روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی دلیل سقوط الرمادی را قول حیدرالعبادی به مقامات آمریکایی مبنی بر استفاده نکردن از شبه نظامیان شیعه در عملیات استان الانبار یاد کرد و نوشت: آخرین نیروهای امنیتی عراق روز یکشنبه از شهر رمادی مرکز استان انبار عقب نشینی کردند و این شهر بطور کامل تحت کنترل داعش قرار گرفت.
کد خبر: ۷۹۹۱۲۰
سقوط الرمادی و قولی که گران تمام شد

در آغاز تهاجم برای آزادسازی تکریت در استان صلاح الدین در ماه مارس، شبه نظامیان تحت حمایت ایران هدایت عملیات زمینی را بدست داشتند و جنگنده های آمریکایی وارد عمل نشدند.

در پی آن پیروزی، عبادی قول داد عملیات جدیدی در انبار آغاز شود که قرار بود تحت رهبری نیروهای امنیتی عراق و با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا صورت گیرد و ایران و داوطلبان شیعه در حاشیه باشند. یک مولفه اصلی آن راهبرد مسلح کردن قبایل سنی محلی برای جنگ بود اما آن طرح هرگز در سطح وسیع عملی نشد .

وخامت اوضاع انبار طی ماه گذشته ناکارآمدی ارتش عراق را که تحت آموزش مشاوران نظامی آمریکا است، برجسته ساخت و سوالاتی را درباره راهبرد آمریکا برای شکست داعش مطرح نمود. در ضمن اکنون که شبه نظامیان شیعه فراخوانده می شوند،‌ سقوط رمادی بار دیگر نفوذ ایران را برجسته می سازد حتی با اینکه بعید است مشاوران آن در عرصه جنگ در انبار مانند عملیات تکریت حضور داشته باشند.

چرا پوتین S300 به ایران می دهد

نشریه آمریکایی بیزنس ایسنایدر در گزارشی تحت عنوان «چرا روسیه از توافق هسته ای هراس دارد؟» نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بلافاصله پس از اعلام تفاهم لوزان اعلام کرد که ممنوعیت صادرات اس 300 به ایران لغو شده است.

به گزارش «انتخاب»، اقدام روسیه چنان به نظر می رسید که از این پس تهران و مسکو به بهترین دوستان جهان تبدیل شده اند که هر کاری که دوست داشته باشند را با یکدیگر انجام می دهند.

با این حال، روسیه بدین خاطر که نگران است جایگاه خود در صحنه ی جهانی پس از بهبود روابط تهران و واشنگتن تضعیف شود، سرعت عمل نشان داده است، نه به این خاطر که عاشق ایران است.

گئورگی میرسکی کارشناس روس مسائل خاورمیانه گفت: چندین سال پیش، یکی از دیپلمات های ما می گفت «برای ما یک ایران نزدیک به آمریکا خطرناک تر از یک ایران هسته ای است. اگر به این ماجرا به عنوان بازی با حاصل جمع صفر نگاه کنید، ایران نزدیک به غرب به معنای تضعیف جایگاه روسیه است.»

وی افزود: به همین منظور روسیه باید خود را پیش از اجرای توافق اماده کند و به ایران نشان دهد که قابل اعتمادترین شریکی از که تهران می تواند روی آن حساب کند.

بیزنس ایسنایدر در ادامه نوشت: روسیه ترجیح می دهد که ایران تحت تحریم باشد تا این کشور با امریکا رابطه اقتصادی برقرار کند.

از سوی دیگر، توافق با ایران به معنای کاهش قیمت نفت است که این نیز خبر ناگواری برای روس ها محسوب می شود.

وزیر پراید سوار

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مصرف دستگاه‌های دولتی از اجناس و کالاهای خارجی و ایرانی اظهار کرد: مصوبه دولت صریح است و ابلاغ شده است که همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای وابسته به دولت موظف هستند از کالاهای داخلی استفاده کنند و حتما باید رعایت کنند و درصورت عمل نکردن مرتکب عمل خلاف قانون شده اند.

به گزارش جهان نیوز وی ادامه داد: آقای وزیر صنعت هم به این موضوع حساسیت دارند و ماشین شخصی‌شان پراید است. ماشین اداری ایشان هم از نوع داخلی است.

مجتبی خسروتاج درباره پیشنهاد ارائه یارانه کالایی به جای یارانه نقدی بیان کرد: یکی از روش‌های رونق تولید این است که تقاضا را در بازار تحریک کنیم. البته دولت سیاست کنترل تورم را مثل سابق دارد و قصد دارد تورم را تک رقمی کنند. در بعضی از بخش‌هایی که اضافه تولید و یا ظرفیت خالی دارند این اضافه تولید را با تامین سبد کالایی پوشش دهند. این یک راهکار اقتصادی در شرایط رکود است هر چند ممکن است مردم با آن موافق نباشند.

بی ‌ثباتی منطقه با تقابل تهران - ریاض

با نزدیک شدن کشتی کمک رسان ایران به سواحل یمن، خطر تقابل آن با نیروهای ائتلاف نظامی سعودی افزایش یافته است؛ نیروهای ائتلاف نظامی عربستان تمامی بنادر یمن را محاصره و در حال درگیری با نیروهای حوثی در این کشور هستند.

به گزارش نامه نیوز به نقل از بلومبرگ، سفر کشتی کمک رسان ایران به سواحل یمن، تقابل مستقیم با ائتلاف نظامی عربستان است و در شرایطی صورت می گیرد که هر دو کشور برای سلطه در منطقه رقابت می کنند. تقابل احتمالی در نزدیکی کانال سوئز و مسیر کلیدی ترانزیت نفت منجر به بی ثباتی بیشتر منطقهِ بحران زده از عراق تا سوریه و لیبی خواهد شد.

عربستان سعودی ائتلاف سنی شامل 6 کشور عربی منطقه حاشیه خلیج فارس را برای بمباران مواضع حوثی های یمن تشکیل داد و از دو ماه گذشته تاکنون حملات گسترده ای را صورت داده است.

سازمان ملل کشته شدگان این حملات را بیش از یک هزار و 500 نفر تخمین زده است؛ این در حالی است که آتش بس انسانی پنج روزه در این کشور نیز روز یکشنبه به پایان رسید.

عربستان سعودی و ایران دو جناح مخالف یکدیگر در برخی از بحران های منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهند؛ در یمن، عربستان سعودی و متحدان حاشیه خلیج فارس حوثی ها را به دریافت حمایت از سوی ایران متهم می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها