این روزها انتقاد از رفتارهای ضد بشری پادشاهی سعودی تنها به فعالان حقوق بشر و مخالفان داخلی و خارجی سیاست های ریاض محدود نمی شود؛ عربستان بر سر میراث فرهنگی یمن نیز همان بلایی را می آورد که داعش بر سر شهرها و آثار باستانی عراق و سوریه؛ پدرخوانده تروریسم تکفیری در منطقه نسبت نزدیکی با تمدن سوزی دارد.
کد خبر: ۸۰۷۴۰۶
پدرخوانده داعش؛ از رائف بدوی تا میراث یمن

به گزارش جام جم آنلاین، هر روز وجوه شباهت گروه تروریستی داعش با تفکر وهابی حاکم بر عربستان سعودی از گذشته آشکار تر می شود؛ یک روز با گردن زدن مخالفان با شمشیر، روز دیگر با تایید بدعت شرم آور جهاد نکاح از سوی مفتی های سعودی و این روزها با تخریب آثار تمدنی باستانی یمن و بمباران بافت قدیمی صنعا.

همین امروز پایگاه اینترنتی النخیل اعلام کرد که «ناصر العمر» از مفتی های سعودی به تروریست‌های موجود در سوریه اعلام کرد: در صورتی که هیچ زنی برای جهاد نکاح یافت نشد آنها حتی می توانند با محارم خود جهاد نکاح انجام دهند!

دویچه وله در گزارشی به بهانه موضوع شلاق زدن و حبس «رائف بدوی» وبلاگنویس سعودی نوشته است: قضیه رائف بدوی پس از تایید زندان و شلاق او از سوی مقامات سعودی حالا در افکار عمومی غرب بیش از همیشه پررنگ شده است. انتقادات غربی‌ها متوجه پادشاهی عربستان سعودی شده است هر چند بسیاری نیز دولت های غربی را به اندازه کافی در این باره شجاع نمی دانند زیرا معتقدند غرب نگران روابط اقتصادی خود با سعودی ها است.

رائف بدوی وبلاگنویس منتقد عربستانی که در سال 2012 دستگیر شد در سال 2014 از سوی دستگاه قضایی سعودی به 10 سال زندان و 1000 ضربه شلاق محکوم شده است.

دویچه وله می پرسد: آیا واقعاً نقض حقوق بشر در عربستان سعودی برای غرب اولویت به شمار می‌رود یا به علت ارتباط آن با منافع اقتصادی دولت های غربی، موضوعی فرعی است؟

«علی الدبیسی» رییس سازمان اروپایی-عربی حقوق بشر در برلین بر این باور است که قضیه رائف بدوی به علت همدردی بین المللی با انتشار گسترده خبر آن در شبکه های اجتماعی با بازتاب گسترده مواجه شده است و این در حالی است که مساله رائف درد مشترک و داستان بسیاری از فعالان در عربستان سعودی است و اگر غرب به بی توجهی درباره اقدامات سعودی ها ادامه دهد این موارد بیشتر هم خواهد شد.

وی تصریح می کند: پادشاهی سعودی فقط چهره خود را به عنوان یک دولت ناقض حقوق بشر و تولید کننده تروریسم تخریب نمی کند بلکه با توجیه دینی اقدامات خود به اسلام نیز توهین می کند و این اصلاً قابل قبول نیست.

عبدالعزیر الخمیس مدیر مرکز حقوق بشر عربستان مستقر در لندن اما از اهمیت انتقادات در پرونده حقوق بشر علیه عربستان می کاهد و می‌گوید: پرونده حقوق بشر هیچ نقشی در تعامل غرب با عربستان سعودی ندارد. این موضوع برای غرب از حد چند نصیحت فراتر نمی رود و واکنش عربستان هم این است که باید به فرهنگ سعودی احترام گذاشت زیرا این اختلافات ناشی از درک نکردن تفاوت‌های فرهنگی است.

این فعال عربستانی در عین حال می افزاید: غرب به علت روابط و منافع مشترک اقتصادی زیادی که با عربستان سعودی دارد به این مساله اولویتی نمی دهد. از قرائت غربی، غرب به عربستان نیاز دارد زیرا ریاض قادر است بر اوضاع اقتصادی غربی ها به ویژه اتحادیه اروپا که از بحران های مالی رنج می‌برد تاثیرگذار باشد. عربستان سعودی هم به غرب نیاز متقابل دارد.

الخمیس درباره تفاوت نوع تعامل آمریکا با اروپا در قبال عربستان می گوید: طبعاً اختلافاتی هست. مثلاً آمریکا می تواند به دلیل وزن آن در منطقه و حضور نظامی اش تاثیر گذار باشد با این وجود، اگرچه آمریکا از نفت عربستان نهایت بهره را می برد، روابط اقتصادی غیر نفتی مثل قراردادهای سرسام آور فروش سلاح به ریاض نیز از عوامل تحکیم روابط این دو است.

با این تفاسیر، تغافل غرب درباره جنایات عربستان سعودی و اتهامات حقوق بشری آن از منتقدان داخلی گرفته تا تخریب بافت باستانی پایتخت یمن و همچنین کشتار غیرنظامیان از منطق سود و زیان غربی امری طبیعی است، اگرچه سازمان هایی مانند یونسکو برای از دست رفتن بخشی از تمدن بشری لباس عزا بپوشند و بیانیه های محکومیت صادر کنند.

یونسکو بخش های تخریب شده صنعا پایتخت یمن در حمله جنگنده های ائتلاف تحت رهبری سعودی را که در بافت سنتی آن واقع است، «قدیمی ترین گوهر تمدن اسلامی» نامیده است.

«ایرینا بوکووا» مدیر کل یونسکو در بیانیه ای گفت: این تخریب ها تنها به بدترشدن اوضاع انسانی منجر می شود و از همه طرف ها می خواهم به میراث فرهنگی یمن احترام گذارند و از آن حمایت کنند.

خانم بوکووا افزود: اندوه عمیق خود را به خاطر کشته شدن انسان ها و همچنین تخریب قدیمی ترین گوهر تمدن اسلامی ابراز می دارم.

با همه این موارد، سکوت رسمی غرب در برابر موارد متعدد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی و خارج از آن به دست آل سعود (نظیر سرکوب انقلاب بحرین و کشتار مردم یمن یا حمایت آشکار تسلیحاتی و مالی از تروریسم در عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان) چیز تازه‌ای نیست و تقریباً تکرار بی حاصل انتقادات درباره آن به نوعی بی حسی و بی تفاوتی در سطوح رسمی نظام های غربی منجر شده است، هر چند فعالان حقوق بشری تلاش می کنند از هر مناسبتی برای ابراز نگرانی از اقدامات رژیم سعودی استفاده کنند اما اکنون و با آشکارتر شدن وجوه شباهت بین دو ناقض بزرگ این روزهای حقوق بشر یعنی عربستان سعودی و فرزندخوانده آن گروه تروریستی داعش، ریاض بیش از همیشه در معرض انتقادات است اگرچه سکوت رسمی غرب همچنان ادامه یابد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها