به طور کلی وظیفه اصلی تمام بنگاه‌های خبررسانی این بوده که خبر را به طور دقیق و شفاف برای مخاطب اطلاع‌رسانی کنند و برای مخاطب نسبت به پذیرش خبر مربوط نوعی اعتماد به وجود آورند.
کد خبر: ۷۹۶۰۲۴
موج‌ سواری روی خط شایعه

بنابراین با این روش به هدایت افکار عمومی می‌پردازند. متاسفانه در چند سال اخیر شاهد این هستیم زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد مسئولان امر از اطلاع‌رسانی درست، دقیق و شفاف از طریق رسانه اعم از مکتوب و ... بنابر مصلحت‌های خاص خودداری می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود پس ازوقوع یک رخداد ماجرای آن به طور شبهه‌برانگیز یا حالت شایعه از طریق فضای مجازی یا رسانه‌های خارجی و معاند انعکاس نامناسبی داشته باشد.

زمانی که مخاطب، اطلاعات را از این گونه رسانه دریافت می‌کند و با توجه به این که اطلاعات را به طور درستی از رسانه‌های داخلی نمی‌یابد، گفته‌های رسانه‌های خارجی را می‌پذیرد و گمان می‌برد گفته‌های آنها در مورد موضوع خاص صحت دارد.

اگر مسئولان زمانی که حادثه‌ای مثلا مربوط به پرونده مرگ دختر جوان مهابادی رخ می‌دهد از طریق رسانه‌های داخلی به موقع اطلاع‌رسانی می‌کردند و واقعیت را به طور کامل و شفاف اطلاع‌رسانی می‌کردند اکنون شاهد آن نبودیم که رسانه‌های خارجی و معاند به طور گسترده در این زمینه اطلاع‌رسانی یکسویه به نفع خود داشته باشند.

مسئولان به محض وقوع این حادثه باید اطلاع‌رسانی درستی نسبت به این حادثه تلخ از طریق رسانه‌های داخلی انجام می‌دادند که مردم در جریان کامل ماجرا و پیگیری آن قرار گیرند، زیرا اگر واقعیت‌ها اطلاع‌رسانی نشود و خبرها به طور شایعه‌وار دراختیار مخاطب قرار بگیرد منجر به آن می‌شود که امنیت عمومی جامعه دچار بحران شود و مردم دیگر اعتمادی به سازمان‌های مربوط نداشته باشند.

باید نسبت به هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد دید سیاسی نداشته باشیم و به طور واضح اطلاع‌رسانی کنیم تا از ضربه‌های احتمالی که ممکن است از طریق اطلاع‌رسانی خبرگزاری‌های خارجی و معاند، امنیت عمومی و ملی ما را به خطر بیندازد، جلوگیری کنیم بنابراین بهتر است زمانی که رخدادی از طریق رسانه انعکاس داده می‌شود در رابطه با علت‌های وقوع آن نظر کارشناسان حوزه‌های ارتباطات، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، آسیب‌شناس‌های اجتماعی و حقوقدان‌ها نیز آورده شود که خبر به‌درستی انعکاس یابد. همچنین با وقوع رخدادی در هرحوزه حتما فردی به عنوان سخنگو در آن حوزه اطلاع‌رسانی دقیقی را انجام دهد که باعث شود مخاطبین و مردم اطلاعات را از طریق کانالی موثق دریافت کنند.

دکتر سید مجید حسینی‌زاد - ‌استاد دانشگاه و کارشناس رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها