سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با شرکت بیش از 120 حافظ و قاری از 75 کشور جهان در آستانه مبعث رسول گرامی اسلام (ص) از روز جمعه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۷۹۷۴۴۹
سفیران قرآنی 75 کشور جهان در ایران

این مسابقات که از آن به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای قرآنی جهان اسلام یاد می‌شود امسال برنامه‌های جنبی بسیاری داردکه شاید مهم‌ترین آن همچون سال‌های گذشته حضور سران 3 قوه، تجلیل از بانوان فعال قرآنی، نمایشگاه‌های مرتبط و سرانجام دیدار شرکت‌کنندگان با رهبر معظم انقلاب و برپایی محفل انس با قرآن و قرائت قاریان برتر جهان در محضر ایشان باشد.

به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه روز گذشته در آستانه آغاز مسابقات به جمع خبرنگاران آمد و در آغاز مراسم از اعلام آمادگی 86 کشور جهان برای شرکت در این دوره مسابقات سخن گفت، کشورهایی که هیات کارشناسی و انتخاب به لحاظ فنی و تخصصی آنها را تائید کرده‌اند، اما محمدی با ابراز امیدواری از این که هیچ مانع و مشکلی برای حضور تمامی شرکت‌کنندگان به وجود نیاید پیش‌بینی کرد نمایندگان 75 کشور یعنی 120 حافظ و قاری در این دوره به رقابت با یکدیگر بپردازند.

اما نمایندگان ایران در این دوره از مسابقات مهم چه کسانی هستند، یک یزدی و یک مشهدی قرار است با برترین قاریان جهان اسلام رقابتی سخت و 5 روزه را پشت‌سر بگذارند، حجت‌الاسلام محمدی در این رابطه توضیح داد: در رشته قرائت آقای حسن دانش از استان یزد و در رشته حفظ،‌ حجت‌الاسلام رجبی از استان خراسان رضوی به عنوان نمایندگان ایران حاضر خواهند شد.

نکته دیگری که معمولا در چنین مسابقات مهمی همواره چالش‌برانگیز می‌شود، بحث قضاوت و داوری است، رئیس ستاد عالی سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به این‌که مدیریت و نظارت فنی این دوره از مسابقات توسط 22 داور شامل 12 داور ایرانی و 10 داور خارجی انجام خواهد شد، افزود: 3 نفر نیز به عنوان هیات‌رئیسه شامل راهنما، هادی حفاظ و ناظر مسابقات حضور خواهند داشت. بر همین اساس غلامرضا شاه‌میوه‌اصفهانی به عنوان داور بخش لحن، احمد ابوالقاسمی داور صوت، سیدجواد سادات‌فاطمی داور وقف و ابتدا، عباس امام‌جمعه داور تجوید، رضا دیانت و امیر آقایی داور حسن حفظ قضاوت می‌کنند. همچنین محمد حاج‌ابوالقاسم به‌عنوان هادی حفاظ و مهدی دغاغله و معتز آقایی به عنوان استاد راهنما در این دوره حضور دارند.

سمیح احمد خالد العثامنه از کشور اردن داور بخش تجوید، سیدعقیل حسین المنور از اندونزی داور بخش تجوید، نورالدین محمدی از الجزایر داور بخش حسن حفظ، احمد میان طاهانوی از پاکستان داور بخش وقف و ابتدا، سلمان علی فلیح از عراق داور بخش صوت، خالد برکات از لبنان داور بخش وقف و ابتدا، حمید مراد محمد اشکنانی از کویت داور بخش صوت، خلیل النور بن محمد از مالزی داور بخش لحن، طه محمد عبدالوهاب خبیز از مصر داور بخش لحن و عادل خلیل از لبنان داوران خارجی مسابقات امسال هستند.

مسابقات امسال تنها به رقابت شرکت‌کنندگان محدود نمی‌شود و برنامه‌های جنبی زیادی دارد. یکی از برنامه‌های جنبی این دوره از مسابقات برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دستگاه‌های علمی و فرهنگی در روز سی و یکم اردیبهشت است که 700 اثر خارجی و داخلی شامل کتاب، مقاله، پایان‌نامه و طرح پژوهشی به این دوره از همایش رسیده است. از این میان 40 اثر از کشورهای مختلف خارجی به همایش ارسال شده است که با نظر هیات داوران تقدیر خواهند شد.

همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی که همه ساله با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد هم روز سی‌ام اردیبهشت برگزار می‌شود. در این همایش از پژوهشگران، داوران، اساتید و مربیان قرآنی تجلیل خواهد شد که در مجموع 19 نفر شامل 7 بانوی قرآنی خارجی و 12 بانوی قرآنی از ایران تقدیر خواهند شد.همچنین کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته برای عموم مردم در نظر گرفته شده که در مجموع 50 کارگاه آموزشی با هدف شناسایی افراد مستعد در رشته‌های حفظ و قرائت و ارائه مشاوره برگزار می‌شود.همچنین به منظور سراسری کردن این دوره از مسابقات در سطح کشور، 60 محفل انس با قرآن با حضور قاریان بین‌المللی داخلی و خارجی در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود.

اجرای برنامه‌های ابتهال و مدیحه سرایی و همچنین اجرای 40 تلاوت فاخر توسط قاریان بین‌المللی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای مهمانان در سالن مسابقات است.

برپایی نمایشگاه بزرگ قرآنی و همچنین برپایی خیمه‌های معرفت باموضوعات سبک زندگی اسلامی، مشاوره خانواده و پاسخ به پرسش‌های شرعی باحضور کارشناسان از دیگر برنامه‌های جنبی است. قرار است شرکت‌کنندگان از مرقد امام راحل، باغ موزه دفاع مقدس و حسینیه جماران نیز بازدید کنند.

حسینی، دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم هم با ارائه گزارشی از فعالیت‌های کمیته‌های این دوره از مسابقات گفت: در کمیته فنی که دارای کارگروه‌های دعوت و داوری است، جلسات متعددی برگزار شد و با بازنگری و بازبینی اقدامات و برنامه‌های دوره‌های گذشته برای برگزاری هرچه بهتر این دوره مسابقات تلاش و برنامه‌ریزی شده است. امسال با تلاش این کمیته، مترجمانی از کشورمان و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه به کار گرفته شده‌اند و بناست در طول برگزاری مسابقات اقدامات و دستاوردهای فرهنگی کشور در عرصه‌های مختلف را به شرکت‌کنندگان اطلاع‌رسانی‌کنند.

به گفته او، کمیته بانوان امسال در بخش بین‌الملل فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است و رزومه‌هایی از 45کشور جهان به دبیرخانه همایش ارسال شده که مقرر است 7 برگزیده در بخش بین‌الملل و 12 برگزیده داخلی در همایش بانوان تجلیل شوند.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات در روز جمعه بیست‌و پنجم اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود و این مسابقات تا روز سی و یکم اردیبهشت ادامه خواهد یافت. مراسم اختتامیه نیز روز جمعه اول خرداد برگزار خواهد شد و در آخرین برنامه از این مسابقات نیز روز شنبه دوم خرداد شرکت‌کنندگان، مهمانان و جامعه قرآنی کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب خواهند رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها