وزیر نفت گفت: قیمت بنزین در جهت بهینه سازی مصرف سوخت و مبارزه با فساد افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۰۵۴۵۰
زنگنه: قیمت بنزین برای مبارزه با فساد افزایش یافت

بیژن نامدار زنگنه روز یکشنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران که در محل نمایشگاه های دائمی مجلس شورای اسلامی برپا شده است در جمع خبرنگاران افزود: این مطلب که گفته می شود تا پایان سال قیمت بنزین دوباره افزایش می یابد به هیچ عنوان صحیح نیست و من آن را تکذیب می کنم.

وی ادامه داد: تک نرخی کردن قیمت بنزین برای اجرای قانون مجلس و در راستای نزدیک کردن قیمت آن به قیمت فوب خلیج فارس و قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه انجام شده است.

وزیر نفت با بیان این که طبق قانون موظف هستیم قیمت سوخت را تا پایان برنامه پنجم به 90 درصد فوب خلیح فارس برسانیم، گفت: به غیر از کسب درآمد برای اجرای هدفمندی یارانه ها ، برای بهینه سازی مصرف سوخت و جلوگیری از مصرف بی رویه حامل های انرژی نیز نیاز داریم که قیمت ها را معتدل کنیم.

زنگنه با یادآوری این که هدف دیگر ما تک نرخ کردن سوخت برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی است، خاطرنشان کرد: اوایل سال 93 سه نرخ بنزین 400، 700 و یک هزار تومانی وجود داشت که در اواسط سال گذشته نرخ 400 تومانی که از مرحله اول هدفمندی باقی مانده بود، حذف شد و در نهایت در خرداد ماه سال جاری نیز با تک نرخی شدن قیمت، بنزین 1000 تومانی عرضه شده است.

وی ادامه داد: متوسط نرخ بنزین پیش از تک نرخی شدن حدود 800 تومان بود زیرا 30 درصد بنزین کشور با نرخ یک هزارتومان مصرف می شد.

وزیر نفت با یادآوری فساد آور بودن عرضه بنزین چند نرخی، اظهار داشت: به خاطر سوءاستفاده ها و مشکلات ناشی از این موضوع برخی از جایگاه اداره با مشکل مواجه شده و به زندان افتادند.

زنگنه تاکید کرد: وجود سهمیه باعث حرص در مصرف می شود زیرا برخی فکر می کنند که باید حتما از این سهمیه استفاده کنند تا سوخت نشود.

وی همچنین اظهار داشت: گازوئیل نیز تا پیش از خرداد ماه چند نرخی بود که باعث بروز مشکلاتی می شد اما برای یکسان سازی نرخ واحد 300 تومان را برای آن تعیین کردیم.

وزیر نفت تصریح کرد: اما سهمیه بندی گازوئیل همچنان پابرجای مانده تا جلوی قاچاق این سوخت گرفته شود.

زنگنه یادآور شد: برای ساماندهی مصرف سوخت در نظر داریم که میزان سهمیه گازوئیل را بر اساس میزان پیمایش خودروها تعیین کنیم.

وی ادامه داد: البته در سال جاری نرخ نفت بنزین سفید را به دلیل این که بیشتر در روستاها مصرف می شود، بالا نبردیم.

قیمت بنزین در سال جاری مجددا افزایش نمی یابد

وزیر نفت با بیان این که ذخیره 2.5 میلیارد لیتر بنزین 700 تومانی تا پایان شهریورماه اعتبار دارد، گفت: این که برخی حرف هایی می زنند که تا یک یا دو ماه دیگر ذخیره بنزین 700 تومانی حذف می شود، صحت ندارد و دولت بر تصمیم خود پایبند است.

زنگنه ادامه داد: همچنین برخی می گویند که تا چند وقت دیگر دولت قصد دارد قیمت سوخت را افزایش دهد که چنین حرفی درست نیست.

وی تصریح کرد: این گونه ادعاها باعث تشویش افکار عمومی می شود که از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.

وی با تاکید بر این که تصمیم دولت برای افزایش قیمت سوخت طبق قانون بوده است، اظهار داشت: البته فقط در مورد بنزین یک مقدار به نرخ فوب خلیج فارس نزدیک شدیم که البته هنوز با آن فاصله داریم.

وزیر نفت در خصوص برنامه وزارت نفت برای افزیش صادرات نیز گفت: ما تمام تلاش خود را برای افزایش صادرات نفت انجام داده ایم اما از ارائه اطلاعات بیشتر و جزئیات آن معذور هستیم.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها