نایب‌رئیس مجلس اطمینان می‌دهد که درباره تائید یا رد توافق هسته‌ای، تنها یک صدای حقوقی از ایران شنیده خواهد شد

دست ما هم روی ماشه است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: درباره مذاکرات هسته ای دلواپسی وجود دارد و باید هم باشد اما به تیم مذاکره کننده کاملا اعتماد داریم.
کد خبر: ۸۰۳۳۴۰
باهنر:به تیم مذاکره کننده کاملا اعتماد داریم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمدرضا باهنر عصر امروز در نشستی خبری در باشگاه خبرنگاران در عین حال افزود: اما برخی آنقدر مساله دلواپسی را غلیظ می کنند که در این چارچوب به تیم مذاکره کننده کشورمان شک می کنند و حتی در برخی رسانه ها با واژه های خیلی تند و خارج از عرف ، از تیم مذاکره کننده یاد می کنند.

وی افزود: ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم و البته دلواپس هستیم زیرا طرف مذاکره ما مکار است و قابل اعتماد نیست .

باهنر به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان هشدار داد مواظب باشند که خدای نکرده در این مسیر اتفاقی نیفتد.

وی با بیان اینکه در مسیر مذاکرات هسته ای خطوط قرمز مشخصی وجود دارد گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب به عنوان فرمانده کل قوا می فرمایند که اجازه بازدید از مراکز نظامی را نمی دهیم ، تکلیف روشن است و تیم مذاکره کننده نه اجازه چنین کاری را دارد و نه قصد انجام آن را.

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی هم ما به فرماندهان و رزمندگان صد درصد اعتماد داشتیم اما در عین حال دلواپس بودیم زیرا با دشمنی غدار و مکار روبرو بودیم و الان هم باید بدانیم که این دلواپسی نقطه مقابل اعتماد نیست و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند تیم مذاکره کننده باید با شجاعت و استقامت، کار را دنبال کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه برخی دلواپسی شان بیشتر می شود تا جایی که به تدریج اعتمادشان به تیم مذاکره کننده از بین می رود درست نیست زیرا نباید رنگ بی اعتمادی به تیم مذاکره کننده ایجاد شود و این تیم نیاز به پشتیبانی و وحدت در داخل دارد .

باهنر همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره حضور آقای ناطق نوری در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت: در صحبت هایی که با ایشان داشتیم اعلام کردند که ورودشان به صحنه رقابت در انتخابات، منتفی است اگر چه از نظر قانون و با توجه به حداکثر سن درج شده در قانون برای ایشان ممانعتی وجود ندارد.

وی افزود: بحث ورود آقای ناطق نوری به عنوان نامزد در انتخابات مطرح نیست و آنچه ما می گوییم این است که ایشان وارد عرصه مدیریت سیاسی کشور شوند زیرا معتقدیم آقای ناطق نوری ظرفیت اصولگرایی است و نمی تواند اصلاح طلب باشد.

باهنر گفت: اما ایشان می گوید برای حضور در صحنه رقابت انتخاباتی، احساس تکلیف نمی کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اتفاق هفته گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر امورخارجه از ارائه توضیحات بیشتر درباره اتفاقات آن جلسه خودداری کرد و گفت: این بحث ها خیلی به درد مردم نمی خورد اگر چه آن اتفاق، اتفاق بدی بود.

باهنر افزود: اینکه بعضی آنقدر دلواپس باشند که احساس کنند تیم مذاکره کننده خیانت می کند رویه نادرستی است زیرا در کشور ما نظام حقوقی، آنقدر مقتدر و پابرجاست که مسائل حقوقی به درستی و به قوت پیگیری می شود.

وی گفت:‌آنچه در موارد مختلف حقوقی بویژه درباره موضوع هسته ای عملی می شود رویکرد و تصمیمی است که سیستم می گیرد مثلا اگر بناست یک سانتریفیوژ برداشته یا گذاشته شود این آقای ظریف یا عراقچی نیستند که این کار را می کنند بلکه سیستم این کار را انجام می دهد.

کار حزبی رسانه‌ها در غیاب احزاب قوی

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در غیاب احزاب قدرتمند شناسنامه‌دار و دارای چارچوب، برخی نشریات، روزنامه‌ها و رسانه‌ها کار حزبی می‌کنند.

محمدرضا باهنر عصر امروز در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران افزود: اصولا در کشور با آغاز فضای انتخاباتی جریان‌های مختلف به دنبال انسجام، وحدت و همدلی هستند که این حرکتی رو به جلو و طبیعی است اما ما در کشور نیازمند چند حزب قوی و دارای شناسنامه هستیم که بتوانند با هم رقابت کنند.

وی گفت: در مقطع انتخابات همه جریان ها از جمله اصولگراها تلاش می کنند به وحدت برسند.

باهنر با بیان اینکه در انتخابات سال جاری مجلس و خبرگان اصولگرایان نسبت به انتخابات قبلی دارای یک فرصت و یک تهدید هستند افزود: در دوره های قبلی انتخابات، اصلاح طلبان به هر دلیل، رقیبی فعال و جدی برای اصولگرایان نبودند و اصولگرایان بیشتر با هم رقابت می کردند اما تصور و پیش بینی ما این است که در انتخابات آینده اصلاح طلبان به صحنه می آیند که البته ما از این موضوع استقبال و از آنان برای حضور بانشاط و رقابت دعوت می کنیم.

وی گفت: در انتخابات پیش رو، حضور اصلاح طلبان به عنوان رقیب مشترک همه اصولگرایان، باعث ایجاد انگیزه وحدت در میان اصولگرایان می شود.

باهنر افزود: چشم انداز ما وحدت 100 درصدی میان همه اصولگرایان است اگرچه فکر می کنیم وحدت 100 درصدی چندان عملی نیست و ممکن است به وحدت حدود 70 درصدی میان اصولگرایان برسیم.

وی گفت: در میان اصولگراها انگیزه وحدت وجود دارد و آنچه قابل بحث و گفتگو میان آنان است چگونگی وحدت است.

ناطق نوری وارد انتخابات مجلس نمی‌شود

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در جمع خبرنگاران از منتفی شدن حضور آقای ناطق نوری در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

محمدرضا باهنر گفت: با آقای ناطق نوری درباره ورود به انتخابات صحبت کرده‌ام و ایشان اعلام کرده نمی‌تواند در انتخابات حاضر شود.

وی افزود: وحدت اصولگرایان به معنی تغییر مواضع نیست و در حال گفتگو برای ائتلاف هستیم.

سیاست های کلی انتخابات به انتخابات امسال نمی رسد

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می رسد که سیاست های کلی انتخابات که هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است برای اجرا به انتخابات امسال نمی رسد.

آقای محمدرضا باهنر در ادامه نشست خبری خود افزود: سیاست های کلی انتخابات که هم اکنون بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه دارد ، بعد از پایان بررسی به رهبر معظم انقلاب ارائه خواهد شد و اینکه ایشان چه زمانی این سیاست ها را ابلاغ کنند، قابل پیش بینی نیست.

وی افزود: بعد از ابلاغ از سوی ایشان هم، اجرای آن نیازمند این است که در مجلس، در چارچوب آن، قانون تصویب شود بنابراین حدس من این است که این سیاست ها به انتخابات امسال نمی رسد چرا که بعد از مرحله کنونی فرآیندی طولانی دارد.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات اخیر هیئت رئیسه مجلس ضمن تشکر از وحدت و اتفاق آرای پدید آمده در مجلس گفت: در انتخابات این دوره برای رئیس و نائب رئیس رقیبی وجود نداشت و آقای حسینیان رقیب فراکسیونی رئیس نبود.

باهنر همچنین از آقای حدادعادل به خاطر حمایت از وی در فراکسیون اصولگرایان برای تصدی نایب رئیسی مجلس گفت: آقای حداد عادل بیش از استحقاق بنده از من حمایت کردند که از این بابت از ایشان تشکر ویژه می کنم.

وی افزود: آقای نادران هم صبح روز رای گیری هیئت رئیسه، با انتشار نامه ای از نامزدی نائب رئیسی انصراف داد.

باهنر درباره مخالفتش با تشکیل حزب رهروان ولایت هم گفت: آنچه من در این باره گفتم بحثی کارشناسی بود و اینکه فراکسیون مجلس نباید حزب تشکیل دهد بلکه این حزب است که باید در مجلس، فراکسیونی تشکیل دهد وگرنه ما در بسیاری از مواضع با دوستان در فراکسیون رهروان ولایت نزدیکی یا حتی انطباق مواضع داریم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت نمی تواند برای انتخابات لیست ارائه کند گفت: یک فرد دولتی مانند آقای جهانگیری می تواند در جلسه حزب کارگزاران شرکت کند یا آقای نوبخت دبیرکلی اش در حزب اعتدال و توسعه اشکالی ندارد اما این ممکن نیست که دولت رسما لیست ارائه دهد یا از لیستی حمایت کند.

نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی افزود: حتی یک فهرست که تشکل ها و احزاب آن را ارائه می کنند می تواند بگوید که مورد حمایت رئیس جمهور است اما حق ندارد از قدرت رئیس جمهور به نفع یک حزب استفاده کند.

باهنر افزود: اگر سوال کنید که آیا اصولگرایان و اصلاح طلبان می توانند با هم ائتلاف کنند پاسخ می دهیم که خیر اینگونه نیست آنها می توانند با هم رقابت کنند و حتی صد درصد اصولگراها هم نمی توانند دور هم جمع شوند و ممکن است 70 یا 80 درصد آنها این کار را بکنند بنابراین ممکن است در رقابت های انتخاباتی پیش رو گروه سومی تشکیل شود.

روسیه مانند هر کشور دیگری در مذاکرات هسته‌ای دنبال منافع خود است

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری اش گفت: روسیه مانند هر کشور دیگری در مذاکرات هسته‌ای طرفدار و به دنبال منافع ملی خویش است.

محمدرضا باهنر افزود: همه کشورها از جمله روسیه در مذاکرات مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای دارای منافع ملی و در عین حال منافع ائتلافی هستند و منافع خود را دنبال می کنند همانگونه که جمهوری اسلامی ایران هم منافع ملی خود را دنبال می کند.

وی گفت: ما در مسایل منطقه‌ای مواضعمان به روسیه نزدیک است اما به دنبال منافع ملی خود هستیم.

باهنر تاکید کرد: ماهیت جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای است که در برخی مواضع نمی تواند با دیگران سازش یا تفاهم کند و روسیه هم از این قاعده مستثنا نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت سیاسی جلیلی و احمدی نژاد در آستانه انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی گفت: تا جایی که من اطلاع دارم آقای جلیلی که شخصیتی سیاسی است و به گفته خود بیشتر دنبال تبلیغ یک گفتمان است تا تبلیغ اشخاص، حزب یا تشکیلات سیاسی به راه نینداخته است.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی درباره تعبیر احمدی نژادی ها و فعالیت سیاسی آنها در آستانه انتخابات افزود: تعبیر احمدی نژادی ها تعریف مشخصی ندارد زیرا گروه های متنوع و متعددی در ذیل این نام می آید که بعضا اختلاف نظرهای گسترده و زیادی باهم دارند و ما بخش هایی از طیف های منتسب به احمدی نژاد را جزو اصولگراها می دانیم.

باهنر همچنین گفت: ما در جبهه پیروان خط امام و رهبری همواره با جامعه روحانیت مبارز همزبان بوده ایم و این جامعه را یک مرجع خوب سیاسی می دانیم که در سایه آن کار می کنیم اما این به آن معنا نیست که مقلد آنها هستیم ولی در نهایت مشی ما این است که کاری را که جامعه روحانیت نپسندد انجام نمی دهیم.

وی همچنین درباره فضای پیش روی انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: در این فضا چند صورت قابل تصور است از جمله اینکه یک تیم اصولگرا و یک تیم اصلاح طلب به صورت دوقطبی با هم رقابت کنند، احتمال دوم این است که در کنار اصولگرایان و اصلاح طلبان عده ای هم به عنوان جریان اعتدالی وارد شوند و صورت سوم این است که احتمال دارد دو گروه تند و کند از اصلاح طلبان و دو گروه تند و کند از اصولگرایان وارد عرصه رقابت شوند.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته خط قرمز فتنه و جریان انحرافی در این روند اصل است و جریان هایی که این خطوط را نقض نکرده باشند در این دسته بندی می گنجند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها