گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

جان کری دست به دامن ظریف شد

رفت و آمدهای دیپلماتیک با محوریت آتش بس در یمن سرعت گرفته و در حالی که برخی مقامات اروپایی می‌گویند ترس از قدرت گیری القاعده با ادامه جنگ علیه مردم یمن تشدید شده است، مطالبه راه حل سیاسی بحران یمن نیز قدرت گرفته، هر چندطرح موضوع آتش بس از سوی آمریکایی ها بر محملی از تناقض های رفتاری نشسته است که باور وجود اراده سیاسی واشنگتن برای حل بحران یمن را دشوار می‌کند.
کد خبر: ۷۹۵۶۲۵
جان کری دست به دامن ظریف شد

به گزارش جام جم انلاین چند روزی است که تلاش های دیپلماتیک برای برقراری آتش بس در یمن شدت گرفته است. اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده جدید سازمان ملل متحد برای حل و فصل بحران یمن در اولین سفر خود از زمان انتصاب به این سمت روز چهارشنبه به پاریس و امروز به ریاض سفر کرد. همچنین قرار است لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه با وزرای خارجه شورای همکاری های خلیج فارس نشست ویژه بحران یمن داشته باشند.

دیروز هم شورای همکاری های خلیج فارس نشستی را در ریاض برگزار کرد وفرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه مهمان افتخاری این نشست بود.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با تاکید بر ضرورت رسیدن به راه حل سیاسی در یمن درباره خطر افزایش نفوذ القاعده در این کشور با باز شدن درهای جنگ هشدار داد.

موگرینی که در چین سخن می گفت با هشدار درباره وخیم تر شدن اوضاع امنیتی یمن در اثر ادامه جنگ گفت که بیم گشوده شدن درها به روی القاعده می رود.

همزمان، آمریکایی ها نیز راغب تر از همیشه از برقراری آتش بس و ضرورت اتخاذ رویکردی دیپلماتیک به مساله یمن سخن می گویند.

جان کری: به ظریف گفتم حوثی ها را متقاعد کند

رسانه‌ها گزارش می دهند که وزیر امور خارجه آمریکا درحالی راهی ریاض شد که توقف حملات به یمن محور رایزنی‌هایش عنوان شده است.

تلویزیون المیادین از عربستان گزارش داد که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه درحالی راهی ریاض شد که توقف حملات به یمن محور رایزنی‌ها کری با مقامات سعودی عنوان شده است.

این درحالی است که رسانه های سعودی مدعی شدند محور رایزنی‌های کری امنیت منطقه‌ای بوده و اشاره‌ای به طرح کری برای توقف حملات نداشته‌اند.پیش از این سخنگوی دبیر کل سازمان ملل خبر داد که احتمال دارد، مذاکرات میان طرف‌های یمنی در ژنو به زودی برگزار شود.

در همین حال، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود وعده داد که دولت واشنگتن برای کمک به یمنی‌ها آمادگی دارد.

کری نوشت: آمریکا 68 میلیون دلار برای کمک‌های بشردوستانه به یمنی‌های جنگ زده در نظر گرفته است.

موضوع هزینه زا شدن بحران یمن برای آمریکا و عربستان سعودی در راس ائتلاف حمله به کشور یمن را حتی خود جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز نتوانست پنهان کند و روز گذشته در جیبوتی گفت: به زودی عازم ریاض خواهم شد. اوضاع هر روز که می گذرد بدتر می شود و ما از این بابت نگرانیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: این هفته با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران صحبت کردم تا مبارزان حوثی را متقاعد به آتش بس کند.

این اظهارات جان کری نشان می دهد که عربستان سعودی در حال فرورفتن در باتلاق خودخواسته تجاوز به یمن است و اساساً این عربستان و آمریکا هستند که نیاز به برقراری آتش بس دارند.

عملیات نجات عربستان سعودی از باتلاق یمن

صرفنظر از اینکه طرح مسائل بشردوستانه از سوی آمریکا صرفا بهانه ای برای ورود به طرح نجات عربستان سعودی از مخمصه یمن است و به تاکید بسیاری از ناظران سیاسی در واقع رژیم سعودی بیش از جنگ زده های یمن نیاز به امداد و نجات دارد، اما این رویکرد دیپلماتیک و تاکید بر راهکار سیاسی از سوی برخی کشورها مانند آمریکا اتخاذ می شود که از تجاوز عربستان سعودی به یمن رسما حمایت کرد و با کمک های اطلاعاتی و تسلیحاتی خود یکی از اضلاع بحران یمن به شمار می‌آید.

در این مساله تردیدی نیست که عربستان سعودی با حمایت آمریکا حملات خود به یمن را آغاز کرد اما نتوانست به اهداف تعریفی خود در این عملیات یعنی بازگرداندن منصور هادی عبد ربه رییس جمهور مستعفی و فراری یمن به قدرت و همچنین ممانعت از پیشروی های کمیته های مردمی یمن تحت فرمان انصارالله دست یابد.

منصور هادی همچنان در ریاض پناهنده است و انصارالله توانسته است جبهه داخلی را علیه متجاوز خارجی (عربستان سعودی) یکپارچه تر کند.

قرار بود حملات عربستان سعودی انصارالله را وادار به عقب نشینی و بر زمین گذاشتن سلاح کند اما این هدف نیز محقق نشد و اساس حملات عربستان عقیم ماند.

نگرانی عربستان از احتمال تغییر فاز نبرد

حملات چند روز گذشته انصارالله به برخی پایگاه های عربستان و تحمیل تلفاتی بر ارتش سعودی نیز حاکی از آن است که «استراتژی صبر»ی که مردم یمن بنا به ملاحظاتی در پیش گرفته اند نیز می‌تواند جای خود را به راهبردی هجومی تر بدهد و مختصات میدانی نبرد را به سود انصارالله تغییر دهد. بنابراین ظاهرا عربستان سعودی و حامیان آن در محاسبات خود به این نتیجه رسیده اند که ادامه این روند حتی در صورتی که انصارالله همچنان استراتژی صبر را در پیش بگیرد و به فکر تغییر فاز تقابل نظامی نیفتد نیز به صلاح نیست و هر روز که به این منوال بگذرد می تواند هزینه های حیثیتی آل سعود و تازه به قدرت رسیدگان دستگاه پادشاهی را بیشتر کند.

از این منظر، تراکم تلاش های دیپلماتیک برای نجات آل سعود از مخمصه یمن امری معقول به نظر می‌رسد هر چند در نگاه اول، رفتارهای حامیان سعودی در برافروختن جنگ و سپس تلاش برای خاموش کردن آتش آن متناقض به نظر برسد و هنوز این سوال به قوت خود باقی باشد که چگونه آمریکا از یک سو به عربستان سعودی بمب های نامتعارف خوشه ای می دهد و در اظهاری مضحک از زبان سخنگوی کاخ سفید گفته می شود که «عربستان قول داده از این بمب ها استفاده نابجا نکند!» اما از سوی دیگر تقلای شدیدی را برای چیدن میز مصالحه در یمن به خرج می دهد؟

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها