یک محقق ایرانی موفق به تبدیل تصفیه فاضلاب های صنعتی با روش الکتروکئوگولاسیون به آب غیر قابل شرب شد.
کد خبر: ۸۰۷۸۰۷
روش جدید تبدیل فاضلاب صنعتی به آب در ایران

احمد بهراد، کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست گرایش آب و فاضلاب مجری طرح «تصفیه فاضلاب به روش الکتروکئوگولاسیون» گفت: این روش را برای تصفیه فاضلاب های صنعتی به کار گرفتیم تا از این طریق بتوانیم آب غیر قابل شرب جهت آبیاری باغ و باغچه و خیلی مصارف دیگر تولید کنیم.

وی با بیان اینکه این روش جدیدی است که با ترکیب چند فرایند در یک راکتور، با راندمان بالا می تواند برای تصفیه فاضلاب های صنعتی به کار رود، افزود: به دلیل اینکه فاضلاب های صنعتی به روش های معمولی قابل تصفیه نیستند، از روش الکتروکئوگولاسیون که دارای سه فرایند است به تصفیه فاضلاب صنعتی کارخانجات پرداختیم.

کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست گرایش آب و فاضلاب با بیان اینکه این روش با جریان برق با دو الکترود و یون آلومینیوم انجام می گیرد، گفت: به دلیل وجود الکترودهای آهن و آلومینیوم در سیستم تصفیه کننده، فرایند انعقاد و لخته سازی فاضلاب رخ می دهد و فاضلاب ته نشین می شود که با ته نشین شدن مواد سنگین و با تجزیه فاضلاب، گازهای هیدروژن و اکسیژن تولید و سبب شناور سازی و حذف الاینده ها از فاضلاب می شود.

بهراد افزود: در مرحله بعد به دلیل تولید انواع اکساینده ها در فرایند تصفیه، ترکیبات کلر، رادیکال هیدروکسیل، پراکسید هیدروژن و ازن از ترکیب پراکسید هیدروژن و ازن فرایند اکسیداسیون پیشرفته تشکیل می شود و بعد از آن گندزدایی فاضلاب انجام می شود.

این محقق ایرانی اظهار کرد: بعد از این روش های تصفیه فاضلاب، آب غیر قابل شربی به وجود می آید که می توان از آن برای آبیاری باغ و باغچه و مصارف دیگر استفاده کرد.

وی در خصوص مزایای این روش، گفت: راندمان بالای تصفیه فاضلاب، کاهش هزینه های تصفیه فاضلاب های صنعتی بسیار آلوده، عدم نیاز به مواد شیمیایی، قابلیت بهره برداری به صورت ناپیوسته از مزایای استفاده از روش الکتروکئوگولاسیون به شمار می رود.

بهراد افزود: این روش به صورت پایلوت در دو کارخانه لبنی و کاغذ سازی انجام گرفته که نتایج آن مفید و موثر بوده است. همچنین این روش راندمان بالایی دارد در حالیکه چند فرایند را در یک راکتور انجام می دهد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها