مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی در باره کشتی ایرانی حامل کمک های انساندوستانه به مردم یمن گفت: باید به نیروهای ائتلاف اجازه دهند تا این کشتی را بازرسی کنند و در صورتی که کشتی حامل کمک های ایران به یمن دارای محموله های غیر قانونی نباشد، به آن اجازه عبور می دهیم.
کد خبر: ۷۹۷۷۳۵
عربستان: کشتی ایرانی را بازرسی می کنیم

احمد عسیری در گفتگو با الجزیره در پاسخ به این پرسش که منابع ایرانی از ارسال کشتی حامل کمک های بشردوستانه با نام کشتی نجات به یمن خبر داده اند، آیا اجازه می دهید این کشتی وارد آبهای یمن شود، گفت: قطعنامه 2216 شورای امنیت حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان حوثی و عبدالله صالح را ممنوع اعلام کرده است. دولت قانونی یمن نیز خواهان اعمال محدویت های دریایی بر بنادر و آب های منطقه ای این کشور شده است. این محدودیت های دریایی شامل بازدید از کشتی های خارجی است. در صورتی که یک کشتی حامل کمک های بشردوستانه باشد، باید بازرسی شود تا از بار این کشتی اطمینان حاصل شود و سپس اجازه داده می شود تا در بنادر یمن پهلو بگیرد. بنابراین در صورتی که مسئولان این کشتی حسن نیت داشته باشند باید با نیروهای ائتلاف شفاف همکاری کنند و سپس تسهیلات لازم در اختیار این کشتی قرار خواهد گرفت.

پاسخ نه کویت و قطر به درخواست سلمان

سلمان شاه سعودی تلاش کرد تا سران کشورهای حوزه خلیج فارس را که پنجم ماه مه ۲۰۱۵ میلادی در اجلاس مشورتی ریاض شرکت کردند، قانع کند تا سطح نمایندگی و حضور خود در نشست کمپ دیوید را پایین آورده و حضور در این نشست را به سطح ولیعهدهای خود کاهش دهند.

به گزارش جهان به نقل از سایت مراه البحرین، فواد ابراهیم نویسنده و تحلیلگر سیاسی عربستانی گفت: کویت از پذیرش این درخواست عذر خواست و شیخ صباح با استناد به این اصل که مرحله آتی مستلزم ایفای نقش فعالی برای مبارزه با تروریسم و برخورد با مسائل پس از مرحله توافق هسته ای است، تصمیم گرفت تا شخصا در نشست کمپ دیوید شرکت کند.

ابراهیم گفت: شیخ تمیم امیر قطر نیز ضمن مخالفت با پیشنهاد عربستان و اشاره به تعهدات سنگین کشورش به آمریکا تصمیم گرفت تا شخصا در نشست کمپ دیوید شرکت کند زیرا ولیعهد قطر را در سطحی نمی دید که به نمایندگی از این کشور در نشست حضور یابد.

اظهارات منتجب‌نیا در باره صلاحیت فتنه گران

قائم مقام حزب اعتماد ملی معتقد است در باره بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات مجلس، اظهار داشت: قطعا مقصود شورای نگهبان این نیست که کلا کسی اسم اصلاح‌طلبان را نیاورد، بلکه مقصود این است که طبق قانون اگر شخصی محکومیت موثر کیفری داشته باشد، باید مطابق قانون با او برخورد شود. اساسا مسئولیت شورای نگهبان این است که طبق قانون عمل کند و از حریم قانون اساسی کشور دفاع کند.

حجت الاسلام رسول منتجب نیا عضو ارشد حزب اعتماد ملی در گفتگو با نامه نیوز، ادامه داد: در قانون افرادی هستند که در دادگاه‌های صالحه محکوم شدند و محکومیت کیفری موثر دارند، این افراد نمی‌توانند کاندیدا شوند و صلاحیتشان تایید نمی‌شود؛ اما کسانی که محکومیتی ندارند یا محکومیتشان موثر کیفری نبوده قانونا نباید درباه صلاحیتشان تردیدی حاصل شود.

این چهره سیاسی اصلاح طلب درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر عبور حزب اعتماد ملی از دولت روحانی، گفت: حزب اعتماد ملی همیشه بر حمایت از دولت پافشاری داشته است و همه در تلاش هستیم تا دولت روحانی خدای نکرده مورد حمله و هجمه قرار نگیرند.

واکنش ظریف به اظهارات اوباما

وزیر امور خارجه گفت: صحبت های رئیس جمهوری امریکا صرفا تکرار اتهامات بی اساس قبلی و برای آرام کردن متحدانشان صورت می گیرد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در خصوص اظهارات رئیس جمهوری امریکا در مصاحبه با شرق الاوسط گفت: صحبت های رئیس جمهوری امریکا صرفا تکرار اتهامات بی اساس قبلی و برای آرام کردن متحدانشان صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بی اعتباری این ادعاها بارها ثابت شده گفت: سیاست های ما در منطقه مبتنی بر تقویت دوستی و همکاری و اقدام مسئولانه برای تقویت ثبات و تضمین امنیت در منطقه است.

وزیر امور خارجه با مردود دانستن این ادعاها اضافه کرد: امریکا برای راضی کردن متحدان منطقه ای اش به فرافکنی رو آورده است.

اوباما در گفت و گو با الشرق الاوسط گفته بود: ایران در کارهای خطرناکی دست دارد و ثبات کشورهای منطقه را بر هم می زند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
۰
۰
سلام این اصلاح طلبها چه به روزشان آمده وسط پیامهای جنگی یمن مطلب درج میكنند !!! شاید از این اوضاع آب گل آلود منطقه میخوان ماهی بگیرند.!!! ...

نیازمندی ها