«در خطر انقراض» لقبی است که حدود 13 سال است با نام یوزپلنگ آسیایی گره خورده، اما با گذشت این سال‌ها مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست نتوانسته‌اند سایه انقراض را از سر این حیوان دور کنند، زمانی که برای اولین‌بار شرایط بحرانی یوزپلنگ رسانه‌ای شد کارشناسان جمعیت این گونه را حدود 30 قلاده برآورد می‌کردند.
کد خبر: ۷۹۸۷۵۱
یوزپلنگ‌ها با خطر انقراض می‌دوند

این درحالی است که براساس اطلاعاتی که سال 92 منتشر شد جمعیت یوزپلنگ‌ها 50 قلاده برآورد می‌شود. اما با توجه به اهمیت این گونه مسئولان باید آمار به‌روز شده‌تری از شرایط آنها ارائه دهند.

به نظر می‌رسد آنچه سبب شده نتوان آمار مشخصی از یوزها ارائه کرد کمبود ابزارهایی مانند دوربین تله‌ای است.

حاشیه کویر مرکزی را باید زیستگاه اصلی یوزپلنگ‌ها دانست، پناهگاه حیات‌وحش میاندشت، پارک ملی توران، پارک ملی کویر و مناطقی مانند راورکرمان، سیاه‌کوه، کالمند، نایبندان و طبس نیز از زیستگاه‌های سریع‌ترین گونه جهان است.

تخریب زیستگاه را باید عامل اصلی وضع بحرانی یوزپلنگ‌ها دانست، زیرا مسئولان برای مدت‌ها توسعه را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده بودند توسعه‌هایی که بدون رعایت مسائل زیست‌محیطی اجرا می‌شد، این روند سبب شد جاده‌ها و معادن زیادی در زیستگاه‌های یوزپلنگ احداث شده و دسترسی مردم به مناطق حفاظت شده افزایش پیدا کند. هرچند دامداران ناآگاه و سگ‌های گله از دیگر عوامل مرگ یوزپلنگ‌ها در کشور به حساب می‌آید، اما تصادف‌های جاده‌ای نقش پررنگ‌تری در این میان دارد.

براساس اطلاعاتی که سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر کرده در فاصله سال‌های 86 تا 93 در کشور 527 مورد تلفات گوشتخواران به ثبت رسیده، نکته اینجاست که در این میان 390 مورد از مرگ و میرها به دلیل تصادفات جاده رقم خورده است‌، براین اساس باید تاکید کرد تصادفات جاده‌ای عامل مرگ حدود 70 درصد گوشتخواران کشور است. درباره یوزپلنگ‌ها نیز می‌توان گفت در دهه 80 تصادفات علت 40 درصد از مرگ و میرهای یوزپلنگ‌ها بود.

با توجه به انتشار خبرهایی که از تلفات یوزپلنگ‌ها در کشور منتشر شده می‌توان گفت در 13 سال گذشته به شکل میانگین هر سه سال دو قلاده یوزپلنگ را از دست داده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها