جام جم آنلاین گزارش می‌دهد

دست های آلوده آقای دبیر کل

فقط در یک جنگ حدودا 50 روزه، قتل 560 کودک فلسطینی کافی بود تا دبیر کل سازمان ملل متقاعد شود که درج نام اسرائیل در «فهرست ننگ» این سازمان مسئولیت و وظیفه ای بشردوستانه است؛ فارغ از همه فشارهای سیاسی قدرت های غربی برای تبرئه همپیمان منطقه ای از اتهام جنایت سازمان یافته علیه بشریت.
کد خبر: ۸۰۶۱۹۳
دست های آلوده آقای دبیر کل

به گزارش جام جم انلاین به نقل از فرانس 24 سازمان ملل درخواست های جمعیت های حقوق بشری را برای قرار دادن اسرائیل در نمایه موسوم به «فهرست ننگ» این سازمان نادیده گرفت؛ فهرستی سیاه که نشان دهنده گروه ها و رژیم های ناقض حقوق اطفال در سرتاسر جهان است.

استناد گروه های حقوق بشری به جنایت های چند ساله رژیم صهیونیستی با کشتار وسیع کودکان فلسطینی به ویژه در سال 2014 و طی تجاوز این رژیم به نوار غزه بود؛ جنگی خونبار که دستکم 560 کودک فلسطینی را به قربانگاه برد.

امسال با وجود پیگیری ها و تلاش های گروه های حقوق بشری از جمله «دیده بان حقوق بشر» برای درج نام رژیم کودک کش صهیونیستی در فهرست ننگ این سازمان، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل توجهی به درخواست ها نکرد و باز هم اسرائیل غایب فهرست مذکور بود؛ رژیمی که اگر التفات دبیر کل سازمان ملل به آن نبود، باید نامش در کنار نام گروه های تروریستی چون داعش و بوکوحرام قرار گیرد.

رسانه ها گزارش دادند که ساعت های متوالی بحث و گفتگوی نمایندگان گروه های حقوق بشری با بان کی مون دبیر کل این سازمان بی فایده بود و نتوانست او را متقاعد به درج نام رژیم صهیونیستی در فهرست ننگ کند.

البته آقای دبیر کل بعد از آنکه تصمیم گرفت فهرست ننگ سال گذشته را همچنان دست نخورده نگه دارد «از نقض هایی که در حق کودکان در نتیجه عملیات سال 2014 اسرائیل» به وجود آمد ابراز «نگرانی عمیق» کرد؛ اظهاری نظری که به نظر می رسد صرفا برای خالی نماندن عریضه بر زبان رانده شد.

جالبتر اینکه بان کی مون در سخنان خود اذعان کرد: حجم تاثیر بی سابقه و غیرقابل قبول علیه کودکان در (جنگ) 2014 نگرانی هایی را درباره التزام اسرائیل به قوانین بین المللی بشری و رعایت این قوانین به ویژه در ارتباط با به کارگیری افراطی زور به وجود آورده است.

موضع صهیونیست پسندانه دبیر کل بزرگترین سازمان بشری با استقبال صهیونیست ها روبرو شد. «ران بروسور» نماینده اسرائیل در سازمان ملل با ابراز خرسندی و تقدیر از این اقدام بان کی مون گفت: بان کی مون گرفتار دیکته های سازمان های تروریستی! و کشورهای عربی برای درج نام اسرائیل در فهرست ننگ در کنار گروه هایی مانند داعش، القاعده و طالبان نشد.

فهرست ننگ سازمان ملل شامل 51 گروه و کشور است که گفته می شود ناقض حقوق کودکان بوده اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر روز جمعه در بیانیه ای که حاکی از اطلاع از اعمال فشارهای سیاسی بر دبیر کل سازمان ملل بود تصریح کرد: بان کی مون باید همه کشورها و گروه های مسلح ناقض حقوق کودکان را در فهرست قرار دهد و همچنین در برابر فشارهایی که به نظر می رسد از سوی اسرائیل و آمریکا اعمال می شود مقاومت کند.

فهرست سیاه مذکور دو ماه بعد از تحقیقات سازمان ملل منتشر شده است؛ بررسی هایی که محققان سازمان ملل در ان به مسئولیت ارتش رژیم صهیونیستی در حمله به مدارس غزه تحت نظر همین سازمان تاکید کردند و این رژیم را مقصر دانستند.

محققان سازمان ملل حتی اذعان کردند که در طول جنگ غزه مسئولان سازمان، روزی دو بار با ارتش اسرائیل تماس می گرفتند و تاکید می کردند که مدارس مذکور پناهگاه غیرنظامیان است با این وجود اسرائیل اقدام به بمباران آنها کرد.

کسی از پشت پرده اعمال فشارها بر بان کی مون اطلاع چندانی ندارد، اما قدر مسلم این است که بی اعتنایی مقامی مانند دبیر کل سازمان ملل که در لباس بالاترین مقام بزرگترین تشکیلات حقوق بشری جهان باید در اندیشه ابنای بشر باشد، نه تنها تبرئه عاملان جنایت، بلکه مشارکت در کشتار و حتی تشویق جانیان به تکرار این اقدامات به کمک حاشیه امنیتی آقای دبیر کل و سازمانی است که بیش از هر دولت و سازمانی موظف به چنین حساسیت هایی است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نادر نعمتی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
۰
۰
آقایون داداشام گفته باشم اشكال اصلی واس خاطر چشماشه! بس كه ریزه، چیزی نمی بینه. یا نه، اشكال اصلی واس خاطر كوردلیشه!

نیازمندی ها