سرپرست هیئت روسیه در مذاکرات هسته‌ای:

به جز رفع تحریم در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به روند مذاکرات مستقیم هسته‌ای با دولت آمریکا که در دولت قبلی ایران آغاز شده و در دولت کنونی نیز شتاب بیشتری گرفت، گفت:‌ هنوز زود است که به نتیجه برسیم آیا این روند درست بوده یا نه، اما حتی اگر در انتها به این برسیم که نتیجه ندارد در دنیا اثبات شده که آمریکا‌یی‌ها مانع پیشرفت مذاکرات و تعاملات بوده‌اند.
کد خبر: ۷۹۷۸۶۴
آمریکا در مذاکرات هسته‌ای مانع ایجاد می‌کند

بهروز کمالوندی که در "نشست بررسی نقشه راه بیانیه لوزان" در دانشگاه علوم قضایی سخن می‌گفت، افزود: "در روند مذاکرات اصل ما این بوده که اعتمادی به طرف مقابل نداشته باشیم، بر خلاف آنچه که در فضای داخلی گفته می‌شود مذاکره کننده ما سر سوزنی به طرف مقابل ندارد."

وی در ادامه تأکید کرد که علی‌رغم شش قطعنامه‌ای که علیه غنی‌سازی در ایران تصویب شد، ایران توانست به یکی از اهداف خود در مذاکرات که حق غنی‌سازی در داخل کشور است دست یابد. "غنی‌سازی ما نه تنها متوقف نشد بلکه رشد آن نیز بیشتر شد."

کمالوندی با اشاره به اینکه علی‌رغم خواست غربی‌ها ما جزو ده کشوری شده‌ایم که غنی‌سازی انجام می‌دهد، گفت: "خیلی از کشورهای پیشرفته که با اینها ائتلاف دارند مانند کره جنوبی نمی‌توانند غنی‌سازی کنند. مواد غنی‌شده به این کشور منتقل گشته و تبدیل به سوخت می‌شود. در دوران پیش از انقلاب نیز که ایران متحد نزدیک آنها بود نهایت اجازه‌ای که به ایران دادند این بود که یورودیف مواد غنی‌شده را به ایران بدهد تا به سوخت تبدیل شود."

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: "ما در مذاکرات به هدف حفظ غنی‌سازی و تولید مواد دست یافتیم، حالا 5 هزار، 6 هزار یا 9 هزار سانتریفیوژ برای ما در فاصله 10 سال - 15 سال هیچ فرقی نمی‌کند." وی معتقد است با توجه به اینکه ماشین‌های کنونی تنها کسر پایینی از سوخت بوشهر را تولید می‌کنند، لذا کاهش تعداد 9 هزار سانتریفیوژ (بر اساس تفاهم لوزان) به 5 هزار یا 6 هزار طی 10 یا 15 سال، نباید عامل حمله به این تفاهم باشد.

کمالوندی با تأکید بر اینکه رآکتور اراک آب سنگین باقی خواهد ماند، افزود که طرف مقابل از موضع خود کاملا عقب نشسته و رآکتور اراک را به عنوان رأکتور آب سنگین پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه ایران اکنون از 100 تن آب سنگین برخوردار است، گفت: "کارخانه آب سنگین کاملا حفظ شد" و "مازاد [مصرف] را در بازار بین‌المللی [قرار شد] بفروشیم. ما وارد باشگاه صادرکنندگان آب سنگین هم شده‌ایم."(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها