فصل تابستان نزدیک است و طبیعتا یکی از بحث‌هایی که در این فصل به‌طور جدی مطرح می‌شود مساله آب است. کشور ما در منطقه خشکی است و خشکسالی‌های اخیر هم باعث شده وضع منابع آبی خطرناک باشد.
کد خبر: ۸۰۲۸۰۲
کجای دنیا آب را بیشتر مصرف می‌کنند؟

شگفتی آماری این هفته را اختصاص دادیم به میزان مصرف آب در جهان. در این راه از آماری که نشریه فوربس برای سال 2008 اعلام کرد استفاده می‌کنیم. اگرچه کمی قدیمی است؛ ولی اعتبارش از بقیه آمارهای موجود کمی بیشتر است. حالا اگر اجازه دهید در ابتدای این نوشته از همه، کشاورز و صنعتگر و خانه‌دار و کارمند بخواهیم که در مصرف این مایه حیات صرفه‌جویی کنند.

شاخص مدنظر در اینجا این است که در یک سال به‌ازای هر سانتی‌متر از خاک کشور چند سانتی‌متر مربع آب مصرف شده است. در این شاخص بنگلادش با 64 سانتی‌متر مربع اول است. برای این‌که بهتر این آمار را درک کنید باید گفت این میزان برابر با سه بطری کوچک آب معدنی است! بعد از بنگلادش، کشور همسایه ما بحرین، موریس، بلژیک و ژاپن قرار دارد و در ردیف پنج کشور پر مصرف دیگر هم هلند، پاکستان، مالدیو، ویتنام و هند. به این ترتیب روشن است که کشورهای جنوب شرقی آسیا در مصرف آب بسیار بی‌محابا عمل می‌کنند. البته باید توجه داشت این کشورها به دلیل قرار‌گرفتن در منطقه استوایی با بارش‌های باران بسیاری هم روبه‌رو هستند.

اما در رده آخر این فهرست کشور آفریقای مرکزی قرار گرفته که برای هر سانتی‌متر از کشور خود کمتر از یک صدم سانتی‌متر مربع آب استفاده می‌کند.

یعنی حتی کمتر از یک در بطری آب معدنی. دلیل این مساله چیزی نیست جز خشکسالی که در منطقه آفریقای سیاه وجود دارد. قبل از این کشور، نام کشورهایی چون کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو، پاپوآی گینه‌نو، چاد، بوتسوانا، آنگولا، مغولستان، نامیبیا و جیبوتی قرار دارد که همان‌طور می‌دانید اکثرا از کشورهای آفریقایی هستند.

کشور ما با این‌که از نظر مصرف آب در بخش خانگی درگیر اسراف‌های بی‌شماری است و نیز با وجود این‌که بخش کشاورزی آن، تقریبا تمام آب موجود در کشور (86 درصد آن) را بدون بهره‌وری مناسب می‌بلعد ، جایگاه مناسبی دارد. ایران با پنج سانتی‌متر مربع آب برای هر سانتی‌متر از خاک خود، هم وسعت خود را نشان می‌دهد و هم فقر آبی بسیار شدید خود را. امید این‌که صرفه‌جویی بتواند به ما کمک کند تا این پنج سانتی‌متر مربع را در موارد بهتری مصرف کنیم.

چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها