شارژ سهمیه‌ها از ساعت ۱۲ امشب

بنزین آزاد هم سهمیه‌بندی شد

گفته‌اند، همه را با یک چوب نمی‌رانند، تر و خشک را هم نباید با هم سوزاند، تازه گفته‌اند که هر که بامش بیشتر برفش هم بیشتر و خیلی چیزهای دیگر هم گفته‌اند که در فرهنگ مثل آباد ما ایرانی‌ها زیاد است.
کد خبر: ۸۰۱۴۸۰
بنزین گران شد کک داراها که نمی‌گزد!

این مثل‌ها برای خودش هم کیا و بیایی دارد. اما در مثل مناقشه نیست. مثل است دیگر. آخر به تریج قبای بعضی‌ها بر می‌خورد. باید آستانه تحملشان را بالاتر ببرند تا دیگر این تریج قبا روی زمین کشیده نشود که به آن بر بخورد!

از همان سال نخست که اجرا شد، قرار بر این بود که عدالت اجتماعی را بیشتر پاس بداریم، مثل زبان شیرین پارسی! اما نشد که هیچ ، بر عکسش هم اتفاق افتاد، به مردم دادند‌ها! نه این که نداده باشند، اما ای دل غافل که عدالت اجتماعی را با پرداخت یکسان اشتباه گرفتند و همین شد که دارا و ندار به یک اندازه دریافت کردند.

غافل از این که باید آن که ندارد بیشترش ‌دهند، آن که دارد کمترش که ‌دهند هیچ، بیشتر ازش بگیرند تا دندش نرم و چشمش کور، بامش که بیشتر است برفش هم بیشتر می‌شود دیگر!

اما نشد! هنوز که هنوز است یکسان می‌گیرند، اما یکسان هم مصرف نمی‌کنند. می‌گویید چرا و چگونه؟ الان برایتان می‌گویم. همه، یارانه هدفمندی یارانه‌ها را یک رقم می‌گیرند، اما آن که بامش بیشتر است، با آن که بامش کمتر است یکسان از یارانه سود می‌برد. نه دیگر! آن که بیشتر مصرف می‌کند از یارانه بیشتری هم بهره می‌برد اما آن که کمتر مصرف می‌کند به خاطر شرایط اقتصادی‌اش، باز هم سرش بی کلاه است، چون یارانه کمتری را صرف می‌کند.

از همین بنزین برایتان بگویم. الان که گران شد و تک نرخی، آن که خودرو ندارد از این یارانه بنزین اصلاً بهره‌ای می‌برد؟ نه! اتفاقاً باید برای رفت و آمد خود هزینه زیادی هم پرداخت کند. اما آن که خودرو دارد آن هم از نوع پر مصرفش گرچه بنزین تک نرخی شد و 1000 تومانی و 1200 تومانی، باز هم برای همین بنزین هنوز یارانه می‌گیرد.

اما آن که ماشینش کم مصرف است و حتی رفت و آمد زیادی هم با آن ندارد، بنزین 1000 تومانی باید بزند، اما باز هم از یارانه کمتری برخوردار است.

آخر خوش انصاف‌ها اگر هم قرار بود بنزین تک نرخی شود حداقلش این بود که برای ماشین‌های لوکس پر مصرف که در خیابان‌های شهر دور دور می‌کنند، قیمتش باید بیشتر می‌بود نه این که باز هم مثل ندارها پول بدهند! کاری هم نداشت برای تشخیص این ماشین‌های چند هزار سی سی که مانند خرطوم فیل هورت می‌کشند بنزین را. نوع خودرو در همه کارت‌های سوخت مشخص است. جدا کردن آنها هم آسان. حالا از هر کجا آورده است این پول را که آن ماشین فخر فروش را خریده بماند که بسیاری از همین اقتصاد بلبشوی کشور به نان و نوایی رسیده‌اند. زد و بندی کرده‌اند و دلاری و سکه‌ای بالا پایین کرده‌اند یا هر کار غیر اقتصادی دیگر. به ما هم ربطی ندارد، اما از آنها که بیشتر دارند در همه جای دنیا بیشتر هم می‌گیرند.هم مالیات هم عوارض.

بنزین گران شد، تک نرخی شد، کار خوبی است، درآمدش هم باید جایی خرج شود که باید. تولید لنگ می‌زند، لنگی آن را می‌توان با تزریق کمی بودجه و پول گرفت، آموزش و پرورش هم به خاطر نداشتن پول گریبان مردم را می‌گیرد. مردم هم که همه ندارند به عنوان کمک داوطلبانه! به مدرسه پول بدهند، آنها هم که دارند، بچه‌هایشان در مدارس پولی درس می‌خوانند. البته هستند داراهایی که بچه‌هایشان در مدارس دولتی درس می‌خوانند تا رایگان شود! بهداشت و درمان هم که با کمی تزریق یارانه جان گرفته است،‌ نگذاریم دوباره نفسش ببرد.

رقم کمی نخواهد بود این افزایش قیمت بنزین، بی خودی خرج اتینا‌اش نکنید. حالا که قرار است رنج این افزایش را مردم عادی بکشند. کک داراها که نمی‌گزد!

داشت یادمان می‌رفت، این وعده‌هایی هم که مسئولین داده بودند برای گران نشدن بنزین تا پایان سال 94 را هم ما را با آن کاری نیست!


محمد صفری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۵
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
خدایا چه بلایی داره سر این مردم میاد ایا واقعا ما مردم بدی هستیم
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
آی كه گل گفتی ، از این نقد زیبای شما ممنونم. واقعا نفسی برای مردم نمونده تا بخوان با اون نفس بكشند چه برسه به درآمد و پول !
آقایون دولتمرد ، با ما ها چی كار دارید میكنید؟ حقوق ناچیز ، بیكاری و گرانی رو كجای دلمون بزاریم؟ این انصاف نبود كه دیگه بنزین رو گرون كنید!!! برای خودمون متاسفم.
خواننده
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
آقای صفری سلام
اتینا اش نادرست است
اعطینا اش است انشاءالله
IMAN
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
متاسفانه ﺗﻤﺎﻡ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻫﺎﯼ ﻋﻤﺮﺍﻧﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺼﻔﻪ ﻭ ﻧﯿﻤﻪ ﺭﻫﺎ ﺷﺪﻥ
ﺑﻪ ﺟﺰ .…
پویا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
واقعا واسه خودم متاسفم كه توی این كشور دارم زندگی میكنم !!!!

یكی نیست بگه آقایون با این كاری كه كردید باز كه بنزین شد به نفع پولدارا !!
فقط زورتون به یك مشت بد بخت بیچاره میرسه !!
...
م
Spain
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
افرین باسپاس
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
با سلام، شما كه اول حقوق را تعیین میكنید برای كارگرا بعد میایید شروع میكنید به گرانی مایحتاج زندگی مردم، آیا انصاف دارید.
به خدا آخرت هم برای ما مردم وجود داره و هم برای شماها هم وجود داره ها.
به جای اینكه برسید به مشكلات مردم، به مشكلات مردم هم اضافه میكنید.
نزدیك چند ماه از بركناری شهردار شهر قم گذشته كه حالا نمیدونم به چه دلیل ؟؟ به جای اینكه این موضوعات را رفع و رجوع كنید زدید یك برنامه جدید برای مردم چیدین.
به خدا دیگه خسته شدم از صبح میرم سركار دانشگاه به جای اینكه پس انداز برای آینده كنم، همش بدهی های زندگیم بیشتر شده و میشه.
میدونم بیشتر مردم هم مشكلاتی مثل من یا بدتر دارن.
خواهش میكنم برای زندگی آینده ما مردم ایران برنامه ریزی كنید.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
با سلام . باین اقدام فساد حاكم در جامعه كه به خرید و فروش بنزین مشغول بودند از بین می رود.ای كاش این اقدام نیز در اوقاف اتفاق بیافتد كه بعضی از پرسنل شان فیش حج یا می خرند و اداره شان به انها هدیه می دهد در بازار ازاد بفروش می رساند. و همچنین بانكها هم امتیاز وام مسكن را به بعضی از كاركنانش می دهند تا در بازار ازاد بفروش برساند
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
تو رو خدا اینجوری تصمیم نگیرید !نفسم برید......
كلید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
كلید دولت تدبیر و امید در جیب از ما بهتران و ثروتمندان جا ماند و كسی هم جرات ندارد دنبالش بگردد. این تدبیر و امید، همه را ناامید كرد. چه قدر وعده و آمارهای بی اساس و محاسبات عجیب.
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
این مقاله را و مطالبی را كه در آن درج شده من قبول ندارم البته فكر نكنید كه من جزء اشراف و ثروتمندان هستم خیر حقوق بگیر و كارمندم آنهایی كه ماشین سطح بالا دارند اصلا سهمیه بنزین دریافت نمی كنند و بنزین را به نرخ آزاد همان لیتری هزار تومان خریداری می كنند پس تا اینجا تغییر قیمت بنزین به آنها مربوط نمی شود یارانه را هم كه بعضی داوطلبانه به دولت بخشیدند و بعضی دیگر در لیست افرادی واقع شدند كه یا یارانه شان قطع شد و یا درشرف قطع شدن است. اگر یارانه از محل ثروت های ملی و منابع طبیعی كشور تامین می شود كه باید بطور یكسان بین همه تقسیم شود چه فقیر باشند چه دارا، چون این حق شهروندی آنهاست. گران شدن بنزین اثرات گرانی روی سایر كالاها و خدمات در كشور داشته كه برهمه تحمیل می شود. البته این خوب نیست ولی نباید هم طبقه ثروتمند را همیشه گناهكار تشخیص دهیم و بخواهیم كه آنها تاوان ثروتمند بودن خود را به افراد فقیر جامعه كه بعضا تنبل و راحت طلب هستند بپردازند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
واقعا دولت مردان ما زحمت میكشند ما هم باید درك كنیم كمی صرفه جویی كنیم چه اشكال داره روزه بگیریم ....
.........
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
در كشور اسلامی دلم میسوزد برای كسانی كه حتی خرج شامشان راهم ندارند...ای كاش
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
گرانی-تورم-بحران - بیكاری- مجرد ماندن و خلاصه هر چی كوفت و زهر مار است واس ماس!! در عوض پول های باد آورده و .... واس دولت مرداس.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها