رییس جمهوری در ضیافت افطار با فعالین سیاسی:

رقابت سالم سیاسی و پرهیز از انحصار به نفع جامعه است

رئیس جمهوری گفت:‌ حین مذاکرات هسته ای همه چیز را نمی شود همزمان منتشر کرد ولی به هر حال همه اینها روزی منتشر خواهد شد و ما اگر توافق هم کنیم باید توافق منتشر شود .
کد خبر: ۸۰۰۲۷۳
با هیچ توافقی نخواهیم گذاشت اسرار کشور به دست دیگران بیفتد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در نشست شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت: کاری که امروز ما انجام می دهیم یعنی مذاکره با 1+5 و قدرتهای جهانی، نفس این کار، بسیار بزرگ و دیپلماتیک است.

آقای روحانی گفت: ما دراین مذاکرات دو قدم مهم به پیش رفتیم ، یک قدم آن توافق موقت ژنو بود که اعلام شد و الان هم دارد بر اساس آن عمل می شود .

وی افزود : آن توافق باعث شد که مقداری از فشارهای ناحق غیر قانونی بر ملت ما به نام تحریم برداشته شود .

رئیس جمهور با اشاره به تحریم های صورت گرفته در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی ، به وقفه های چند ساله در تامین مواد اولیه و اجرای پروژه ها به خاطر این تحریم ها اشاره کرد و گفت: این فشار به مردم ، صنعت و تولید ماست که بخشی از این فشارها در همان توافق ژنو برداشته شد و در بخش های بیمه، خودرو ، فلزات، پتروشیمی و غیره‌ قدم خوبی برداشته شد که این قدم توافق موقت بود که هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود : قدم دیگر قدمی بود که در لوزان برداشته شد که در آنجا درباره مسیر راه ، چارچوب ها و راه حل هایی که مورد تفاهم کلی قرار گرفت توافق شد و هنوز هم تبریکات بسیاری از سران دنیا و از کشورهای منطقه ، آفریقا و آسیا برای من ارسال می شود . این هم قدم مهمی بود .

روحانی گفت:‌قدم سوم قدم بسیار مهمتری است چون مذاکرات برای توافق نهایی است و خیلی ریزه کاری و مشکلات دارد .

رئیس جمهور در ادامه گفت: به هیچ عنوان با هیچ توافق و امضایی نخواهیم گذاشت اسراری از کشور به دست دیگران بیفتد.

وی افزود: اسرار کشور شامل اسرار امنیتی، نظامی و فناوری است که ممکن است نظامی هم نباشد به‌ویژه در حوزه های نانو و بیوتکنولوژی ممکن است شما به فناوری نو برسید و جزو اسرار علمی شما باشد و ممکن است در فناوری های آی‌تی، آی‌سی‌تی و هوافضا وضع اینگونه باشد، هر فناوری که باشد فرقی نمی کند اسرار کشور باید حفاظت شود.

رئیس جمهور گفت: ا امضا کرده‌اند که همه عاقل و دنبال حفظ کشور خود هستند.

امنیت ملی نباید به خطرافتد

روحانی در بیان چرایی امضای پروتکل الحاقی افزود: در دنیای امروز همه کشورها مقررات بین المللی را در چارچوبی می پذیرند و هیچ گاه حاضر نمی شوند امنیت آنها به خطر بیفتد، مگر آن 124 کشوری که پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند می خواهند امنیتشان به خطر بیفتد؟ آیا می خواهند اسرار نظامی‌شان به دست دیگران بیفتد؟

رئیس جمهور با بیان اینکه پروتکل الحاقی را یک بار امتحان و دو تا سه سال در کشور اجرا کردیم، گفت: زمانی یکی از مراکز وابسته به آژانس می گفت دسترسی جای خاصی را به من بدهید تا ببینیم ماه‌ها روی آن بحث شد که دسترسی بدهیم یا ندهیم زیرا مقرراتی دارد هر جا که گفت این طور نیست که اجازه بدهیم آنها باید دلایل مستند خود را ارائه کنند سپس ما بحث و توافق می کنیم اگر توافق نکنیم راه دیگر و مقرراتی برای آن وجود دارد.

آرامش برای سرمایه گذاران

وی در خصوص مسایل استان ،گفت: باید آرامش و ثباتی در جامعه برای سرمایه گذاران به وجود بیاوریم تا سرمایه گذاران را جذب کنیم چون راه دیگری نداریم ؛ مقداری هم سرمایه گذاری داخلی است که ما باید به آن امنیت بدهیم.

روحانی تصریح کرد :مقصودم امنیت نظامی یا انتظامی نیست این امنیت برای سرمایه گذاری را دولت و مجلس و همه نظام باید ایجاد کند .

روحانی گفت:‌ اگر من بخواهم سرمایه گذاری کنم ندانم قانون فردا چه می شود، مقررات دولت امروز این است فردا عوض می شود و یا قانون تغییر می کند نمی آیم سرمایه گذاری کنم .

رئیس جمهور تاکید کرد : باید به مردم اطمینان داد تا فرد مطمئن باشد که سرمایه اش محفوظ می ماند و سود عادلانه آن نیز محفوظ است .

وی با بیان اینکه مقررات زاید فراوانی داریم گفت: باید مقررات زدایی کرد و یکی از توصیه های بنده در دولت این است که وزرای مربوطه بنشینند و مقررات زاید را در این حوزه حذف کنند البته بخشی از این کار صورت گرفته است.

روحانی گفت: ما باید ببینیم اگر فردی می خواهد سرمایه گذاری کند در آذربایجان شرقی چند اداره باید برود؟ چقدر زمان می خواهد ؟ مقابل چند میز باید قرار بگیرد و چقدر صف بایستد؟ تازه نگران باشد که نرخ ارز و تورم امسال و سال آینده چیست.

وی با بیان اینکه باید همه این شرایط اصلاح شود افزود : علامت موفقیت دولت از نظر من آن زمانی است که کارآفرینان با اطمینان می آیند سرمایه گذاری می کنند اگر سرمایه گذار نیامد سرمایه گذاری کند معلوم است که این دولت موفق نیست .

رئیس جمهور گفت: اینکه یک سرمایه گذار بخش خصوصی از کشور همسایه می آید ایران و به مدت 5 - 6 سال سرمایه گذاری بلند مدت می کند بسیار مهم است .

وی گفت: گزارشی را قبلا خواندم که در ‌آن این سرمایه گذار قرار است 4 و نیم هزار میلیارد تومان برای احداث یک آزاد راه از تبریز تا بازرگان سرمایه گذاری کند اما دیروز اعلام کردند که این رقم 5 هزار و 800 میلیارد تومان است که رقم بزرگی است.

آقای روحانی گفت: یک سرمایه گذار از کشور همسایه آمده می خواهد سه تا پنج سال کار کند تا سرمایه اش ظرف 18 سال برگردد این یعنی علامت درست به دولت و ما می فهمیم راهمان درست است .

امروز سرمایه دار و گردشگر در ایران احساس امنیت می کنند

رئیس جمهور با بیان اینکه همه ما مسئولان فردا در پیشگاه خداوند پاسخگو هستیم، گفت: اگر در جایی کوتاه بیاییم و فردا یک جوان خدای ناخواسته منحرف و یا معتاد شود چطور جواب خدا را می دهیم؟

روحانی در ادامه سخنان خود در شورای اداری استان آذربایجان شرقی افزود: اینکه در خانواده ای یک یا دو فرزند بیکار باشند بسیار سخت است.

رئیس جمهور به قرائت نامه هایی که به ریاست جمهوری ارسال می شود و یا شنیدن تلفن های مردم به ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: گاهی با خواندن این نامه ها یا شنیدن صدای مردم بار سنگینی بر دوش خود احساس می کنم.

روحانی افزود: همه ما مسئولان باید این بار سنگین را بر دوش خود احساس کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اموال هر انسان از هر مذهب و قومیتی محترم است، گفت: همه عبد خدا هستند.

آقای روحانی گفت: همه مسلمانان جزو امت پیامبر اسلام(ص) هستند و ادیان دیگر هم تابع دین خودشان هستند و ما باید به همه احترام کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نظام، حکومت و حاکمیت اسلامی باید به همه خدمت کند و همه در آن باید احساس امنیت کنند، افزود: در زمان حکومت پیامبر اسلام(ص) هر کاروانی که از هر جایی به مکه می آمد احساس امنیت می کرد.

آقای روحانی گفت: عظمت پیامبر اسلام(ص) فقط در معنویت نبود البته معنویت و دین پیامبر(ص) بالاترین خدمت به بشریت بود.

رئیس جمهور افزود: اما پیامبر(ص) امنیت، اقتصاد، زندگی راحت برای مردم، اخوت، برادری در بین مسلمانان و همزیستی مسالمت آمیز برای مسلمانان و غیرمسلمانان را هم آورد.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی یک سرمایه دار، گردشگر ، زائر یا بازرگان به کشور می آید احساس امنیت می کند.

رئیس جمهور افزود: هر کسی که به ایران می آید از هر کجای دنیا که باشد و به هر شهری که برود و بعد از هر مدتی که در ایران بماند موقعی که برمی گردد اگر از وی بپرسید که ایران چطور بود می گوید نمی دانستیم ایران اینطور است و اینقدر مردم آن خوبند و اینقدر امنیت دارد.آقای روحانی گفت: اینها مبلغ ما می شوند.

گردشگری، یکی از راه‌های اصلی صدور فرهنگ اسلام، ایران و انقلاب

رئیس جمهور گفت: هر گردشگری که به ایران می آید و رفتار درست و مهربانانه ملت ایران را می بیند وقتی که برمی گردد سفیر و مبلغ ملت ایران است.

روحانی در ادامه سخنان خود در شورای اداری استان آذربایجان شرقی افزود: حتی گردشگران و دانشمندانی که به قم و حوزه علمیه رفتند و با علما و مراجع ملاقات کردند زمانی که برگشتند بعضی از آنها را دیده ام که چقدر تعریف و تمجید می کنند و این خیلی ارزشمند و مهم است.

رئیس جمهور گفت: امروز در این استان باید شرایطی فراهم کنیم که سرمایه ها از خارج و داخل کشور جذب شود.

آقای روحانی افزود: مقامات استانی و مرکز باید در این زمینه تسهیلات لازم را فراهم کنند.

رئیس جمهور گفت: البته این استان مشکلاتی دارد که بخشی از آن به دست مردم و بخشی نیز با کمک دولت باید حل شود.

آقای روحانی با بیان اینکه در سفرهایی که داشتیم استانی ندیدم که مشکل آب در حوزه های مختلف از جمله آب شرب، کشاورزی و صنعتی و یا هر سه نداشته باشد، گفت: این موضوع مهمی است و باید مشکل آب را حل کنیم.

رئیس جمهور افزود: بخشی از این مشکل را باید از طریق انتقال آب رودخانه های مرزی برطرف کرد و بخشی دیگر از طریق شیرین کردن آب دریا، و البته راه بسیار مهم صرفه جویی و تغییر الگوی کشت است.

آقای روحانی گفت: دیگر با شرایط قدیم نمی شود کشور را اداره و کشاورزی را مدیریت کرد و به خودکفایی رسید.

رئیس جمهور افزود: الحمدلله بخش کشاورزی کشور طی 20 ماه گذشته حرکت و رشد خوبی داشته است که البته بخش صنعت و خدمات ما همین طور است.

آقای روحانی گفت: خیلی مهم است که در کشاورزی ما هم امسال امیدواریم به خودکفایی برسیم و خوداتکایی ما به گندم خودمان از سال قبل بیشتر شود و خداوند هم رحمتش را بر این ملت نازل کند و ما هم البته باید صرفه جویی کنیم.

رئیس جمهور افزود: صرفه جویی ما باید علمی و مدون باشد زیرا صرفه جویی با نصیحت نمی شود که البته موعظه هم باید بشود، اما فقط با نصیحت حل نمی شود و باید الگوها و شیوه هایمان را عوض کنیم.

آقای روحانی گفت: برای تغییر الگوها نیاز به سرمایه است زیرا هر کاری که بخواهیم انجام دهیم سرمایه و فناوری لازم است و چنانچه این دو نباشند کار درست نمی شود.

رئیس جمهور افزود: البته ممکن است سرمایه که می آید فناوری هم با خود بیاورد یعنی وقتی سرمایه گذار خارجی در کشور سرمایه گذاری می کند فناوری های نوین را هم با خود می آورد البته در داخل کشور نیز باید حرکت وسیعی آغاز شود.

آقای روحانی گفت: در این استان مسئله آب داریم که باید حل شود، فاضلاب‌ها معضل اصلی در کشور ما هستند و ما برای سلامت و بهداشت مردم و تأمین آب برای سفره های زیرزمینی و کشاورزی، به تصفیه خانه های مدرن و سیستم‌های فاضلاب نیاز داریم.

رئیس جمهور افزود: دولت نمی تواند همزمان همه این طرح ها را پیش ببرد اما در این سفر تصمیمات خوبی هم برای بخش آب و هم برای طرح های فاضلاب اتخاذ شد.

آقای روحانی گفت: در برخی از شهرستان‌ها طرح های نیمه کاره در همین سال‌های 1394 و 1395 تکمیل خواهد شد.

توسعه راه‌های ارتباطی، زیربنای سرمایه گذاری مطلوب

رئیس جمهور با تأکید بر جلب و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در پروژه های مربوط به راهسازی به عنوان موتور محرک توسعه و رشد گفت: وقتی جاده و راه‌های ارتباطی وجود نداشته باشد رشد و توسعه نیز به دست نمی آید.

روحانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت در سفر استانی خود به آذربایجان شرقی تصمیمات خوبی برای ایجاد راه‌های ارتباطی اتخاذ کرده است، افزود: باید کم کم ساخت جاده و راه آهن را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به وعده خود در زمان انتخابات درباره احیای دریاچه ارومیه گفت: اتفاقات به وجود آمده برای این دریاچه موجب نگرانی مردم بود که البته حق نیز داشتند و ما قدم های اولیه را برای احیای این دریاچه برداشته ایم و الحمدلله امسال به نقطه تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه رسیده ایم.

روحانی افزود: بحث های مربوط به احیای این دریاچه در کارگروه های تخصصی خود در دولت انجام شده و طرح های مختلفی برای انتقال آب به این دریاچه به دست آمده اما هنوز نهایی نشده است.

رئیس جمهور گفت: دولت به قول خود برای احیای دریاچه ارومیه و رفع نگرانی های مردم متعهد است و معتقدیم اگر مشکلی برای این دریاچه به وجود بیاید این مشکل در همه مردم ، کشاورزی ، صنعت و اقلیم منطقه تأثیر می گذارد و مردم بدانند که دولت برای احیای این دریاچه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

روحانی همچنین افزود: قول داده بودیم مرکزی برای فرهنگ و هنر و ادب این استان و کل آذری‌زبان‌ها تأسیس کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه زبان رسمی ما فارسی شیرین است اما فرهنگ و زبان های محلی را هم باید ارزشگذاری کرد تا جایگاه خود را به دست بیاورند، گفت: اگر یک دسته گل سفید داشته باشیم و در وسط آن گل قرمز بگذاریم مطمئناً این دسته گل زیباتر می شود به همین دلیل باید به فرهنگ و زبان های محلی کشورمان که نقش گل قرمز را دارند افتخار کنیم.

روحانی با اشاره به زندگی مرحوم شهریار و شعرهای عمیق وی که تأثیر ویژه ای هم در زبان فارسی و هم در زبان آذری دارد، افزود: این شاعر شعری مثل "بجز علی که دارد پسری ابوالعجایب" دارد که عمق و ذوق هنری این شاعر است و مرحوم شهریار با همین ذوق و هنر، شعری آذری مثل حیدربابا را می گوید که از قدرت بیان و زیبایی فوق العاده ای برخوردار است.

رئیس جمهور گفت: در این سفر بنیاد فرهنگ و هنر و ادب این استان آغاز به کار کرد و ان‌شاءالله بودجه آن برای ادامه کار این بنیاد تأمین خواهد شد.

روحانی با تأکید بر اینکه تلاش دولت برای تحقق وعده های استانی خود است، افزود: در این سفر تصمیماتی برای توسعه و پیشرفت استان با مبلغی حدود 965 میلیارد تومان اتخاذ شده و تمام تلاش دولت این است که این تصمیمات عملیاتی شود.

رئیس جمهور همچنین با توجه به شرایط کشور و اینکه قیمت نفت به نصف و کمتر از آن نسبت به دو سال گذشته رسیده است، گفت: در این شرایط اداره کشور سخت‌تر شده است.

روحانی افزود:‌ اما با همت و حمایت مردم، به همراه هماهنگی قوای سه گانه و هدایت‌های مقام معظم رهبری، ان‌شاءالله همه دست به دست هم می دهیم و با توجه و لطف حضرت ولی‌عصر(عج) بر مشکلات فایق می آییم.

سیره امام حسین (ع)، راه سعادت

رئیس جمهور گفت: فرهنگ، ‌راه و سیره امام حسین (ع) چه در انقلاب اسلامی و چه در دفاع مقدس و چه در همه مشکلات، ‌راه سعادت را به ما نشان داد.

آقای روحانی در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی با تبریک اعیاد شعبانیه به‌ویژه شب میلاد باسعادت حضرت امام حسین (ع) افزود: درست است که ائمه هدی (ع) نور واحد هستند و همه افتخار ما این است که امت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) هستیم اما امام حسین (ع) ویژگی خاص خود را دارد.

وی گفت:‌ همه عزیزانی که در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بودند می دانند که چه چیزی انقلاب ما را پیروز کرد، خیلی حوادث و فداکاری‌ها بود، اما محرم و تاسوعا و عاشورای سال 57 نقش ویژه‌ای داشت.

رئیس جمهور با تبریک روز پاسدار گفت : رزمندگان در میدان جنگ بر دشمن پیروز شدند و سلاح و تجهیزات را به غنیمت گرفتند و آن را تبدیل به سلاح سازمانی خودشان کردند.

رئیس جمهور گفت: کار بسیار بزرگی در دفاع مقدس انجام شد کاری که ارتش، سپاه پاسداران، بسیج ، کمیته ، نیروهای انتظامی وقت و همه ملت ایران با دست در دست هم گذاشتن انجام دادند.

رئیس جمهورافزود: از طرف ملت بزرگ ایران از این نهاد مقدس و فداکار به خاطر فداکاری های دیروز و آمادگی امروزش سپاسگزاری و تشکر می کنم .

آخرین برنامه آقای روحانی نشست خبری با خبرنگاران است و سپس به تهران باز می گردد .

همچنین امروز تعدادی از وزراء و معاونان رئیس جمهور به شهرستان های استان سفر می کنند ، دیدار با مردم ، شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان و افتتاح طرح یا بازدید از طرح ها از برنامه های این مسئولان در شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها