رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای با اشاره به حساسیت های بی مورد کشورهای عربی در مورد توافق احتمالی هسته ای ایران و ۱+۵، مدعی شد که اعراب قصد رقابت اتمی با ایران را ندارند.
کد خبر: ۸۰۰۳۴۷
اعراب قصد رقابت هسته ای با ایران را ندارند

«باباک اوباما» در مصاحبه با آتلانتیک با اعلام این مطلب در ادامه گفت: نشانه‌ای از اینکه عربستان و کشورهای عرب منطقه قصد راه‌ اندازی برنامه هسته‌ ای و رقابت اتمی با ایران داشته باشند، در دست نیست.

اوباما در حالی این موضع را بیان می کند که در روزهای گذشته خبرهای متعددی از اقدام عربستان سعودی در خرید کلاهک های هسته ای از پاکستان منتشر شده اند.

رییس جمهور امریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص قصد کشورهای عرب خاورمیانه برای رقابت اتمی با ایران، گفت: «هیج نشانه‌ای از اینکه سعودی‌ها یا دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس قصد راه‌اندازی برنامه هسته‌‌ ای خودشان را داشته باشند، در دست نیست. بخشی از دلیل اینکه آنها به دنبال برنامه هسته‌ ای خود نخواهند رفت -با فرض این که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهیم شد- این است که آنچه ما برای حفاظت از آنها به عنوان شریک و همکار تهیه می‌کنیم از قدرت بازدارندگی بیشتری برخوردار خواهد بود تا آنچه که با توسعه و ظرفیت‌سازی هسته‌ای امیدوار به دستیابی به آن هستند. و البته آنها خود به این مسئله آگاهند».

اوباما همچنین در خصوص نشست آمریکا با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید گفت: «آنچه ما در این نشست با اعضای شورای همکاری مشاهده کردیم، بدبینی و نگرانی نه تنها درباره برنامه هسته‌ای ایران، بلکه همچنین در خصوص پیامدهای کاهش تحریم‌ها بود. ما در این نشست برای آنها چهار مسیر (به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای) را توضیح دادیم که در هر توافقی با ایران که من آن را امضاء کنم لحاظ خواهند شد».

اجلاس کمپ دیوید هفته گذشته به دعوت رییس جمهوری آمریکا برگزار شد و در جریان آن مقامات عالی و نمایندگان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، متشکل از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور یافتند.

باراک اوباما همچنین تصرف شهر رمادی عراق توسط گروه تروریستی داعش را یک عقب‌نشینی تاکتیکی توصیف کرد و گفت که جنگ علیه افراط گرایان شکست نخورده است.

وی در مصاحبه خود با «آتلانتیک» تاکید کرد: «فکر نمی‌کنم در حال شکست خوردن هستیم.تردیدی نیست که این یک عقب‌نشینی تاکتیکی بود، هرچند رمادی از خیلی وقت پیش وضعیت آسیب پذیری داشت».

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: نیروهای عراقی بدون پشتیبانی کافی یکسال در این شهر بودند.

وی اضافه کرده است: این نشان دهنده آن است که آموزش نیروهای امنیتی، تقویت استحکامات، نظام و سیستم فرماندهی و کنترل در استان انبار و بخش‌های سنی‌نشین کشور از سرعت لازم برخوردار نیست.

باراک اوباما با این حال تصرح کرده است: بی‌شک در مناطق سنی‌ نشین نه تنها می‌بایست سرعت آموزش نیروها افزایش یابد، بلکه باید مسئله تعهد را نیز تقویت کرد و بهتر است ما به عشایر و قبایل سنی نقش فعالتری واگذار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها