• 3 3
  • 3

بیانیه ستاد کمپین گل:

از گرفتن هدیه گل خودداری کنید

چهارشنبه 27 خرداد 1394 ساعت 10:43
بحران آب در کشور سبب شده تا عده‌ای از کارشناسان و طرفداران محیط‌ زیست کارزاری را آغاز کنند که به گفته خود نقطه آغازی برای مهار اثرات خشکسالی، خشکیدگی و تغییر الگوی مصرف آب بوده و در آن از مردم خواسته شده تا گل نخرند، گل هدیه ندهند و دیگران را نیز مجاب کنند به نخریدن گل حداقل در شرایط ضروری.

در این بیانیه آمده است: منتظر نباشیم. یاوری در راه نیست. برای نجات طبیعت ایران باید خودمان آستین بالا ‌زنیم؛ همین جا و همین امروز.

این دورانی تازه است: می‌دانیم کشاورزی ایران هم اکنون با مکیدن شیره جان زادبوم ما و مصرف بی‌ملاحظه ته مانده منابع آب کشور تداوم دارد. در این دوران تازه شاید لازم باشد برای واداشتن دولت و خودمان به حفاظت از منابع آب ایران محصولاتی را که به بهای خشکاندن و میراندن زیست‌بوم‌های ایران تولید می‌شود، مصرف نکنیم یا کمتر مصرف کنیم.

در این مرحله می‌خواهیم از گل شروع کنیم البته که سهم باغ‌های گل در مصرف منابع آب ایران بسیار کمتر از دیگر باغ‌ها و کشتزارهای ایران است اما گل کالایی زینتی است که در شرایط خشکسالی می‌توان از مصرف آن خودداری کرد. با ممانعت از خریدن و هدیه دادن و حتی پذیرفتن گل، به همگان یادآور شویم که ایران در لبه‌ پرتگاه خشکیدگی است.

شاید بگویند شماری از هم‌میهنان که به کار پرورش و فروش گل مشغول اند، دچار مشکل خواهند شد. اما این مشقت دیر یا زود دامان میلیون‌ها ایرانی دیگر را نیز خواهد گرفت.

دولت باید از جایی آغاز کند و هزینه های خشکسالی را بین همه سرشکن کند و برای نخستین زیان‌دیدگان، یعنی کشاورزانی که شغل خود را از دست می دهند، تسهیلات معیشتی جایگزین فراهم کند. در گام اول برای کاستن از فشار بر منابع رو به نابودی آب، دولت می‌تواند از گل‌کاران و گل فروشان شروع کند. اما تا ما نخواهیم، دولت وارد چنین کارزار پرمشقتی نخواهد شد.

هم میهنان!

برای نجات ایران از خشکیدگی هیچ راه‌حل آسان و بی هزینه‌ای وجود ندارد.

«کارزار گل» نقطه آغازی است برای انجام مسئولیت میهنی‌مان در این زمینه و البته سهیم شدن در هزینه‌های مرتبط با آن. باید الگوی مصرف خود و بسیاری از عادت‌های روزانه‌ را تغییر دهیم. از گل شروع می‌کنیم؛ نه می‌خریم و نه هدیه می‌دهیم. هدیه‌دهندگان را نیز با بحران خشکیدگی کشور آشنا می‌کنیم و پذیرش گل را منوط می‌کنیم به این‌که قول بدهند دیگر گل نخرند.

امروز 27 خرداد، روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی است. ما، در فهرست کشورهای رودررو با فاجعه فرسایش خاک، و همچنین در بیابان‌زایی، رده‌ نخست جهان را داریم، اما در‌این‌باره فقط حرف می‌زنیم. برای نجات ایران باید از جایی شروع کنیم؛ از کارزار گل آغاز می‌کنیم. به ما بپیوندید و نه گل بخرید و نه هدیه بدهید. در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت. منتظر بیانیه‌های بعدی ما باشید.

هدف، توجه مردم به خشکسالی و اثرات نامطلوب کشاورزی ناپایدار

گفتنی‌ است این کارزار قصد دارد با این حرکت توجه مردم را به خشکسالی و اثرات نامطلوب کشاورزی ناپایدار جلب کند و آن گونه که ستاد اجرایی این کمپین در بیانیه‌ای آورده است، گل کالایی زینتی بوده و استفاده از آن ضروری ندارد البته که سهم باغ‌های گل در مصرف منابع آب ایران بسیار کمتر از دیگر باغ‌ها و کشتزارهای ایران است؛ اما گل کالایی زینتی‌ست که در شرایط خشکسالی می‌توان از مصرف آن خودداری کرد.

در این بیانیه آمده است که کشاورزی ناپایدار ایران هم اکنون با مکیدن شیره‌ جان زادبوم ایران و مصرف بی‌ملاحظه‌ ته مانده منابع آب کشور تداوم دارد و در این شرایط شاید لازم باشد برای واداشتن دولت و خودمان به حفاظت از منابع آب ایران، محصولاتی را که به بهای خشکاندن زیست‌بوم‌های ایران تولید می‌شود، مصرف نکنیم یا حداقل کمتر مصرف کنیم.

هدف از این کارزار این گونه توضیح داده شده که با ممانعت از خریدن و هدیه دادن و حتی پذیرفتن گل، به همگان یادآور شویم که ایران در لبه پرتگاه خشکیدگی قرار دارد.

در بیانیه این کمپین که از امروز 27 خرداد و به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی آغاز شده، آمده است که «کارزار گل» نقطه‌ آغازی‌ برای مشارکت ملی در جهت مهار خشکسالی‌ است.

باید الگوی مصرف خود و بسیاری از عادت‌های روزانه‌ را تغییر دهیم. هدیه‌دهندگان را نیز با بحران خشکیدگی کشور آشنا و پذیرش گل را منوط کنیم به این‌که قول بدهند دیگر گل نخرند.(آنا)

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1983946400983666646
لینک کوتاه :

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

نظرات شما ( 3 نظر )

آخه این چه منطقی هست ؟ اخه همه موارد را بی خیال شدن رفتن سراغ گل ؟
همین گل دادن چه فلسفه ای دارد که با چه قیمتی گرانی گل خریداری شود و بعد از آن دور ریخته شود . اگر هدیه است بهتر نیست چیزی خریداری شود که همیشه گی باشد و اگر برای ترحیم است بهتر نیست خیرات مرحوم گردد و همچنین اگر جشن و عروسی است .ما همیشه چشم بسته راه غربیان را می دویم بدون کمی تعقل و لااقل تطبیق دادن با فرهنگ خودمان .
سهم درصد مصرف گل چقدر است !!!!!!!!!!! کمپین ساده انگارانه ای است . مشکل جدی تر از این حرفهاست . مشکل آنجاست که ما برای شستن یک ماشین 500 لیتر آب مصرف می کنیم . برای یک حمام کردن صدها لیتر آب به فاضلاب تبدیل میکنیم . ولی هیچ تلاشی برای بازیافت آن آب برای حداقل مقاصد غیر شرب انجام نمی دهیم . از آب تصفیه کن برای هر لیتر حدود 60 درصد آب تمیز راهی فاضلاب می کنیم و هیچ برنامه ای برای مهار آن نداریم . با مهار این آبها که کمترین هزینه را برای بازیافت دارند باید سر زمینی سبز داشته باشیم . اگر کمپین خلاقیت در کاهش مصرف آب راه می انداختند بهتر می بود . این کمپین ها زیبنده افکار کارشناسان این مرز و بوم نیست .