ناراحت و غمگین به دیوار اتاق خیره شده و در خیالات خود سیر می‌کند. از دیگران خجالت می‌کشد و سعی می‌کند ماجرا را تاجایی که می‌شود از اطرافیانش مخفی نگه دارد. از این‌که بگوید به بهانه ازدواج و با رویای زندگی خوش با یک فرد متقلب، فریب خورده خجالت می‌کشید. زهرا خاطراتش را در ذهن مرور می‌کند و به روزی می‌رسد که طبق عادت همیشگی در اینترنت به وبگردی می‌پرداخت.
کد خبر: ۸۰۰۰۴۹
شکار دختران در سایت‌های همسریابی

به‌صورت اتفاقی وارد یک سایت همسریابی می‌شود و مطالب آن را می‌خواند که به نظرش هیچ‌چیز مشکوکی در آن وجود نداشت. از روی کنجکاوی مشخصات خودش را می‌نویسد تا این‌که بعد از مدتی یک متقاضی و خواستگار اینترنتی پیدا می‌کند و با او آشنا می‌شود. خواستگار اینترنتی خود را پیمان معرفی می‌کند و می‌گوید که مهندس یک شرکت خصوصی بزرگ است. از وضع مالی خوب و خانواده با فرهنگ خود برای زهرا تعریف می‌کند و با این توضیحات زهرا دلبسته او می‌شود و رویای خوشبخت شدن با پیمان را در ذهن می‌پروراند. مدتی به آشنایی و حرف زدن آن‌دو می‌گذرد و در این مدت پیمان از زندگی مشترکشان تصویری زیبا برای زهرا می‌سازد او نیز بیش از پیش به خواستگار خود وابسته می‌شود. پیمان به او می‌گوید که می‌خواهد برای ادامه زندگی به خارج از کشور برود و از زهرا می‌خواهد که با او به خارج برود و در آنجا ازدواج کنند، خارج همان کلمه‌ای بود که پیمان با به زبان آوردنش اعتماد زهرا را بیشتر به خود جلب کرد چرا که او همیشه در پی زندگی در خارج کشور بود ولی موقعیتش را پیدا نمی‌کرد. زهرا خود را آماده سفر می‌کند و برای خرج سفر خود تمام طلا‌هایش را می‌فروشد و همراه پس‌اندازش به پیمان می‌دهد. فردای آن روز پیمان تلفن خود را جواب نمی‌دهد. تلفن خانه‌اش را هم جواب نمی‌دهد. زهرا تمام آدرس‌هایی را که می‌توانست پیمان را در آنجا پیدا کند، رفت ولی هیچ اثری از خواستگار قلابی نبود. به همین راحتی فریب خورده بود. هم پول خود را از دست داده بود و مهم‌تر از آن، با احساساتش بازی شده بود.

داستان خواستگاران قلابی و فریب خوردن دختران و پسران از دوستی‌های اینترنتی ماجرایی است که با ورود تکنولوژی و همه‌گیر شدن آن در جامعه بسیار می‌شنویم و دیگر تکراری و حتی برای گروهی عادی شده ولی مدتی است که با ساخته شدن سایت‌های مختلف غیرمعتبر همسریابی جنبه دیگری از طعمه قرار دادن افراد از طریق اینترنت، نمایان شده است. این‌گونه سایت‌های غیرمعتبر با هدف کلاهبرداری به‌وجود می‌آیند. در اکثر مواقع شخصی که برای آشنایی با دختران یا پسران داوطلب می‌شود یکی از اعضای طراح سایت است که به روش‌های مختلف سعی در کلاهبرداری و گرفتن پول یا آزار و اذیت طعمه‌های خود دارد. اکثر فریب‌خوردگان را زنان و دخترانی تشکیل می‌دهند که به امید باز شدن بختشان و بدون آگاهی یا داشتن اطلاعات لازم به عضویت این سایت‌ها در می‌آیند و دچار آسیب می‌شوند.

از سوءاستفاده‌ها و آسیب‌ها و کلاهبرداری‌های واقع شده در این‌گونه سایت‌ها می‌توان به مواردی اشاره کرد: با توجه به این که مدیران سایت‌ها به تمامی‌اطلاعات وارد شده توسط کاربر دسترسی دارند، می‌توانند از کاربران سوءاستفاده کنند.

این سایت‌ها می‌توانند اطلاعات را در اختیار افراد غیرمجاز قرار دهند.

در این سایت‌ها اعضا می‌توانند با جلب اعتماد دیگران اقدام به سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات خصوصی و اخاذی از آنها کنند. با توجه به این‌که برای عضویت ویژه در این سایت‌ها نیاز به واریز پول به حساب مدیران سایت‌ها است بیشتر مواقع مدیران به تعهدات خود در قبال کاربران عمل نکرده و پول واریز شده آنان را به سرقت می‌برند.

معاونت اجتماعی پلیس فتا درباره سایت‌های همسریابی با اشاره به این موضوع که بیشتر این سایت‌ها تقلبی و بدون مجوز رسمی ‌است، گفت: کاربران اینترنت باید تا زمانی که این سایت‌ها از سوی مسئولان مربوطه ساماندهی، ثبت و مجوز‌های لازم را کسب نکرده است، از مراجعه به این سایت‌ها بپرهیزند چراکه این‌گونه سایت‌ها در فضای مجازی موقعیتی سوء، برای انجام کلاهبرداری‌ها، مزاحمت‌ها و هتک حرمت و حیثیت هموطنان از طریق فریب و دسترسی به اطلاعات شخصی و خانوادگی آنان و نقض حریم خصوصی افراد بویژه بانوان فراهم می‌کند. این واقعیت است که گپ وگفت‌ها و مراودات دوستانه در دنیای مجازی به طرز ناباورانه‌ای در حال تبدیل شدن به فرهنگی پذیرفته شده است و با توجه به این که امروزه هموطنان ما استفاده از وسایل ارتباطی مدرن چون اینترنت و رایانه را جزولاینفک زندگی خود می‌دانند و چون دنیای جدید نیز شیوه نوین را برای زندگی می‌طلبد، از همین رو زندگی نسل جدید با نسل گذشته متفاوت شده است به‌طوری که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند امور روزمره و گاه ضروری زندگی خود از جمله ازدواج و تجارت را از طریق اینترنت پیگیری کنند، دریغ از آن که دام‌های زیادی در اینترنت برسر راهشان تا رسیدن به هدف وجود دارد. سایت‌های همسریابی و محیط‌های گفت و‌گوی اینترنتی و شبکه‌‌های اجتماعی امروزه بستری برای این‌گونه فعالیت‌ها فراهم ساخته است. با این‌که هشدارهای متعددی نیز در این زمینه از طرف این پلیس داده شده است، اما متاسفانه هنوز کاربرانی هستند که به امید بازشدن بختشان و بدون آگاهی یا داشتن اطلاعات لازم، به عضویت این سایت‌ها درمی‌آیند و دچار آسیب می‌‌شوند. در رابطه با این‌که این سایت‌ها چقدر بتوانند در برقراری و توسعه روابط اجتماعی و یا حل مشکل ازدواج جوان‌ها موثر باشند طبیعتاً باید در این رابطه به‌وسیله پژوهشگران و متخصصان رشته‌‌های مرتبط مانند علوم اجتماعی و روان‌شناسان بحث و اظهارنظر شود. با این‌که اتکا به اینترنت و فضای مجازی ممکن است درنگاه اول راهی آسان برای همسریابی تلقی شود، ولی واقعیت آن است که فضای نامطمئن مجازی می‌‌تواند فرصتی را برای سوءاستفاده‌کنندگان نیز فراهم کند تا با دام‌افکنی اقدام به کلاهبرداری و فریب و آسیب به متقاضیان این خدمات نمایند.

والدین هوشیار باشند

لازم است که والدین ضمن همراهی با فرزندان خود در فضای مجازی آگاهی و دانش لازم را بویژه به جوانان و امید‌های آینده خود بدهند تا احتمال آسیب را در فضای خانواده و اطرافیان خود به حداقل برسانند.سایت‌های همسریابی که امروزه فعالیت می‌کنند اغلب بدون مجوز می‌باشند. این سایت‌ها نیز عمدتاً محیطی برای سوءاستفاده از افراد شده اند.

برای این‌که بتوانید از چت روم‌ها استفاده درست را برده و مضراتش گریبان‌گیر شما نشود توصیه‌هایی به شما می‌شود از جمله این‌که به کسی که نمی‌شناسید هرگز اطلاعات ندهید، براحتی فریب کلمات فریبنده را نخورید؛ چه بسا که دروغ باشند، از راه چت به قصد همسریابی نروید، هرگز در چت‌هایتان کلمات زشت و خلاف شرع ننویسید و رمز ایمیل، وبلاگ و یا سایت خود را به کسی چت نکنید.

غزاله مالکی / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها