روزنامه اسپانیایی ال پاییس نوشت: ملک سلمان شاه عربستان، آینده سلطنت خود را با تجاوز نظامی به یمن در خطر انداخته، به گونه ای که بحران یمن به بخشی از امور داخلی این کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۹۵۴۴۱
تجاوز نظامی به یمن بقای خاندان سعودی را در خطر قرار داده است

«آنخلس اسپینوسا» در گزارش «ال پاییس» با طرح این موضوع که عربستان با توجیه مقابله با نفوذ ایران به یمن حمله ور شده است، افزود: تجاوز سعودی به کشور همسایه تا حد زیادی نیز به مشکل داخلی عربستان ناشی از فراگیری داعش در این کشور مربوط می شود که برای گروه های معینی از عربستانی ها جذابیت پیدا کرده است.

نویسنده مقاله ادامه داده است: در نتیجه باید دانست، آنچه که در یمن رخ می دهد، تنها به آینده این کشور مربوط نمی شود، بلکه با بقای خاندان آل سعود ارتباط دارد.

«ال پاییس» به نقل از یک استاد دانشگاه سعودی نوشت: بزرگترین تهدید رژیم سعودی، نه ایران و نه حوثی ها، بلکه نسل جدید سعودی هایی هستند که با داعش احساس نزدیکی می کنند.

برای این استاد دانشگاه و شمار دیگری از روشنفکران و کنشگران منتقد حکومت سعودی، بمباران کشوری فقیر نظیر یمن معنی ندارد.

از سوی دیگر، به گفته یک فعال حقوق بشر عربستان که به عملیات نظامی در یمن به عنوان کارزار تبلیغاتی سعودی می نگرد، تجاوز نظامی به یمن مربوط به سلطنت است زیرا محمد بن سلمان باید خود را همچون قهرمان جلوه دهد و به همین دلیل برای کسب موفقیت در میان فرقه گراترین بخش این کشور تلاش می کند.

ال پاییس به نقل از این فعال حقوق بشر افزود: همه دنیا از فعالیت های شاهزاده محمد بن نایف و نقش وی به عنوان مبارزه علیه تروریسم آگاهی دارند، اما وی در طول سال های اخیر وبلاگ نویسان یا منتقدین را نیز زندانی کرده است.

ال پاییس در ادامه به نقل از منابع دیپلماتیک غربی مستقر در ریاض افزود: سعودی ها خود را در مخمصه قرار داده اند. ما این سطح حساسیت عربستان با ایران را درک نمی کنیم. آینده آل سعود ما را نگران کرده است و نمی دانیم که چگونه از این مخمصه خارج خواهند شد.

به نوشته این نشریه، برخی تحلیلگران دقیقا به این جنگ به عنوان تلاش حکومت سعودی به منظور دستیابی به رهبری، نه تنها در سطح منطقه بلکه در داخل این کشور می نگرند.

ال پاییس به نقل از «مدوی آل رشید» مورخ سعودی با اشاره به نگرانی احتمالی ملک سلمان از رقابت با داعش، افزود: حکومت سعودی به افروختن آتش جنگ خارجی برای ساکت کردن گروه های خاص محلی که به داعش تمایل دارند، نیاز داشت.

اما به گفته آل رشید، باید دید آیا در دراز مدت حمایت سعودی ها از حمله نظامی دولت، بدون اینکه تغییرات سیاسی عمیقی در کشور صورت گیرد، ادامه خواهد یافت؟(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها