مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران باید دسترسی این نهاد هسته‌ای به تأسیسات نظامی را نیز بپذیرد.
کد خبر: ۷۹۷۵۷۱
آمانو: ایران باید بازرسی های سرزده را بپذیرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای بی سی نیوز، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتدپرس حق بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات نظامی ایران را جزئی از توافق جامع هسته ای با ایران عنوان کرد.

وی با اشاره به پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران مدعی شد: بر اساس پروتکل الحاقی ایران باید هرگونه بازرسی سرزده از تمامی تأسیسات حساس خود اعم از هسته ای و غیر هسته ای را بپذیرد.

ای بی سی نیوز در ادامه با اشاره به ۱۴۷ کشوری که تا کنون پروتکل الحاقی را امضاء کرده اند افزود: آمریکا و روسیه از امضا کنندگان پروتکل الحاقی هستند؛ اگرچه آمریکا بازرسی های سرزده آژانس را تنها درصورتی می پذیرد که تهدیدی برای امنیت ملی اش به حساب نیاید. آمانو همین قاعده را برای سایر کشورهای امضاء کننده پروتکل الحاقی از جمله ایران قابل اجرا می داند.

وی در ادامه درخصوص بازرسی های آژانس گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرزمان که با مسائل غیرمعمولی مواجه شود باید بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن به بازرسی خود با هدف شفاف سازی و راستی آزمایی بپردازد؛ چیزی که ایران نیز آنرا درباره فعالیت های هسته ای اش اعلام کرده است.

در ادامه این گزارش به بحث های ایران با ۱+۵ در طول مذاکرات هسته ای اشاره شده آمده است: طرف های مذاکره با ایران به ویژه آمریکا بارها درخواست خود برای بازرسی از مراکز نظامی این کشور را مطرح کره و ادعای ساخت قطعات مورد نیاز فعالیت های هسته ای در این مراکز را مطرح نموده اند، اما ایران همواره با رد این درخواست آنان؛ این کار را موجب جاسوسی از توانمندی های نظامی خود اعلام کرده و آن را رد کرده است.

بر این اساس تهران همواره اعلام کرده است که هیچ تمایلی برای دستیابی به تسلیحات اتمی نداشته و نخواهد داشت. این درحالی است که مقام معظم رهبری صراحتا هرگونه بازرسی از مراکز نظامی ایران به بهانه بازرسی های هسته ای و حصول اطمینان از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران را خط قرمز مذاکرات اعلام نموده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
م.م
Spain
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
۰
۰
امانو اشتباه فرمودند

نیازمندی ها