اصلی ترین خیابان در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان خیابان رودکی است که در مرکزی ترین نقطه به خیابان« تهران» می رسد؛ خیابان زیبایی که باوجود مراکز مهم اداری و تفریحی و تردد زیاد گردشگران فاقد تابلو و نشان است.
کد خبر: ۸۰۱۱۵۷
«تهران» در «دوشنبه» دیدنی است

در مرکزی ترین نقطه شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان خیابان زیبایی به نام «تهران» وجود دارد که از کاخ ملت و میدان نشان دولتی تاجیکستان آغاز می شود و پس از قطع کردن خیابان رودکی و خیابان باختر به خیابان پوشیکن (شاعر نامی روسیه) می رسد و به آن پایان می یابد.

کتابخانه ملی تاجیکستان، خانه رادیو و ساختمان کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان در این خیابان قرار دارد.

در تقاطع خیابان تهران با خیابان رودکی (میدان اسماعیل سامانی) باغ استاد رودکی، بنای با عظمت و نماد تاجیکستان، مجسمه اسماعیل سامانی در یک طرف و بنای زیبا و تاریخی مجلس ملی و وزارت کشاورزی تاجیکستان در طرف دیگر آن قرار دارد.

این خیابان زیبا با بناهای مهم و تاریخی و مراکز تفریحی آن از مراکز عمده گردشگری شهر دوشنبه است که همه گردشگران خارجی و یا داخلی از آن دیدن می کنند بدون اینکه اغلب بدانند که نام این خیابان چیست.

سفارت جمهوری اسلامی نیز در تقاطع خیابان تهران با خیابان باختر قرار دارد اما به گفته مسئولین سفارت چون دربهای ورودی سفارت در خیابان باختر قرار دارد آدرس دهی سفارت از خیابان باختر است البته سفارت ایران در خیابان تهران حدود 50 متر بر و یک در ورودی دارد و پرچم جمهوری اسلامی ایران در این ضلع از ساختمان سفارت در اهتزاز است.

از ابتدا تا انتهای خیابان تهران تنها یک تابلو آن هم به سه خط روسی، سیریلیک و انگلیسی در گوشه ای بر دیوار نصب شده است و از تابلویی به خط فارسی خبری نیست. در حالی که خیابان تهران در کره تابلوی فارسی دارد.

اکثر افرادی که در مقابل کتابخانه ملی تاجیکستان و محوطه زیبای دو سوی خیابان حدفاصل کاخ ملت و میدان نشان دولتی در حال سیرو سیاحت و بعضاً عکس گرفتن بودند در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که نام این خیابان چیست؟ اظهار بی اطلاعی کردند و نام خیابان را نمی دانستند.

البته در گفت​وگو با چند تن از ساکنان خیابان تهران، حدفاصل خیابان رودکی تا خیابان باختر، آنها نام این خیابان را می دانستند اما ابتدا و انتهای آن را نمی دانستند کجاست و اظهار بی اطلاعی می کردند.

سید علی موسوی دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در رشته اقتصاد توریسم دانشگاه ملی تاجیکستان با ابراز خوشحالی از اینکه یکی از زیباترین خیابان ها و از عمده ترین مراکز گردشگری تاجیکستان به نام تهران است، گفت: قبلاً که انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در این خیابان قرار داشت چون آدرس انجمن خیابان تهران بود با این خیابان آشنا شدم اما تابلوی آن را هرگز ندیده ام.

وی از مسئولین مربوطه درخواست کرد نسبت به معرفی و نصب تابلو برای این خیابان اقدام یا حداقل در محدوده سفارت تصاویری از جاذبه های توریستی ایران و تهران را نصب کنند.

شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، شامل چهار منطقه شهری به نام های ابن سینا، رودکی، سامانی و شاه منصور است و علاوه بر خیابان تهران، خیابان حافظ ، سعدی، فردوسی سینا و جامی هم در این شهر وجود دارد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها