و بیان می کند: هنوز علت آتش سوزی مشخص نیست اما پیگیری ها برای شناسایی افراد مظنون در حال انجام است.به نظر می رسد کسانی که در این کوه به دنبال عسل کوهی می گردند عامل آتش سوزی باشند.

وی می افزاید: این افراد با ایجاد آتش سوزی اقدام به فراری دادن زنبورها کرده و سپس کندوی عسل را از داخل درختان در می آورد.

آتش سوزی در جنگل های قیلونی بر اثر سهل انگاری دهیار

اما این آتش سوزی تنها آتش سوزی روزهای اخیر در این شهرستان نبود و دو روز گذشته نیز جنگل های دنا در گردنه قیلونی جاده یاسوج به «سی سخت» نیز دچار حریق شدند.

آتش سوزی در این منطقه نیر سابقه دارد و سال گذشته هم چندین هکتار از جنگل های بلوط آن در آتش سوختند.

با این حال فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در آتش سوزی اخیر، هفت هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی شهرستان بویراحمد واقع در گردنه قیلونی بین روستای ده برآفتاب و شهر سی سخت طعمه حریق شد.

محمدرحیم برزمند می افزاید: دلیل اصلی وقوع این آتش سوزی سهل انگاری دهیار ده برآفتاب در دفن زباله های این روستا بوده است.

وی تصریح می کند: این زباله ها به جای آنکه با حفر گودال در زمین دفن شوند آتش زده شدند و وزش شدید باد نیز موجب سرایت این آتش به هفت هکتار از جنگل ها و مراتع گردنه قیلونی شد.

وقوع ۲۲ آتش سوزی و سوختن ۲۸۹ هکتار جنگل در سال جاری

وی بیان می کند: در سه ماه اول امسال ۲۸۹ هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۲۲ فقره آتش سوزی طعمه حریق شد.

برزمند می گوید: در این مدت دو نفر از عوامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان لنده و بخش کبگیان شهرستان بویراحمد شناسایی و تحویل مراجع قضایی کهگیلویه و بویراحمد شدند

جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد سهم جنگلهای کشور و ۲۰ درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را به خود اختصاص می دهند بر این اساس سرانه جنگل در دنیا هشت دهم، در ایران دو دهم و در این استان ۱.۷ دهم هکتار است که می توان گفت سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد ۸.۵ برابر کشور و ۲.۱ برابر دنیا است.

با این حال هر ساله بخشی از این ثروت عظیم در اثر سهل انگاریها و کمبود امکانات حفاظتی از بین می رود و آه از نهاد دوستداران طبیعت بلند می کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها