نشست ژنو درباره یمن در حالی از دیروز آغاز شده است که در رفتار شناسی محافل رسانه‌ای غربی چند نکته قابل توجه است.
کد خبر: ۸۰۸۶۸۶
نگاهی بر ژنو

نخست آنکه هیأت کمیته‌های مردمی یمنی با محوریت انصارالله به دلیل کارشکنی‌های عربستان و آمریکا نتوانست در زمان ابتدایی نشست به ژنو برسد چنانکه منابع خبری اعلام کردند که هواپیمای حامل آنها در جیبوتی زمین‌گیر شد. رسانه‌های غربی نظیر بی بی سی تلاش بسیار نمودند تا ضمن پنهان کاری کارشکنی عربستان و بی مسئولیتی سازمان ملل در ایجاد شرایط برای انتقال به موقع آنان به ژنو، حضور نیافتن به موقع این گروه‌ها را نشانه عدم رویکرد آنها به راهکار سیاسی و به زعم خود نشانه غیر قابل اعتماد بودن آنان عنوان کنند تا طرح غرب برای حذف این گروه‌ها از صحنه یمن را اجرایی سازند.

به عبارتی آنها که نتوانسته‌اند انصارالله با آن پشتوانه مردمی را با حملات نظامی حذف کنند و بر آن بوده‌اند تا با ایجاد فضای منفی رسانه‌ای علیه این جریان مردمی، زمینه حذف آن را ایجاد نمایند در حالی که جهانیان با اشاره به جایگاه مردمی انصارالله و نقش آن در حمایت از مردم در برابر تروریسم و تجاوزات عربستان، آینده یمن بدون انصارالله را غیر ممکن می‌دانند.

دوم آنکه رسانه‌های غربی برآن بوده‌اند تا بحران یمن را نه برگرفته از تجاوزات ائتلاف آمریکایی- سعودی بلکه به دلیل جنگ داخلی میان شیعه و سنی عنوان کنند. چنانکه رسانه‌ای مانند بی بی سی در گزارش‌های خود ادعا می کند که نشست ژنو نشستی مشورتی میان حوثی‌ها ( شیعیان یمن) و مخالفان آنها ( اهل سنت) است. این رسانه‌ها با القاء داخلی بودن جنگ یمن ضمن تکرار سیاست ایجاد شکاف میان شیعه و سنی، طرح پنهان سازی جنایات عربستان و آمریکا در طول 80 روز حملات گسترده به یمن را اجرا می‌کنند. آنها هیچ اشاره‌ای به استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی علیه مردم یمن نکرده و صرفاً بر جنگ شیعه و سنی در این کشور تأکید کرده‌اند.

سوم آنکه رسانه‌های غربی در اقدامی برگرفته از سیاست‌های غرب برای منزوی نشان دادن ایران، ادعا کردند که ایران هیچ حضوری در این نشست نداشته است. آنان در حالی سیاست القاء انزوا و حتی شکست ایران در تحولات یمن را در پیش گرفته‌اند که نشست ژنو صرفاً نشستی یمنی – یمنی بوده و کشورهای دیگر در آن نقشی نداشته‌اند لذا ادعای رسانه‌های غربی برای برجسته سازی عدم حضور ایران، اقدامی مغایر با واقعیت و صرفاً در چارچوب سیاست‌های ضد ایرانی غرب بوده است.

نشست ژنو به دلیل صدق نبودن سازمان ملل و اقدامات غیر سازنده کشورهای غربی، نتوانسته گامی برای تحقق صلح و امنیت در یمن بردارد چرا که اصلی ترین موضوع یعنی مقابله با تجاوزات ائتلاف آمریکایی – سعودی در این نشست نادیده گرفته شده در حالی که مسئله یمن بحرانی داخلی نبوده و این دخالت‌های عربستان و آمریکا است که زمینه ساز فرو رفتن این کشور در بحران‌های اخیر شده است. جالب توجه آنکه محافل رسانه‌ای غرب علیه انصاراللهی موضع‌گیری کرده‌اند که جهانیان آن را حامی اصلی مردم یمن می دانند و تکیه بر ابتکارات آن را راهی برای نجات یمن از شرایط بحرانی می‌دانند.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها