سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود گفت که بحث درباره تمدید مذاکرات، زودهنگام است.
کد خبر: ۸۰۶۶۵۹
افخم: بحث تمدید مذاکرات، زودهنگام است

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود گفت: وزیر امور خارجه سفر کوتاه و چند ساعته به عمان داشت و با همتای خود درخصوص آخرین اوضاع منطقه و جنگ یمن گفتگو کرد و این سفر درمورد مباحث منطقه‌ای بود که کوتاه و مفید ارزیابی می‌شود.

مسمویت زائران عربستانی در مشهد در حال پیگیری است

وی درخصوص مرگ چند نفر از زائران عربستانی در مشهد مقدس افزود: وزارت امور خارجه از این موضوع ابراز تأسف و با خانواده بازماندگان ابراز همدردی می‌کند.

افخم گفت: وزارت امورخارجه و دستگاه های قانونی ابعاد و جزئیات را دنبال می‌کنند و موضوع برای تعیین مقصر و رسیدگی دنبال می شود.

وی افزود: در این خصوص چند نفر بازداشت شده اند و از مواد غذایی و هوا و غیره که می‌تواند به کشف علت مرگ زائران کمک کند نمونه‌برداری شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مهمان نوازی ایرانیان ابراز امیدواری کرد با رسیدگی به ابعاد مختلف این پرونده ابهامی باقی نماند.

افخم درباره برخورد ناشایست عربستان در میزبانی از فوتبالیست های ایرانی گفت: نماینده های ما در جده هم اقدماتی انجام داده و موضوع را با نهادهای مسئول مطرح کرده‌اند و نگرانی خود را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم در آینده مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: کار پسندیده ای نبود و صحنه ورزشی نباید درگیر مسائل سیاسی شود و ورزشکاران باید بتوانند کار زیبای ورزشی و انسانی خود را به نمایش بگذارند.

ادامه مذاکرات هسته‌ای از امروز در وین

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات بسیار فشرده در جریان است، باید این روند تدریجی را دنبال کنیم تا برای پرانتزهای باقیمانده و موضوعات اختلافی راه حل مشخصی پیدا شود و زمینه‌ها برای حصول یک توافق جامع فراهم آید.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اینکه اخیرا رهبران هفت کشور بزرگ با صدور بیانیه‌ای از توافق ایران و غرب حمایت کرده اند به نظر شما تشکیل جلسات بعدی در وین چگونه است و چه معنایی دارد افزود: اینکه کشورهای مختلف از روند مذاکرات و مسیری که تا الان طی شده است حمایت کنند نکته وی‍ژه‌ای نیست.

وی گفت: در این مدت بسیاری از کشورها از روند مذاکرات و زمینه ها برای حصول یک توافق حمایت کرده‌اند و این هم نمونه ای از همین موارد بوده است در عین حال دور جدید مذاکرات در وین در سطح معاونان آغاز می شود.

افخم افزود: البته در سطح کارشناسان برگزار شده و امروزکارشناسان به نشست معاونان ملحق می شوند.

خبرنگاری از خانم افخم درباره طرح مجلس مبنی بر الزام حفظ دستاوردهای هسته‌ای پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: ما هم خبر آن را شنیده ایم و طبعا در اینکه مجلس در هر موضوعی که با منافع ملی مرتبط است جایگاه ویژه‌ای دارد تردیدی وجود ندارد.

افخم در ادامه نشست خبری با خبرنگاران با تأکید بر اینکه باید این موضوع بررسی شود، گفت: البته ما هم نظرهایی داریم که آن را در کمیسیون و در حضور نمایندگان طرح خواهیم کرد. وی افزود: امیدواریم تبادل نظر با مجلس کمک کند که دیدگاه‌ها به این سمت نزدیک‌تر شود. افخم گفت: معتقدم شأن مجلس جایگاه و ویژگی خاص خود را دارد.

آژانس باید با ما مطابق با سایر اعضا رفتار کند

مرضیه افخم در پاسخ به سؤالی در باره گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: البته این اظهارات در گزارش قبلی هم تکرار شده اما نکته قابل توجه این گزارش این است که زمان پایانی برای این موضوع در نظر گرفته اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید با ما مطابق با سایر اعضا برخورد کند و عملکرد و نوع همکاری ما با آژانس متناسب با مقررات و تعهدات بین المللی بوده است.

وی گفت:‌ در مطالب و گزارش های قبلی دائم اعلام می کردند که جدول زمانی باید باز باشد اما در گزارش اخیر به یک زمانبندی پایانی اشاره شده که ما هم در اینگونه مباحث همواره اعلام کرده ایم که در چارچوب موازین بین المللی حاضر به همکاری خواهیم بود و فراتر نخواهد بود.
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در این گزارش همچنان بر ابعاد احتمالی نظامی ما تأکید دارند افزود: 12 تا 13 سال این موضوع مطرح بوده و همکاری های زیادی در این دوره داشته ایم و امیدواریم بتوانیم این موضوع را هم در جدول زمانی کوتاه به سرانجام برسانیم.

افخم با اشاره به اینکه کشورهای مختلف از روند مذاکرات حمایت می‌کنند تصریح کرد: مذاکرات در وین دور جدید آن آغاز خواهد شد و کارشناسان به آن ملحق خواهند شد و این روند تا زمانی ادامه خواهد یافت تا پرانتزها و اختلافات کاهش پیدا کند تا زمینه برای حصول توافق جامع فراهم شود.
وی همچنین درباره حضور وزرای خارجه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای نیز افزود: هنوز جدول زمانبندی شده‌ای برای دیدار وزرای خارجه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه نشست خبری هفتگی درباره موضوع pmd یا ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات گفت: موضوع جدیدی نیست و ادعایی بوده که ما همواره آن را رد کرده ایم و از شروع مذاکرات همزمان با سایر مباحث بحث pmd یا ابعاد نظامی هم مطرح بوده و اراده طرف‌ها این است که مباحث تمام شود و 12 تا 13 سال است که به آن پرداخته می‌شود.

مرضیه افخم افزود: در اینکه باید زمانبندی باشد تا موضوع بسته شود هم به آن اشاره دارند لذا موضوع pmd هم در این چارچوب است و هم تیم کارشناسی و هم معاونان تلاش دارند راه حل پیدا کنند، و نقش آژانس هم دیده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اهتمام مذاکره کنندگان یافتن راه حل برای مسائل است و موضوع pmd هم چون از طرف آژانس مطرح شده است نقش آژانس هم دیده می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: خواهان توافق خوب و سازنده در مذاکرات هسته‌ای هستیم و دسترسی به توافق خوب برای ما در اولویت است.

مرضیه افخم در خصوص تمدید زمان مذاکرات اظهار داشت: هنوز صحبت از تمدید زود است و طرف‌ها تلاش می کنند از زمان باقیمانده استفاده مطلوب و مناسب انجام دهند.

وی افزود: باید در مذاکرات روز به روز پیش رفت و هر زمان امکان دارد به توافق دست یافت.

تلاش برای یافتن راه‌حل‌های جایگزین بازرسی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در باره بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران به صورت صریح و قاطع در عالی‌ترین سطح مطرح شده است و تغییری در مواضع صریح و مستدل ایران ایجاد نمی‌شود اما طرفین برای رسیدن به راه حل هایی برای حل مسائل موجود تلاش می‌کنند.

افخم تکرار این موضوع از طرف رسانه های غربی را در راستای فضاسازی و جنگ روانی دانست و افزود: این موضوع در فضای مذاکرات تأثیری ندارد و اراده جمهوری اسلامی ایران یافتن راه حلی برای موضوعات فی‌مابین است اما باید این راه حل منطبق با مقررات و تعهدات بین المللی باشد و چیزی فراتر از آن پذیرفته نیست.

وی اضافه کرد: موضع ما در این خصوص به صورت روشن و با استدلال قوی مطرح شده است و همه طرف ها باید به یافته شدن راه‌های جایگزین کمک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات ایران و 1+5 از امروز در سطح معاونان وزرا خواهد بود، گفت: هنوز جدول زمانبندی حضور وزرا را نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همواره اعلام کرده‌ایم که در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم و یکی از موانع مذاکرات همین زیاده‌خواهی‌هاست.

خبرنگاری در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: وزرای خارجه چین و روسیه از طرف‌های مذاکره کننده خواستند که درخواست های جدید مطرح نکنند تا این پرونده به نتیجه برسد، این درخواست‌ها چیست؟ آیا این درخواست ها باعث کند شدن یا توقف طولانی مدت مذاکرات نمی‌شود؟

مرضیه افخم در پاسخ گفت: در هر حال براساس بیانیه لوزان چارچوب های راه حل مشخص شده است و بر اساس آن مقرر شد تیم ها مسئله تعیین درفت‌ها و ضمایم را تنظیم کنند.

وی افزود: اینکه پس از این نشست ها موضوعات جدیدی اضافه شود خارج از چارچوب های اصلی تفاهم شده، کمک کننده نبوده است.

افخم گفت: طرف های دیگر این مذاکرات به روشنی این مطلب را اعلام کردند که این مسیر کمک کننده نیست به شکل مانعی در روند جاری خواهد بود و مانع تراشی در مسیر مذاکرات است و تعداد پرانتزها را بیشتر می کند.

وی افزود: پرانتزهایی هست که طرف ها تلاش می کنند حل و فصل کنند اگر تفاهمی براساس چارچوب یک راه حل می شود باید مبنا قرار گیرد که تلاش ها معطوف به همان مسئله شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در برخی مصاحبه ها و تحلیل ها موضوعاتی اشاره شده است ولی چون به طور رسمی بنا نداریم وقتی مذاکرات در جریان است، مورد به مورد را بگوییم، موضوعاتی است که بخشی از آن جزئی است ولی هر جزئی در مسیر مذکرات بسیار مهم و تعیین کننده است. وی افزود: امیدواریم براساس چارچوب راه حل های تعیین شده کار پیش برود.

نشست ژنو درباره یمن بدون پیش شرط برگزار شود

افخم درباره برگزاری نشست صلح یمن که قرار است در ژنو برگزار شود و رایزنی های ایران با عربستان گفت: در بحث یمن متأسفانه ابعاد تجاوز عربستان و ائتلاف روز به روز در حال گسترش است و خرابی و نابودی و تلفات انسانی بسیار زیاد است.

وی افزود: از نهادهای مسئول در خواست کردیم به امدادرسانی و کمک رسانی غذایی و سوخت کمک کنند اما عربستان کارشکنی می کند و نهاد مسئول بین المللی هم به این اقدامات عربستان معترض است.

وی افزود: امید داریم موضوع یمن در چارچوب گفتگوهای سیاسی حرکت کند و سازمان ملل متحد هم در ژنو در حال کار است و ما از ابتدا از گفتگوهای یمنی حمایت کردیم و در این گفتگوها از کشور خارجی دعوت نشده است. افخم گفت: امیدواریم این گفتگوها با حضور یمنی ها برگزار و قدمی برای حل بحران یمن برداشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هفته آینده قرار است مذاکرات انجام شود باید دید شرایط چگونه خواهد بود و ایران هم آماده کمک به فرایند است.

افخم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه منصور هادی رئیس جمهور اسبق یمن، ایران را متهم کرده است که در امور داخلی این کشور دخالت می کند و هیئتی هم در زمان ریاست جمهوری وی از طرف علی عبدالله صالح به تهران اعزام شده است، گفت: تبادل هیئت میان دو کشور یک امر معقول و در چارچوب روابط سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و یمن است.

مرضیه افخم تأکید کرد: این بهانه‌جویی‌ها کمکی به مشکل یمن نمی‌کند و باید همه گروه ها و طرف های یمنی با راهکار سیاسی معضل و مشکلات یمن را حل کنند. وی گفت: تعیین پیش شرط برای مذاکرات موضوع را سخت تر می کند.

افخم ادامه داد: همه جریان های سیاسی در یمن باید با حسن نیت موضوع یمن را حل کنند چراکه راهکار نظامی جز کشته شدن انسان های بیگناه و نابودی زیرساخت های این کشور چیز دیگری به همراه نمی آورد.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران مشوق راهکار سیاسی است و امیدواریم گفتگوهای یمن که قرار است در 24 خرداد صورت گیرد با راهکار سیاسی پیش برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تأمین امنیت اتباع ایرانی در یمن گفت: وضع نمایندگی سیاسی ایران در یمن به گونه‌ای است که تدابیری اتخاذ شده است.

مرضیه افخم افزود: در دو مورد حمله هوایی در محدوده سفارت، هم به عربستان یادداشت اعتراض دادیم، کاردار عربستان احضار و نامه‌ای هم به سازمان ملل ارسال شد تا شورای امنیت اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرارچنین حوادث مورد نظر قرار دهد و مصونیت دیپلماتیک مد نظر باشد.

وی گفت: سفارت ما با اینکه در نزدیک آن حادثه رخ داده آسیب‌هایی هم دیده است.

سفر کوتاه و "مفید" ظریف به عمان با محور مسائل منطقه‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره علت سفر ظریف به عمان گفت: این سفر در خصوص مسائل منطقه بوده و مسائل منطقه و کشورهای همسایه و موضوعات آنها به ما مربوط است و طبیعی است که رایزنی بین کشورهای همسایه صورت گیرد.

مرضیه افخم افزود: سفر آقای ظریف به عمان کمک برای یافتن راه حل و فروکش کردن مسائل منطقه‌ای بوده وتاه و مفید ارزیابی می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص دیدار امریکایی‌ها با انصارالله یمن و ارتباط این موضوع با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عمان گفت: اینکه انصارالله یمن در چارچوب منافع خود مذاکراتی انجام دهد به ما مرتبط نیست و ایران در چنین مذاکراتی شرکت نکرده است.

دخالت خارجی عامل گسترش بحران سوریه

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اجرای موافقتنامه امنیتی ایران با سوریه و ارتباط آن با صحنه حساس این روزهای این کشور و تحرکات تکفیری‌ها در آن اظهار داشت: یکی از اشتباهات بزرگ از ابتدای درگیری ها در سوریه، آموزش نظامی معارضان بود که تبعات زیادی برای آن کشور و منطقه در پی داشت و موجب ایجاد و گسترش تروریسم شد.

افخم افزود: متأسفانه این راهبرد اشتباه همچنان ادامه دارد. وی گفت: یکی دیگر از عوامل گسترش بحران در سوریه و منطقه دخالت خارجی است که مانع از پیدا شدن راه حل شده است.

افخم افزود: ایران دارای مناسبات با سوریه و در پی کمک به یافتن راه حل سیاسی برای حل مشکلات این کشور است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: باید به خواست ملت سوریه توجه شود و گفتگوها در چارچوب منافع ملت و دولت این کشور انجام گیرد و سرنوشت سوریه به دست خود مردم سوریه تعیین شود. وی افزود: همواره در خصوص مقاومت ملت و ارتش سوریه فرافکنی و حضور ایران را مطرح می کنند.
افخم گفت: دولت و ملت سوریه توان مقاومت دارند و باید به حق ملت سوریه برای تعیین سرنوشت خودش توجه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کمک های ما به سوریه در حد کمک های انسانی است و بحث هایی که در این باره مطرح می شود فرافکنی است و می خواهند اصل موضوع را منحرف کنند.
وی گفت: وقایع چهار سال گذشته سوریه نشان داده است که با موضوع تحولات برخورد واقع‌بینانه و مناسبی صورت نگرفته است.

آزادی 13 تبعه ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت اتباع ایرانی در خارج به دلیل دور زدن تحریم ها علیه کشورمان افزود: حوزه کنسولی هم موضوع دستگیری ایرانیان را در سایر کشورها از جمله امریکا دنبال کردند که تعدادی هم آزاد شدند.

وی ادامه داد: تا ماه گذشته 13 نفر از زندانیان ایرانی که در کشورهای خارجی به دلیل تحریم بازداشت بودند آزاد شدند و در همه حوزه ها کار دنبال می شود تا ایرانیانی که به ادعاهای واهی دستگیر شده‌اند آزاد شوند.

افخم افزود: بحث تحریم موضوعی است که کاملاً ضدانسانی، نامشروع و غیرقانونی است و دستگیری این افراد هم تابع همین اصول است و امیدواریم همه افراد بیگناه آزاد شوند و انتظار داریم توجه شود.

دوره جدیدی از همکاری اقتصادی ایران و روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه مذاکراتی با روسیه برای تبادل نفت در برابر کالا به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون دلار انجام شده، گفت: یک تفاهم‌نامه همکاری تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه برقرار شده که به‌تدریج در حال کامل شدن است تا به اجرا نزدیک شود. همکاری‌های ایران و روسیه دارای ظرفیت بسیاری است و دوکشور برای توسعه این ظرفیت اهتمام دارند. وی افزود: تا نهایی شدن این تفاهم‌نامه راه زیادی باقی نمانده و فکر می‌کنم با اجرایی شدن آن دوره جدیدی از همکاری های اقتصادی-تجاری ایران و روسیه را خواهیم داشت.

موضع بان‌کی مون مایه تاسف است

سخنگوی وزارت امور خارجه از موضع سازمان ملل متحد در برابر کشتار غیرنظامیان در غزه انتقاد کرد و گفت: چنین مواضعی به طور غیرمستقیم به نوعی مجوزی بر ادامه کشتار غیرنظامیان و کودکان و به هر حال مایه تأسف است.

مرضیه افخم در پاسخ به سؤالی در این باره افزود: موضع دبیرکل سازمان ملل باعث تأسف است، در هر حال در سال 2014 در حمله رژیم صهیونیستی به غزه یکی از آثار بدیهی و روشن که همه جامعه جهانی تصدیق کرد ابعاد این جنایت و به‌خصوص جنایتی که اکثر قربانیان آن کودکان بودند.

وی گفت: متأسف هستیم در پایان این سال و گزارش منتهی به این سال این بُعد مهمی که همه جامعه جهانی را متأثر کرد و کشورهای مختلف درمورد آن اظهار نگرانی کردند و فعالان حقوق بشر در همه نقاط جهان این جنایت و کودک‌کشی را محکوم کردند. خوب بود سازمان ملل هم همراهی می‌کرد و مانع از این می‌شد.

افخم در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر ادعای بحرین در دستگیری یک گروه خرابکار وابسته به ایران افزود: این یک اتهام مردود است و ما این موضوع را مردود می دانیم و چنین ادعایی پذیرفته نیست.

وی گفت: بارها اعلام کرده ایم که نباید به موضوعات کشور بحرین امنیتی نگاه و فرافکنی شود بلکه باید از راه های مسالمت‌جویانه و مشارکت همه طرف ها استفاده کرد.

افخم افزود: معتقدیم فرافکنی کمکی به موضوع بحرین نخواهد کرد و بهتر است به این رویکرد امنیتی خاتمه داده شود.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها