علی لاریجانی با اشاره به جنایات آل سعود در یمن:

صد رحمت به جاهلیت !

همزمان با ارائه طرح های فوریتی هسته‌ای

مجلس قبل از سنا وارد عمل شده بود

نبود‌اعتماد نسبت به آمریکایی‌ها در طول مذاکرات و عهدشکنی‌های متعدد این کشوردر قبل و بعد از توافق ژنو، تلاش ها برای قانونمندتر کردن روند مذاکرات را در مقابل تهدیداتی که نامش دیگر مذاکره نیست افزون کرده است.
کد خبر: ۷۹۶۸۸۶
مجلس قبل از سنا وارد عمل شده بود

هرچند اخیرا مجلس شورای اسلامی برای مقابله با نظرات و تصمیمات متخاصمانه سنا و کنگره آمریکا تلاش دارد با طرح های فوریتی از ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای اعمال نظارت بر مذاکرات استفاده کند،سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که نمایندگان قبل از موضع گیری‌های اخیر آمریکایی ها ،در بهمن ماه سال گذشته طرح فوریتی الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای را که هم اکنون در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دست بررسی است ارائه کرده و دیگر نیازی به فوریت های نیست.

بر اساس تصمیم مجلس در صورت تصویب نهایی این طرح ، دولت موظف می‌شود اگر کنگره آمریکا اقدام به افزایش تحریم‌های ایران نماید، توافق‌نامه ژنو لغو و اقدامات ایران در راستای فناوری هسته‌ای به نقطه قبل از این توافقنامه باز گردد.

بهروز نعمتی نماینده اسد آباد در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به جلسه هیأت رئیسه درباره طرح‌های فوریتی هسته‌ای برخی نمایندگان گفت: بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته فعلاً نیازی به طرح‌های جدید نیست و طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای که پیش از این، فوریت آن در مجلس به تصویب رسیده می‌تواند پاسخی به آمریکایی‌ها باشد.

سخنگو هیأت رئیسه ابعاد پرونده هسته‌ای را فارغ از منافع سیاسی و در راستای منافع ملی عنوان کرد و یاد آورشد که موضوع پرونده هسته‌ای کشور را نمی توان سرسری گرفت لذا طرح ها باید با آرامش و کار کارشناسی چکش کاری شود و بعد تصمیمات کلان اتخاذ شود.

نماینده مجلس یاد آور شد که بر اساس نظر هیأت رئیسه واکنش مجلس شورای اسلامی به مصوبه سنا باید با تعامل بین همه جریانات سیاسی مجلس، فراکسیون‌ها و در چارچوب سیاست‌های مدنظر مقام معظم رهبری و با در نظر گرفتن مصالح ملی ساماندهی شود و قدم اول در این زمینه انتشار بیانیه با امضا بیش از 200 نماینده بود که روز گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد.

سخنگو هیأت رئیسه گفت که هیأت رئیسه مجلس معتقد است که باید همگن، متوازن و بصورت ملی حرکت کرد و تکرار طرح ها در قالب طرح‌های دیگر الزامی ندارد.

این اظهارات سخنگوی هیأت رئیسه در شرایطی بیان می‌شود که پیش از این مخالفت رئیس‌ مجلس با طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مطرح و حمایت جدی از تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای و پرهیز از واکنش‌های سریع و بدون فکر در این زمینه تأکید شده بود.

ظاهراً علی لاریجانی در جلسه اصولگرایان رهروان ولایت با واکنش های تند از جمله ارائه طرح های غیرکارشناسی 3 فوریتی که هم اکنون به امضای چند نماینده رسیده مخالفت کرده وگفته «ما با تیم مذاکره کننده هسته ای هیچ زاویه ای نداریم بنابراین باید به دور از واکنش های عجولانه اجازه دهیم تیم مذاکره کننده پای میز مذاکرات اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به کرسی بنشاند؛ چرا که مقام معظم رهبری حمایت خود را از تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام داشته ، بنابراین ما نیز در مجلس باید تابع معظم له باشیم».

البته مهرداد بذرپاش نماینده تهران و دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در گفتگو با جام جم تاکید کرد که قرار است همه طرح ها در کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی جمع بندی شده و در زمان مناسب وپس از کار کارشناسی به صحن علنی مجلس ارائه شود.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها