مروری بر محافل رسانه‌ای غربی در روزهای اخیر بیانگر یک نقطه مشترک است و آن تلاش برای معرفی ایران به عنوان تهدید منطقه است. رسانه‌های غربی با جملاتی همچون برگزاری نشست کمپ دیوید برای ضمانت آمریکا به کشورهای عربی در قبال توافق هسته‌ای و مهار ایران و یا این جمله که کشورهای عربی از آمریکا در قبال تأمین امنیتشان در قبال ایران پس از توافق هسته‌ای ضمانت می‌خواهند و یا این واژه که قدرت منطقه‌ای ایران قابل مهار نیست و ... تلاش کرده‌اند تا ایران را تهدیدی بزرگ برای منطقه معرفی کنند که هراس کشورهای عربی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۷۹۷۲۶۴
ایران هراسی برای نجات آل سعود

حال این سئوال مطرح است که چرا رسانه‌های غربی این رویه را در پیش گرفته‌اند و چه اهدافی را در ورای آن دنبال می‌کنند؟

هر چند که مسائلی همچون توجیه فروش تسلیحات غربی به کشورهای عربی ناقض حقوق بشر و قاتلان مردم یمن، توجیه حضور بیشتر نظامی آمریکا در منطقه، ترویج ایران‌هراسی برای فشار بر ایران در روند مذاکرات هسته‌ای، بازگشایی پرونده‌های مختلف در برابر ایران برای دور ساختن آن از مسائل مهم منطقه‌ای و توجیه رویکرد کشورهای عربی به سازش با صهیونیستها به بهانه مقابله با ایران از اهداف این فضاسازی‌ها است، اما در ورای آن یک اصل مهم مشاهده می‌شود که بر این امور اولویت دارد. واژه‌ای که رسانه‌های غربی بر آن تاکید می‌کنند درخواست کشورهای عربی از آمریکا برای ضمانت امنیتی است.

بررسی روند تحولات منطقه نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته هیچ تهدیدی علیه کشورهای منطقه نبوده بلکه از پیشگامان مبارزه با تروریسم و رژیم صهیونیستی به عنوان عاملان اصلی بحران در منطقه و پیاده‌ نظام غرب علیه یکپارچگی و امنیت غرب آسیا است.

آنچه در تحولات منطقه مشاهده می‌شود از یک سو قیام ملتها از جمله مردم بحرین، اردن، عربستان برای احقاق حقوق از دست رفته خود است به گونه‌ای که حتی رسانه‌های غربی اذعان کرده‌اند که تهدید برای کشورهای عربی نه ایران بلکه شرایط داخلی و اجتماعی کشورهای عربی است.

از سوی دیگر ائتلاف عربی با محوریت عربستان برای قدرت‌نمایی در منطقه، کشتاری گسترده را در یمن به راه انداخت در حالی که نتیجه این جنگ پس از 50 روز نه تنها تحقق‌بخش اهداف آنان نبوده بلکه به رسوایی شکست برای عربستان و متحدانش مبدل شده در حالی که جهانیان خواستار محاکمه آنان به عنوان قاتلان بشریت هستند .سازمان ملل رسماً عربستان را برابر با رژیم صهیونیستی در قتل‌عام بشریت دانسته است.

با توجه به این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که ایران هراسی ایجاد شده از سوی محافل رسانه‌ای غربی، طرحی برای نجات کشورهای عربی از بحران‌های مذکور است. آنها برآنند تا افکار عمومی را از طغیان ملتهای عربی علیه حاکمان دست نشانده غرب و نیز جنایات و شکست عربستان در یمن به حاشیه‌ها منحرف سازند.

آمریکا با این اقدام سعی در جلب رضایت کشورهای عربی و نمایش قدرت خود در اجرای تعهداتش به این کشورها دارد تا شاید بتواند سلطه خود بر آنان را حفظ کند هر چند که خودداری سران 6 عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از حضور در نشست کمپ دیوید نشان می‌دهد که آمریکا حتی در میان متحدانش نیز آن جایگاه گذشته را ندارد و هژمونی آن در سراشیبی زوال به سرعت در حرکت است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها