با بهروز غریب‌پور، کارگردان «اپرای سعدی»

سراغ خیام می‌روم

بهروز غریب‌پور نام آشنایی است. او سال‌هاست در عرصه ساخت اپراهای عروسکی فعال بوده و آثار متعددی را در این عرصه روی صحنه برده است. اپراهای عاشورا، مولوی، حافظ، لیلی و مجنون، رستم و سهراب و رومئو و ژولیت از جمله آثار هنری این کارگردان تئاتر و گروه عروسکی آران است.
کد خبر: ۷۹۹۷۰۱
سراغ خیام می‌روم

غریب‌پور اکنون اپرای سعدی را با خوانندگی محمد معتمدی، خواننده نام‌آشنای موسیقی ایرانی در تالار فردوسی روی صحنه دارد. با او گفت‌وگویی کوتاه درباره اپرای سعدی و فعالیت‌های تازه‌اش انجام دادیم.

اپرای سعدی تا 8 خرداد روی صحنه است و تمام بلیت‌ها به فروش رسیده است. با توجه به این‌که بسیاری از مردم فرصت حضور در این اجرا را از دست داده‌اند، امکان تمدید آن وجود ندارد؟

اکنون این امکان وجود ندارد، چون طبق برنامه‌ریزی‌هایمان از 16 خرداد هم قرار است در تالار حافظ شهر شیراز اپرای سعدی را روی صحنه ببریم.

تا آخر سال هم این اپرا در تهران تمدید نخواهد شد؟

قطعا این اتفاق خواهد افتاد. رپرتوآر تازه ما از مهر ماه آغاز می‌شود و اپراهای هفتگانه ما یکی پس از دیگری روی صحنه می‌رود.

سعدی مرد سفرهای طولانی بوده و زندگی پر فراز و نشیبی هم داشته است. شما در اپرا به کدام بخش از زندگی سعدی می‌پردازید؟

روایت از یک خواب شروع می‌شود. سعدی در خواب وقایع مرتبط با به دار کشیدن منصور حلاج را می‌بیند و در ادامه به تشابه تفکرات حلاج و سعدی پرداخته می‌شود. حضور سعدی در دربارهایی که چاپلوسی در آن موج می‌زده و حاکمان ستمگری که جامعه را به ظلم خود گرفتار کرده بودند و برخورد سعدی با این وقایع و نگارش بوستان هم از جمله مواردی است که شاهد آن خواهیم بود. سفرهای سعدی هم از اتفاقات جالب زندگی این بزرگمرد است که به آن می‌پردازیم.

اپرای بعدی شما چه موضوعی خواهد داشت؟

به روایت زندگی خیام خواهیم پرداخت.

موضوع دشواری است. چون نام خیام همیشه با حواشی زیادی همراه بوده است.

با شما موافق هستم اما هرچه بیشتر مطالعه کردم، بیشتر به این نکته پی بردم که خیام یکی از مردان موحد جهان است. قصد دارم نشان دهم موحد بودن یک ریاضیدان، ستاره‌شناس و فیلسوف حکیم واقعا با وحدانیت یک انسان معمولی متفاوت است. نام خیام همیشه با اسطوره‌ها و حاشیه‌ها گره خورده است، فکر می‌کنم زمان آن رسیده که تلاش کنیم چهره واقعی این مرد بزرگ را به مردم نشان دهیم. امیدوارم در انجام این کار موفق باشم.

زینب مرتضایی‌فرد/ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها