حریق بر دامان درختان بلوط دره‌ شاه قلندر

کوه سم‌خر همچنان می‌سوزد

داغی که قلب زاگرس را سوزاند

آتش در بلوطستان + عکس

فصل آتش سوزی بلوطستان های قلب زاگرس امسال زوتر آغاز شده تا در نخستین حادثه ۱۰ هکتار از جنگلها و مراتع منطقه مله کوه شهرستان رومشکان طعمه آتش شود.
کد خبر: ۷۹۸۳۱۰
آتش در بلوطستان + عکس

جنگل های بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزی های تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش زودتر از هر سال به سر وقت بلوط ها آمده است تا در حادثه ای که در اواخر هفته گذشته رخ داد بیش از ۱۰ هکتار از جنگل ها و مراتع منطقه مله کوه شهرستان رومشکان در آتش خاکستر شود.

محمد محمدی نژاد، فرماندار شهرستان رومشکان گفت: بر اثر آتش سوزی بیش از ۱۰ هکتار از جنگلهای منطقه مله کوه در شهرستان رومشکان از بین رفته است.

وی با بیان اینکه این آتش سوزی روز پنج شنبه هفته گذشته راس ساعت ۱۱ آغاز شد، افزود: با ورود نیروهای منابع طبیعی و همچنین گروه های مردم نهاد این آتش سوزی بعد از دو ساعت مهار شد.

فرماندار شهرستان رومشکان با اشاره به میزان خسارتهای وارد شده به این منطقه بر اثر آتش سوزی، افزود: در مجموع بیش از ۱۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این منطقه در آتش سوخته است.

محمدی نژاد با اشاره به دلیل وقوع این آتش سوزی در منطقه مله کوه رومشکان گفت: به احتمال زیاد این آتش سوزی از سوی گله داران مستقر در این منطقه بوده ولی با این وجود بررسی ها در این زمینه از سوی کارشناسان منابع طبیعی در حال انجام است.

بنا بر این گزارش، روند آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگل های لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

آتش سوزی ها در جنگل های بلوط قلب زاگرس در حالیست که اخیرا لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگل ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

استاندار لرستان در این رابطه پیش از این گفته بود که برگزاری این مانور اقدامی خوب برای پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت در این زمینه است که اردیبهشت ماه امسال در استان های لرستان، گلستان و فارس برگزار شد.

هوشنگ بازوند همچنین وجود ظرفیت هزار و ۱۰۰ نفری دهیاران استان را ظرفیت مناسبی برای مقابله با آتش سوزی در جنگل ها دانست و گفت: ضرورت دارد در سال ۹۴ برنامه مدونی برای مقابله با آتش سوزی در جنگل های استان تهیه شود و در صورت نیاز از طریق تنظیم قرارداد با دهیاران از این ظرفیت برای مقابله با آتش سوزی در جنگل ها استفاده کرد.

بنا بر این گزارش، وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی غیرکارشناسی و... هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگل های لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگل های لرستان نابود شود.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگل های لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگل های لرستان رخ می دهد.

بنا بر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگل ها و مراتع استان لرستان است.

استان لرستان در زمینه وسعت جنگل های بلوط بعد از استان فارس در رتبه دوم کشور قرار دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها