گزارش جام جم آنلاین از شرایط استیضاح وزیر آموزش و پرورش

استیضاح فانی منتفی نیست

ماجرای استیضاح علی اصغر فانی که دیروز از زبان محمد رضا باهنرنائب رئیس دوم اعلام وصول شد امروز از زبان محمد حسن ابوترابی نائب رئیس اول کان لم یکن قلمداد شد اما با این حال برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات بر این نظر هستند که این استیضاح همچنان به قوت خود باقی است.
کد خبر: ۸۰۶۶۵۳
استیضاح فانی  منتفی نیست

به گزارش جام جم آنلاین استیضاح وزیر آموزش و پرورش امروز چهارشنبه ابعاد تازه تری پیدا کرد بطوری که سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس درباره لغو اعلام وصول استیضاح فانی در توضیحاتی اعلام کرد که با توجه به آخرین اصلاحات آئین‌نامه داخلی مجلس، طرح استیضاح وزرا باید در ابتدا به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع شود.

وی در اصلاح اقدام دیروز محمد رضا باهنر که استیضاح وزیر را با 64 امضا اعلام وصول کرد گفت که استیضاح وزیر آموزش و پرورش در ابتدا به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع می شود و در نهایت کمیسیون با نمایندگان متقاضی استیضاح و وزیر جلساتی برگزار می‌کند و در صورتی که حداقل 10 نفر از نمایندگان بر استیضاح وزیر اصرار داشته باشند موضوع به هیأت‌رئیسه اعلام خواهد شد.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد که هیأت‌رئیسه مجلس نیز در اولین جلسه علنی، استیضاح وزیر را از تریبون مجلس اعلام وصول می‌کند، لذا فعلاً اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش کان لم یکن است تا این مراحله آیین نامه ای طی شود.

دست انداز آیین نامه برای استیضاح؟

شرط آیین‌نامه مجلس برای برگزاری جلسه استیضاح فانی ناگهان امروز از زبان اعضای هیات رئیسه گفته شد که تا دیروز خبری از آن نبود.

محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حالی از شرط آیین‌نامه مجلس در اصلاحیه جدید برای برگزاری جلسه استیضاح خبر داد که اکثریت نمایندگان مجلس بر انجام استیضاح وزیر آموزش وپرورش تاکید دارند وبا هر گونه فرصت گرفتن برای وزیر مخالف هستند.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز گفت که شرط برگزاری جلسه استیضاح این است که در پایان مهلت یک هفته‌ای، امضاهای استیضاح از ۱۰ نفر کمتر نشود؛ به عبارت دیگر حداقل ۱۰ نماینده مجلس بر درخواست خود مبنی بر استیضاح، پایبند باشند.

علیرضا منادی نیز به اشتباه هیات رئیسه در اعلام وصول استیضاح فانی اشاره کرد وگفت: بر اساس آیین نامه جدید یک پروسه حدود ۱۷ تا ۲۰ روزه برای استیضاح مورد نیاز است بنابراین جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش درروز چهارشنبه آینده برگزار نمی شود.

از این ستون به آن ستون فرج است

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به تغییر آیین نامه مجلس در مورد نحوه اعلام وصول استیضاح گفت:‌بنظر می رسد که این اقدام هیات رئیسه در مورد نحوه وصول استیضاح حکایت از داستان این ستون به آن ستون است .

نماینده محلات افزود:بنظر می رسد که هیات رئیسه بعد از اینکه چندین ماه در خواست استیضاح وزیر را نگه داشته ،در یک کوتاهی برخورد دوگانه‌ای در مورد این استیضاح داشته است .

وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش وتحقیقات تاکنون جلسات زیادی میان وزیر آموزش وپرورش با نمایندگان درخواست کننده استیضاح گذاشته گفت:البته یکشنبه آینده قرار است جلسه دیگری میان نمایندگان و وزیر در محل کمیسیون تلفیق گذاشته شود اما بعید می دانم با این جلسه هم مشکلات حل شود.

موضوع استیضاح منتفی نشده است

عباس مقتدایی سخنگو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در این زمینه به جام جم آنلاین گفت:از آنجایی که آیین نامه داخلی مجلس درمورد نحوه استیضاح وزرا در کمیسیون تدوین آیین نامه تغییر کرده،هیات رئیسه درمورد نحوه اعلام وصول استیضاح آقای فانی رفتاری سهوی به خرج داده است.

نماینده اصفهان افزود:موضوع استیضاح وزیر آموزش وپرورش منتفی نیست اما سیکل پیگیری این جریان با تغییراتی رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه روزهای آینده برای وزیر بسیار سرنوشت ساز خواهد بود تاکید کرد:‌باتوجه به روند مذاکرات گذشته بنظر می رسد که استیضاح به صحن علنی مجلس خواهد آمد ولی بهتر است به جای پیش گویی وپیش داوری با صبر مساله را دنبال کنیم.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها