کارشان مزاحمت برای مردم است و پاتوقشان چند خیابان در شمال و غرب تهران. مرد 60 ساله که از صدای اگزوز خودروها به ستوه آمده، می‌گوید: ساعت که به هشت شب نزدیک می‌شود دیگر باید قید کاسبی را زد و قبل از گیر کردن در ترافیک خودروهای میلیاردی به سمت خانه رفت. دیگر خیابان تا پاسی از شب به جولانگاه دور دور خودروهای گرانقیمت تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۸۰۹۳۰۷
خودروی لوکس دارم، پس دور دور می‌کنم

برنامه هفته گذشته بیراهه که از شبکه اول سیما پخش شد به موضوع دوردور خودروهای لوکس و مشکلاتی که این خودروها ایجاد میکنند، اختصاص داشت. در ابتدای برنامه اهالی خیابانهای اندرزگو و سعادتآباد که منطقهشان به محلی برای دور دور عدهای جوان تبدیل شده شکایتشان را مطرح کردند.

یکی از ساکنان که 12 سال است در سعادتآباد زندگی میکند، میگوید: این معضل، مشکلات زیادی را برای ما بهوجودآورده که ملموسترین آنها مشکلات ترافیکی و آلودگی صوتی است به صورتی که برخی روزها تا ساعت 3 صبح ویراژ میدهند و به صورتی گاز خودرو را میگیرند که دزدگیر ماشینهای اهالی در پارکینگ ها به صدا در میآید.

یکی از قدیمیهای محل هم که از دست این جوانان خسته شده، ادامه میدهد: کیپ به کیپ هم خودروها ایستاده و ایجاد راهبندان میکنند و پس از رد و بدل کردن شماره اقدام به بگو و بخند و بلند کردن صدای ضبط میکنند.

آدرس پرسیدم

دوربین مخفی برنامه، پسر جوانی را که راننده خودروی «بی.ام. و» کروک است و در حال دادن شماره و ایجاد مزاحمت برای راننده زن خودرویی دیگر است شکار میکند. پسر جوان در گفتوگو با مجری مدعی میشود تازه از باشگاه آمده و در حال پرسیدن آدرس بوده که زن جوان جوابش را نداده است. «ما مزاحمت ایجاد نکردیم. مگر پیچیدیم جلوی خودرواش، فقط داشتم آدرس میپرسیدم که او هم محل نداشت. الان نیز از این کار شما که جلوی خودروام را گرفتهاید ناراحت شدم

مجری از دو سرنشین جوان خودرو سوال میکند اگر کسی این کار را با خانواده خودت انجام دهد چه برخوردی با او میکنی؟ که پسرش جوان با قیافهای حق به جانب میگوید: من به خانوادهام مطمئن هستم و میدانم آنها هم کار همین خانم را میکنند و به مزاحم محل نمیگذارند

اگر آدمیمثل خودت را در خیابان ببینی چه برخوردی با او میکنی؟

بهش میگویم کارت درست نیست و نکن.

خودت چرا اینکار را میکنی؟

انسان جایزالخطاست. اشتباه کردم.

تاثیر دور دور در وقوع نزاع خیابانی

در ادامه ابوالفضل ابوترابی فرد نماینده مجلس و عضو کمیسیون قضایی در مورد ایجاد مزاحمت از طریق دور دور خودروهای لوکس گفت: متاسفانه مزاحمتهای خیابانی در حال تبدیل شدن به یک معضل و مشکل اجتماعی است که خیلی شاهد آن در سطح خیابانها هستیم. بسیاری از راهبندانها و ایجاد ترافیک و برخی نزاع های خیابانی بی تاثیر از مزاحمت های خیابانی و دور دور نیست. باید برای این معضل اجتماعی فکر و چارهاندیشه کرد و در کنارش نیز باید اقدامات انتظامیو قضایی برای افرادی که جرم مرتکب میشوند پیشبینی شود.

به گفته این نماینده مجلس، اگر این دور دور کردنها توام با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف و خطرناک هنگام رانندگی باشد میتوانیم افراد را تحت عنوان مزاحمت های خیابانی تحت تعقیب قرار دهیم.

با پراید دور دور نمیکنیم

راننده خودرو سراتو قرمز رنگ وقتی خودرواش بعد از 10 دقیقه ایجاد مزاحمت متوقف میشود با پذیرفتن دور دور کردن میگوید: از نیاوران به خیابان شهید اندرزگو آمدیم یک دور زدیم و میخواستیم به خانه برویم. مزاحم نشدیم. من جلوی خودروی خانم بودم و مزاحمت ایجاد نکردم. من هفتهای دو بار برای تفریح به خیابان میآیم و دور دور میکنم. اسمش را میشود تفریح گذاشت. فقط برای خالی کردن هیجان میآیم. اگر یک خیابان یا پیست برای دور دور کردن درست شود جوانان به آنجا میروند و انرژی خود را تخلیه میکنند.

گزارشگر برنامه وقتی میگوید دوردور مشکل اصلی نیست و مهمترین مشکل ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم است، پسر جوان قبول میکند که اشتباه کرده است و عذرخواهی میکند.

ماشین را چند خریدی؟

140 میلیون تومان

اگر پراید داشتی اینکار را میکردی؟

برای ماشین دور دور میکنیم. با پراید میشود از این کارها کرد؟

زن میانسال که از رفتارهای جوانان در منطقه سعادتآباد ناراضی است، میگوید: از ساعت 11 شب به بعد خودروهای مدل بالا، این خیابان را بالا پایین میکنند. پدر و مادران در خانهها نشسته و ماشین های گرانقیمت را در اختیار فرزندان 20 و 22 ساله قرار میدهند. من از مسجد میآمدم دیدم برای دختری مزاحمت ایجاد میکردند. دختر میخواست بعد از کارش به خانه برود و منتظر تاکسی بود اما مقابلش بوق میزنند. تفریح، ایجاد مزاحمت برای ناموس مردم نیست. تفریح در پارک است. ممکن است کسی مریض و نیاز به اورژانس داشته باشد اما این خودروها حتی به نیروهای امدادی هم اجازه عبور نمیدهند.

یکی دیگر از ساکنان محله سعادتآباد میگوید: تصاویر بخوبی نشان میدهد که برخی از افرادی که دور دور میکنند خودروهای چندصد میلیونی و میلیاردی سوار هستند. کسی که این خودروها را سوار میشود اراده کند میتواند بهترین تفریح را داشته باشد و اینکه میگویند تفریح ما دور دور کردن است بهانه است. به نظرم برخوردها باید تشدید شود تا آن جوان جرات نکند خودرواش را بیاورد. وقتی خودروی او یک ماه توقیف شود او دیگر مرتکب این ناهنجاری نمیشود.

راننده خودروی لندکروز که مزاحم راننده زن خودروی ریو شده بود پس از متوقف شدن در مورد علت مزاحمتش میگوید: وقتی کسی این ساعت شب بیرون است من پیش خودم فکر میکنم تنهاست و مزاحمش شدم.

گزارشگر سوال میکند به صرف زمان باید مزاحم کسی شد؟

الان سرگرمیما دور دور است.

شما از اندرزگو تا سعادتآباد دوبار دیگر مزاحم راننده زن خودروی مزدا3 شدید که حتی نزدیک بود تصادف شدیدی رخ دهد، چرا؟

فقط برای تفریح بود و فکر میکنم نباید اینکار را میکردیم. اشتباه کردیم.

راننده زن خودروی ریو نیز که بشدت ترسیده بود، گفت: مزاحمت ایجاد کرد و گفت کنار توقف کن، من هم یک لحظه کنار کشیدم تا بعد از توقف آنها دوباره به حرکتم ادامه دهم و از شر مزاحمت های سرنشینان این خودرو رها شوم. نمیدانم چگونه به خودشان اجازه میدهند این وقت شب مزاحمت ایجاد کنند. چندبار نزدیک بود تصادف کنم.

خواستید که مزاحم شما نشوند؟

بله حتی من حلقهام را نشان دادم و شیشه را بالا کشیدم و گاز دادم اما او داشت به ماشین من میزد، نمیدانم دیگر چکار کنم.

یکی از ساکنان محله سعادتآباد که از دور دورهای خودروهای لوکس بشدت ناراضی است، میگوید: همیشه سعی میکنم قبل از ساعت 8 شب به خانه بیایم.چون اگر 15 دقیقه تاخیر داشته باشید از اتوبان یادگار امام که وارد بلوار سعادتآباد میشوید تا بیمارستان مدرس دو دقیقه راه است اما باور کنید ما بارها 45 دقیقه تا یک ساعت در ترافیک دوردور خودروهای لوکس گرفتار شدهایم. اگر ساعت 8 و 30 دقیقه شب شود خودروام را چند خیابان پایینتر پارک میکنم و پیاده به خانه آمده و آخر شب خودروام را به پارکینگ میبرم. هیچ راه دیگری تا به حال پیدا نکردهام.

ریشههای دور دور

در قسمتی از برنامه دکتر مجتبی تمدنی استاد دانشگاه و روانشناس میگوید: ما در سال های اخیر با پدیدهای عجیب به نام دور دور کردن در جامعه برخورد کردیم. وقتی به رفتارها نگاه میکنیم اغلب یک رفتار خاص در خود دارد که آن شکستن مرزها و حریمها است. از نظر روانشناسی باید ریشه این موضوعات را پیدا کنیم. بچهها وقتی در کودکی با حریم و مرز و پیامدهای رفتارشان برخورد نداشته باشند دست به هر کاری میزنند بدون اینکه بدانند عاقبت آن عمل چیست. درس ناهنجاری هایی اینگونه این است که باید به کودکان پیامدهای کارهایشان را یاد داد و به آنها آموخت مسئولیت رفتارهایشان را بپذیرند. این امر از بروز ناهنجاری در بزرگسالی جلوگیری میکند.

وی با اشاره به برخی رفتارهای این افراد که میگویند؛ «من بچه پولدارم و هر کاری میتوانم انجام دهم» گفت: برخی از این افراد دچار بیماری خود بزرگ بینی هستند. وقتی به درون این افراد بنگریم متوجه بیارزشی، خود کم بینی وتحقیر میشویم.کجا میتوان این حقارت و ضعف را پوشش داد؟ احتمالا پشت زرق و برق و تظاهر این کمبودها را مخفی میکنند. جلوهگری و نمایش محصول تهی بودن است.

به گفته این روانشناس، یکی از موضوعاتی که این افراد مد نظر خود قرار میدهند این است که «تفریح میکنیم» ولی تفریح شرایط و تعریف خودش را دارد. تفریح به معنای مزاحمت،ایجاد دردسر برای دیگران و شکست مرزها نیست.ما میدانیم زندگی باید تنوع داشته باشد اما این دلیل نمیشود شرایط را برای عدهای دیگر سخت کنیم. این موقعیت ها درس هستند اما کسانی که دست به اینکارها میزنند درس نمیگیرند. روی صحبت من با خانوادهها است. اشتباهات زیادی در تربیت فرزندان بهوجود میآید و خیلی از غفلت ها را مرتکب میشویم اما هر زمان متوجه شدیم کار درست را انجام ندادیم باید چشم و گوش ما باز باشد و این تجربه ها درسی باشند که سرلوحه ادامه زندگی قرار گیرند.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها