سخنگوی دولت درباره دستگیری آقای حمید بقایی معاون رئیس جمهور دولت قبل گفت: این دولت پیگیر تخلفات یا اقدامات غیرقانونی دولت قبل است.
کد خبر: ۸۰۶۲۱۹
نوبخت:این دولت پیگیر تخلفات دولت قبل است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمدباقر نوبخت امروز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود افزود: این دولت با شروع کار با توجه به اسنادی درباره برخی از تخلفات و مشاهده اقدامات غیرقانونی، اسناد خود را در اختیار مراجع قضایی قرار داد.

وی گفت: ما این کار را از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری و در مسیر قانونی بدون رسانه ای کردن آنها در مراجع قضایی طرح دعوی کردیم و منتظر اعلام نظر مراجع قضایی درباره پرونده بقایی نیز هستیم.

نوبخت افزود: همانطوری که سخنگوی قوه قضائیه در باره دستگیری آقای بقایی اعلام کرد برخی از مسائل قابل گفتن نیست و اینکه نامبرده به کدام سبب برایش قرار وثیقه صادر شده قوه قضائیه هر وقت لازم دانست اعلام نظر می کند.

وی یادآور شد: اما دولت بدون رسانه ای کردن و برای دوری از ایجاد فضای مطبوعاتی قانون را درباره تخلفات دولت قبل پیگیری می کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: درباره حمید بقایی هم حق و انصاف این است که قوه قضائیه خودش موارد اتهامی را اطلاع رسانی کند و این دولت در جایگاه قانونی خود برای ارجاع اسناد به قوه قضائیه اقدام کرده است.

در شرایط سخت تورم را مهار کردیم

سخنگوی دولت گفت: دولت در شرایطی تورم را مهار و رشد اقتصادی را مثبت کرد که به لحاظ درآمدی شدیدا در مضیقه بود و درامد 120 میلیارد دلاری آن به 24 میلیارد دلار کاهش یافت.

نوبخت افزود: این دولت علاوه بر اجرای طرح تحول سلامت، و با وجود تداوم تحریمها و تقلیل منابع و کاهش ارزش نفت به زیر 80 دلار در هر بشکه ، موفق شد تورم 45 درصدی کشور را که عامل بازدارنده رشد اقتصادی است به حدود 15 درصد کاهش دهد و رشد منفی اقتصاد را هم به رشدی مثبت تبدیل کند.

وی افزود: البته ما از این اقدامات راضی نیستیم و امیدواریم اقدامات موثرتری برای بهبود شرایط اقتصادی مردم انجام دهیم.

نوبخت برنامه ششم توسعه کشور را برنامه ای با سمت گیری رساندن اقتصاد به وضع مطلوب دانست و تاکید کرد: همین طرح تحول سلامت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها صورت پذیرفت منتهی دولت بجای توزیع مستقیم منابع بین مردم ، درامدهای حاصله را معطوف به بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه به سمت کاهش هزینه های درمانی مردم سوق داد.

وی افزود: در جلسات قبلی گزارش افزایش تولید در بخشهای صنعت و معدن و کشاورزی را به اطلاع مردم رساندم و در جلسات دیگر هم این اطلاع رسانی ادامه می یابد و همه این تلاشها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

نوبخت با اشاره به افزایش قیمت حاملهای سوخت گفت: همه انتخابهای دولت بین خوب و خوبتر نیست و ما ناچار بودیم برای اجرای قانون مصوب مجلس قیمت بنزین را افزایش دهیم ضمن اینکه این امر به کاهش مصرف، کاهش آلودگی هوا و کاهش قاچاق هم منجر می شود.

ملاوردی درباره حضور خانم ها در وزرشگاهها اطلاع رسانی می‌کند

سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره مصوبه دولت برای حضور خانم ها در ورزشگاه ها گفت: در صورت نیاز این هفته معاون امور خانواده و زنان ریاست جمهوری اطلاع رسانی بیشتری می کند.

نوبخت درباره اجرا نشدن مصوبه حضور زنان در ورزشگاه ها افزود :معاونت امور خانواده و زنان اطلاع رسانی می کند و این مصوبه باید مسیر خود را طی کند تا اقدام شود و چنانچه نیاز به توضیحات بیشتری باشد خانم مولاوردی اطلاع رسانی بیشتری می کند.

وی درباره احتمال تغییر ساعت کار کارکنان دولت در ماه مبارک رمضان گفت : سال گذشته نیز ساعت کار کارکنان در ماه مبارک رمضان تغییری نکرد اما کارکنان حق داشتند با هماهنگی دستگاه های خود زمان اغاز و پایان ساعت کاری خود را تنظیم و از مرخصی ساعتی هم استفاده کنند.

نوبخت افزود : مجلس نیز سال گذشته طرحی را در این زمینه برای تغییر نیافتن ساعت کاری در ماه مبارک رمضان ارائه کرد تا ساعات کاری به روال جاری ادامه یابد.

سخنگوی دولت درباره قانون احزاب نیز گفت:مجلس از قبل طرحی را در این رابطه داشت و دولت در خلال رسیدگی به آن نظر کارشناسی خود را بیان کرد که برخی از آنها پذیرفته شد و برخی در کمیسیون مربوطه مورد تصویب قرار نگرفت.

وی گفت: این موضوع به صورت طرح بود و لایحه دولت نبود.

نوبخت گفت: سال گذشته لایحه قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی به تصویب رسید و در قانون بودجه 94 نیز اعمال شد

سخنگوی دولت درباره لایحه رفع موانع تولید گفت : این لایحه چون با ایرادات شورای نگهبان روبرو شد به مجلس برگشت و بعد از تصویب نهایی ما هم اکنون در حال تدوین آیین نامه های مربوط به آن هستیم.

وی افزود: پیشنهاد ما به هیات وزیران آن است که چهارشنبه این هفته اولین مورد آن در دستور کار دولت گذاشته شود.

نوبخت افزود: این قانون با تاخیر یک ساله به دولت رسید.

سخنگوی دولت درباره حاشیه های مراسم ارتحال حضرت امام (ره) گفت : اینکه از سوی دولت شکایتی در این خصوص تنظیم شده باشد، تا این لحظه اطلاعی ندارم.

وی درباره سخنان رئیس جمهور در روز مراسم محیط زیست درباره رفع تحریم ها و حل مشکلات آب با اشاره به غیراصولی و غیراخلاقی بودن این تحریم ها گفت : به خاطر این تحریم ها برخی منابع حاصل از فروش نفت به کشور وارد نمی شود و با تحریم نفتی و همچنین تحریم بانک مرکزی سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست نیز انجام نمی شود.

نوبخت افزود : کشورهای تحریم کننده در این زمینه مقصر هستند و تاکید رئیس جمهور هم بر این بود که منابع حاصل از فروش نفت در اختیار ما قرار نمی گیرد تا برای محیط زیست و مناطق محروم و مردم هزینه شود.

ساعت کار کارکنان دولت در ماه رمضان تغییر نمی کند

سخنگوی دولت در باره ساعت کار کارکنان دولت در ماه مبارک رمضان گفت : پارسال نیز ساعت کار کارکنان در ماه مبارک رمضان تغییری نکرد اما کارکنان حق داشتند با هماهنگی دستگاه های خود زمان اغاز و پایان ساعت کاری خود را تنظیم و از مرخصی ساعتی هم استفاده کنند.

نوبخت در نشست خبری هفتگی افزود : مجلس نیز سال گذشته طرحی را در این زمینه برای تغییر نیافتن ساعت کاری در ماه مبارک رمضان ارائه کرد تا ساعات کاری به روال جاری ادامه یابد.

تادیه مطالبات صندوقهای بازنشستگی، از رئوس برنامه ششم

سخنگوی دولت گفت: تادیه مطالبات صندوقهای بازنشستگی و از جمله صندوق تامین اجتماعی، از رئوس برنامه ششم توسعه کشور است.

نوبخت افزود: تامین اجتماعی و سایر صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری مطالبات زیادی از دولت دارند و گر چه تلاش کرده ایم بخشی از این بدهی ها را بپردازیم اما رقم پرداخت شده قابل توجه نیست.

نوبخت با تشریح مضیقه های دولت برای پرداخت حقوق بازنشستگان و شاغلان افزود: در مواقعی ناچار بودیم مبالغی به حساب این صندوقها بریزیم تا آنها قادر باشند حقوق بازنشستگان و حتی شاغلان را بدهند و از این جهت سختی های زیادی تحمل کرده ایم.

وی با بیان اینکه این بدهی ها حاصل تصمیمات این دولت نیست اما دولت خود را مکلف به جبران بدهی های دولت قبل می داند افزود: تسویه بدهی همه صندوقهای بازنشستگی شامل تامین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگان لشگری و کشوری از رئوس برنامه های دولت در برنامه ششم توسعه است.

نوبخت همچنین تلاش دولت برای رفع تحریمها را گامی برای رفع ظلم غربیها دانست و گفت: اگر این دولت به موضوع رفع تحریمها بی توجهی کند در حق مردم ظلم کرده است چرا که غربیها تحریمهای ظالمانه سنگین و بدور از قواعد قانونی و اخلاقی علیه این کشور وضع کرده و مردم را از منابع خود محروم کردند و دولت وظیفه دارد این ظلم را از روی مردم رفع کند و همه مساعی و تلاش ما خدمت رسانی بهتر و بیشتر به مردم است.

مسکن محرومین با تسهیلات ارزان قیمت

سخنگوی دولت به بیان تفاوت های میان مسکن محرومین و زنان سرپرست خانوار و مسکن مهر پرداخت.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت ها میان مسکن مهر و مسکن محرومین و زنان سرپرست خانوار گفت: مسکن محرومین با تسهیلات ارزان قیمت به اقشار هدف و برای افزایش توان خرید وساخت آنها در بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است که در دو بخش خرید واحداث مسکن طرح ریزی شده است.

وی ادامه داد:‌ در بخش خرید به دلیل وجود رکود فعلی مسکن ،‌نیاز به محرک دارد و در بخش احداث مسکن پیامدهایی همچون اشتغال زایی را به همراه خواهد داشت.

نوبخت در توضیح پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای بنگاههای کوچک هم گفت:‌ در سال 94 پنج میلیارد دلار وارد صندوق ملی خواهد شد که از آن میان 2 هزار و 850 میلیارد دلار به بخش کشاورزی ،‌ تعلق خواهد یافت که به طور میانگین می توان 16درصد برای شهرها و 10 درصد برای روستاها تسهیلات ارائه کرد از این طریق به بنگاههای کوچک کمک رسانی شود.

سخنگوی دولت درباره تملیک دارایی بابک زنجانی نیز گفت: ‌بخشی از دارایی وی در اختیار وزارت نفت قرار گرفته که البته این دارایی ها برای ما پول نمی شود و فقط به صورت تملیک در اختیار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: اطلاع دقیقی از میزان ارزش دارایی های تصاحب شده ندارم اما نمایندگانی برای پیگیری دقیق اعداد و ارقام این دارایی ها مامور شده اند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر هیئت ها و پارلمان های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران نیز گفت: بعد از توافق موقتی که سال قبل صورت گرفت و به دنبال ایجاد فضای سرمایه گذاری، سرمایه گذاران خارجی به دنبال کسب جایگاه مناسبی دربازارهای اقتصادی به ایران می آیند تا بعد از توافقات هسته ای زودتر از موقعیت اقتصادی با ایران برخوردار شوند.

وی درباره انتخابات اخیر ترکیه هم گفت: ‌ملت ترکیه در انتخاب شان آزاد بوده اند و ما به انتخاب آنها احترام می گذاریم.

سخنگوی دولت درباره واردات داروهای خاص به کشور هم گفت: تا کنون وزیر بهداشت هیچ گزارشی در باره واردات داروهای خاص به دولت ارائه نداده است.

نوبخت ادامه داد:‌ دولت نزدیک به هزار میلیارد تومان کمک نقدی به صورت یارانه به بیماران صعب العلاج پرداخت کرده است که در این میان سهم شهرها 6 درصد و روستاها 3 درصد کاهش هزینه بیماران نیازمند بوده است.

وی درباره راهپیمایی اعتراض آمیز بانوان در صورت محقق نشدن خواسته شان مبنی بر ورود به ورزشگاه در روز بازی ایران و امریکا گفت:‌ دولت اجازه راه پیمایی به کسی نخواهد داد و در صورت تخطی از قانون قوه قضائیه با خاطیان برخورد خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پایان گفت: ‌یارانه نان طبق مصوبات سال قبل پرداخت خواهد شد و رئیس جمهور هیچ گونه تغییر و افزایشی را در قیمت نان درسال جاری نپذیرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها