مصیب نعیمی در گفت‌وگو با جام‌جم:

ائتلاف به حیات داعش کمک کرد

بدرستی جنگ ویرانگر و بیرحمانه علیه یمن را می‌توان جنایت قرن و نقطه تاریکی در ساختار ظالمانه نظام سلطه تعبیر کرد، زیرا یک رژیم وراثتی غیردموکراتیک بدون هیچ توجیه قانونی و شرعی، زشت‌ترین جنایت را علیه یک ملت مرتکب شده و با روشی غیرانسانی نسل‌کشی قرون وسطایی را تکرار می‌کند.
کد خبر: ۷۹۵۵۷۲
فروپاشی معادلات نظام سلطه در یمن

جمهوری یمن در سرزمینی به وسعت 550 هزار کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر 25 ملیون نفر، عضو ثابت سازمان ملل بوده و در تمامی مجامع بین‌المللی به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شده است که در ساختار داخلی خود مانند همه کشورها حق تصمیم‌گیری دارد.

مردم این کشور به‌رغم امکانات محدود و توطئه‌های خارجی در طول تاریخ هرگز از حیطه سرزمینی خود پا فراتر نگذاشته و در هیچ برهه‌ای به خاک دیگران تجاوز نکرده‌اند.

نیروهای متجاوز به سرکردگی عربستان و حمایت آمریکا جنگی نابرابر علیه مردم این کشور آغاز کرده و با مدرن‌ترین سلاح‌ها، زنان و کودکان را در خانه‌هایشان آماج بمب‌های ویرانگر قرار داده و زیرساخت‌های این کشور را نابود می‌کنند.

دردناک‌تر از این فاجعه، رویکرد محافل بین‌المللی بویژه مدعیان حقوق بشر است که با پشتیبانی و مشارکت در این جنایت، ماهیت ضدانسانی خود را آشکار کردند.

قتل‌عام بیش از 2000 غیرنظامی طی 35 روز بمباران مستمر و پیاپی که نیمی از آن را کودکان، زنان و سالخوردگان تشکیل می‌دهند، دلیلی دیگر بر وحشیگری جنایتکاران است که از پایداری و استقامت ملتی آزاده به خشم آمده و کینه‌توزی و عداوت را وسیله فرونشاندن خشم خود می‌دانند.

بدون شک پایداری مردم یمن پیروزی و سربلندی آنها را رقم خواهد زد، همان‌گونه که ننگ و بدنامی برای جنایتکاران در تاریخ ثبت خواهد شد.

توهم عربستان در سرکوب یک ملت مستقل، ناشی از کبر و نخوتی است که سردمداران این رژیم را اسیر خود نموده و باور دارند با زور و زر می‌توان هر جنایتی را توجیه کرد و به مقاصد شوم خود دست یافت البته جمعی نیز در این توهم گرفتار شده و به امید دریافت سهمی از اموال نامشروع سعودی، وجدان خود را به حراج گذاشته‌اند. غافل از این‌که سنت الهی بر ناکامی زیاده‌خواهان و نصرت مظلومان قرار گرفته است.

تاریخ پرفراز و نشیب یمن نیز حکایت از شکست‌های سنگین تجاوزگران دارد و حداقل طی 2 یورش خارجی در قرن گذشته، 2 قدرت کلان منطقه، شکست را تجربه کرده‌اند.

حمله امپراتوری عثمانی در اوایل قرن گذشته و تهاجم مصر در اواخر این قرن، گویای این واقعیت است.

اینک مردم یمن که این جنگ را تاوان استقلال‌طلبی خود می‌دانند با اراده‌ای پولادین، آن را به پیروزی تبدیل خواهند کرد و در مقابل، دشمن نیز ناکام از توهم خویش، از هم‌اینک بوی شکست را استشمام کرده و هم‌پیمانانش نیز یکی پس از دیگری صحنه را خالی می‌کنند.

این پایداری با وجود هزینه سنگین، یمن را در برابر آسیب‌های آینده بیمه خواهد کرد زیرا هیچ قدرتی تجربه شکست خوردگان امروز را تکرار نخواهد نمود اما در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی، تحولات یمن چشمگیر و سرنوشت‌ساز است زیرا جهان پس از جنگ علیه یمن با جهان قبل از آن متفاوت خواهد بود. و اگر این رویداد عامل تغییر ساختار جهانی قدرت نشود قطعا عامل دگرگونی معادلات فعلی خواهد شد. فراموش نکنیم شکست جنگ‌افروزان علیه یمن تنها شکست رژیم عربستان نیست بلکه ناکارآمدی انبار مهمات غرب در منطقه را نیز به همراه دارد و استراتژی نظام سلطه را در هم خواهد ریخت.

مصیب نعیمی - کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها